הפאת'פיינדר מגיע, עם חברים
ניסאן פאת'פיינדר, שהוצג לשוק האמריקני בראשית השנה, עומד להסתער על אירופה. בתכנית - החלפת הטראנו. בישראל כבר כמודל 2006
זה שנים רבות נחשב השם פאת'פיינדר
(Pathfinder, מוצא הדרך) לאחד המוכרים והמצליחים בתחום השטח בארצות הברית. וכשיש נוסחה מנצחת, למה לא להפיץ אותה גם בשווקים נוספים? זה כנראה השיקול שעמד בפני הנהלת ניסאן, כאשר החליטה להתחיל בשיווק רכב כביש-שטח תחת שם זה גם באירופה.
ניסאן, כפי שסיפרנו בעבר, מתעתדת להציג בתקופה הקרובה דגם חדש לחלוטין עבור אירופה. הייצור מתוכנן למפעל הספרדי ואילו עיקר המעמסה תהיה החלפה הדרגתית של הטראנו. זאת, למרות שלא מדובר ביורש ישיר לרכב השטח הוותיק.
הרכב מנצח
בניגוד לעבר, הפעם בחרו ניסאן בנוסחה האמריקנית גם עבור יבשת אירופה. לכן לא מפתיע שהדגם החדש - שיוצג בתערוכת פאריז הקרובה - יכונה פאת'פיינדר. למעשה, הדימיון בין הדגם האירופאי לזה האמריקני צפוי להיות רחב יותר מסתם שם משותף - שני הדגמים יתבססו על אותם מכלולים, כולל פלטפורמת "F-Alpha".
למי שהספיק לשכוח, היפנים חשפו בתערוכת פרנקפורט בשנה שעברה מכונית תצוגה בשם דיונהוק (Dunehawk, נץ חולות), והבטיחו כי מדובר בהכנה לרכב שטח עתידי. ואם תביטו היטב בתמונות הפאת'פיינדר (האמריקני) החדש, שנחשף בתערוכת דטרויט האחרונה, תגלו קווי דימיון רבים. אם תרצו, הדיונהוק מסמן טוב יותר את הגרסה האירופית, אך מציין כי המרחק בין היבשות יהיה קטן מתמיד.
ההבדל המחייב
מה שבכל זאת מבדיל בין שני הדגמים נמצא מתחת למכסה המנוע. האמריקנים חובבי הבנזין זוכים למנוע 4.0 ליטר עם 250 כ"ס בקירוב, בעוד שלאירופים חובבי הדיזל תציע ניסאן ככל הנראה מנוע 2.5 ליטר מוגדש טורבו עם 180 כ"ס. ואם אכן כך יהיה, תציע יחידת הכוח הזו נתונים מרשימים מאלה של ה-3.0 ליטר המותקן בפטרול (158 כ"ס).
נקודה מעניינת נוספת קשורה למידות. האח האמריקני גדול משמעותית מהטראנו המוצע כעת ביבשת הקלאסית. וזו אחת הסיבות העיקריות לסירובה של ניסן לכנות את הפאת'פיינדר "יורש" לטראנו, ולהבטחתה להמשיך ולייצר את הדגם הוותיק. בשלב זה עדיין לא ידוע איזה גרסאות יישרדו, אך ניתן להעריך שהקצר יאריך חיים מעבר לארוך.
הרבה שטח בארץ
ואם עד עכשיו תהיתם מה אומר כל הסיפור הזה בנוגע לשוק המקומי, זה שבעבר רכש חיבה עזה לרכב השטח של ניסאן, הנה התשובה. הפאת'פיינדר יגיע גם אלינו, בשנת הדגם 2006, ויהיה חלק מהיצע דגמים מגוון מתמיד של כלי שטח. ה-X-טרייל, טראנו קצר כנראה, פטרול גדול וביניהם הפאת'פיינדר. מחיר? כמובן שלא סגור בינתיים, אך אתם יכולים להמר על ניסיון להתחרות בטויוטה לנד-קרוזר המצליח. וזה אומר סביבות ה-300,000 שקל.
גם טנדר חדש
ואם תהיתם משום מה מה עלה בגורל המורנו, הכביש-שטח המיועד לארצות הברית אותו מנסים יבואני ניסאן להביא לישראל, הנה התשובה. תג-מחיר גבוה מדי ישאיר אותו בינתיים מחוץ לישראל. מאוכזבים? אולי בואו של מחליף לטנדר הווינר יעשה לכם את זה. מדובר כמובן בטנדר על בסיס הפרונטיר, שהצפוי להגיע אלינו בשנת הדגם 2006. המידות גדולות כיאה להיותו מבוסס על הפאת'פיינדר, וגם העיצוב מזכיר את רכב השטח. וכן, למנוע הדיזל תוצמד תיבה אוטומטית.