שתף קטע נבחר

"עד ראיה" של סובול תשתתף בפסטיבל היידלברג

המחזה, המבוסס על סיפור אמיתי, מעלה את תופעת הסרבנות לסדר היום הציבורי. מנכ"ל תיאטרון הקאמרי אינו חושש מהביקור בגרמניה ואומר: "תפקיד התיאטרון לשאול שאלות"

יצירתו של המחזאי יהושע סובול, "עד ראיה", הוזמנה ותשתתף בפסטיבל התיאטרון בהיידלברג, גרמניה שיתקיים בחודש מאי 2005. הפסטיבל, המתמחה במחזאות גרמנית צעירה, מארח מדי שנה הפקת תיאטרון זרה אחת. הפעם, כאמור, נבחר תיאטרון הקאמרי.

 

גינטר בייליץ, מנכ"ל התיאטרון ובית האופרה של היידלברג, העושה בימים אלה בישראל, צפה בהצגה והציע לארחה בפסטיבל. בייליץ, שניהל במהלך 30 השנים האחרונות את התיאטרונים ובתי האופרה המובילים בגרמניה, מנהל מערכת יחסים ארוכת שנים עם התיאטרון הישראלי ככלל ועם המחזאי סובול בפרט.

 

את המחזות "גטו" ו"נפש יהודי" בהפקת תיאטרון חיפה, הזמין בייליץ להופעות בתיאטרון של דיסלדורף שניהל. מאוחר יותר הועלתה, למרות מחאות הקהילה היהודית בגרמניה, גם ההצגה "פלשתינאית" פרי עטו של סובול. בתיאטרון שניהל העלה בייליץ הפקות מקומיות של "יעקבי וליידנטל" מאת חנוך לוין ו"נפש יהודי" של סובול בבימויו של דוד לוין, אחיו של המחזאי. כשניהל את התיאטרון הלאומי של ואיימר העלה בייליץ גרסה משותפת של אבישי מילשטיין וחנן שניר ליצירה "הסוחר מונציה" וכן ארח את "סיפור משפחתי" של עדנה מזי"א ו"רצח" של חנוך לוין.

 

"התיאטרון הישראלי מוזמן להופעות בחו"ל בשל איכויותיו האמנותיות ולא בשל נושאים פרובוקטיביים", אומר נעם סמל ומסייג, "ברור שהנושא עצמו של סרבנות אידיאולוגית מעורר אנלוגיות, אבל זו לא הנקודה. תופעת הסרבנות בישראל אינה דומה כלל לזו שהיתה קיימת בגרמניה, זהו מחזה שיוצא נגד הכחשת השואה ונגד אותם גרמנים שטוענים כיום 'לא ידענו, לא ראינו ולא שמענו', ומספר על אותם בודדים שסכנו את חייהם והתריסו".

 

לדברי סמל, הוא אינו חושש שהמחזה יותקף בגרמניה או שאנשים ימהרו לעשות את האנלוגיות המתבקשות לגבי תופעת הסרבנות בישראל. "זו לא הפעם הראשונה שאנחנו מבקרים בגרמניה עם מחזה קונטרוברסלי – עשינו את זה קודם עם 'רצח' של חנוך לוין וזה תפקיד התיאטרון - לשאול שאלות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גדי דגון
מתוך ההצגה. איתי טיראן ואורן ידגאר
צילום: גדי דגון
לאתר ההטבות
מומלצים