שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    זה קריז או קרייז?

    חגיגות יום הולדת מאה שנה למשה פלנדקרייז

    רקע כללי

    משה פלדנקרייז חי בשנים 1904-1984, הוא עלה מרוסיה בגיל 14 לבד לארץ. התקבל לגימנסיה הרצליה. הוא היה תלמיד מוכשר ונשלח מטעם המדינה כמדען לעבוד עם מאדאם קירי. אחרי זה הוא חזר לארץ ולמד פיזיקה. בחייו הצעירים עסק בג'ודו. הוא היה מדען חוקר שהיה מאד מקורב לאומנויות

    הלחימה של ארצות המזרח הרחוק. מעבר לכך, לאחר פציעת כדורגל בברך, שרופאים טענו שאי אפשר לתקן אותה, הוא התחיל לחקור את ההתנהגות הגופנית שלו. לא היו ניתוחים מוצלחים באותה תקופה, אז הוא התחיל לטפל בעצמו. הוא התחיל להתעסק בחקר התנועה ולראות מה היה הדבר שהביא לפגיעה הזו. הוא הבין שאם הוא רוצה לשקם את עצמו, הוא חייב לארגן את התנועה שלו מחדש ולהבין מה קרה שם. מכיוון שהיה מדען חוקר, בדק את זה באופן רציני ומעמיק. הוא חקר את פירוק תנועה ע"י המוח, התמודדות עם הגרביטציה ועוד.

    אופן העבודה שהמציא הפך לשיטה שנקראת על שמו – פלדנקרייז – שהפכה ללהיט היסטרי בכל העולם.

     

    הכשרת המורים

    המורים לומדים פלדנקרייז במשך שלוש שנים. משה פלדנקרייז השאיר אחריו 13 מורים, שחלקם כבר נפטרו. היום הם מדריכים בכל העולם קורסים למורים. מאז נוספו אליהם עוד כמה אנשים שלמדו ב-1980, בקורס האחרון שד"ר פלדנקרייז העביר.

    זו שיטה שהתפחתה יותר בעולם מאשר בארץ. אנשים התחילו לעבוד בארץ, אבל עברו לחו"ל. ד"ר פלדנקרייז עצמו העביר את הקורס הגדול האחרון בארה"ב, בו השתתפו 260 איש.

    היום השיטה נפוצה מאד בארה"ב , צרפת, אוסטרליה, יפן ועוד. בארץ יש את החומר הנרחב ביותר, כי ד"ר פלדנקרייז לימד שנים רבות ברחוב אלכסנדר ינאי בתל אביב, ושם יש מאות קלטות מוקלטות של שיעורים. זה חומר שאין בשום שפה אחרת.

     

    מהות השיטה

    השיטה- עוסקת בארגון תנועתי ובתפקוד. תפקוד זה דבר מאד רחב – ממערכת השלד ומערכת העצבים, עד תפקוד חברתי. למשל, אם אדם מוכן לעבוד בחברה ולעשות דברים על הרצפה, יש בזה היבט סוציולוגי.

    המורים הם לא פסיכולוגיים – הם עובדים דרך תנועה. 80% ממערכת העצבים מתעסקת במערכת התנועה.

    עובדים בשני אופנים:

    1. תרגול קבוצתי ושכלול היכולת

    2. אופן פרטני – אינטגרציה פונקציונלית. לראות באיזה פונקציה האדם נכשל ולהחזיר אותה למעגל חייו.

     

    בכל תנועה שעושים, יש השתתפות של כל השלד. המוח מודע לכל מערכת השלד. ישנם חלקים שהוא יבחר לעצור, ואחרים שיבחר להכניס למערכת התנועה. הרבה אנשים מעכבים את התנועה שאמורה להשתתף, מחוסר מודעות או מחוסר תרגולת. לכל אחד מאיתנו יש הרגלים שאנחנו סוחבים מגיל הזחילה. העבודה עם תינוקות היא לראות איך התינוק עושה, איזה חלקים הוא משתף ואיזה זונח, ולתקן, לכן כדאי להתחיל בגיל מוקדם ככל האפשר.

    מבוגרים יותר מודעים למתרחש ודווקא בגלל זה לפעמים יותר קשה להם.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    באדיבות "חדשות המדע" ערוץ 8
    משה פלדנקרייז חוגג 100
    באדיבות "חדשות המדע" ערוץ 8
    באדיבות "חדשות המדע" ערוץ 8
    וממשיכי שיטתו מגיעים לאולפן
    באדיבות "חדשות המדע" ערוץ 8
    באדיבות "חדשות המדע" ערוץ 8
    האם הצוואר ישר?
    באדיבות "חדשות המדע" ערוץ 8
    באדיבות "חדשות המדע" ערוץ 8
    האם תנועת החוליות חופשית
    באדיבות "חדשות המדע" ערוץ 8
    באדיבות "חדשות המדע" ערוץ 8
    ננסה לשחרר את עמוד השדרה
    באדיבות "חדשות המדע" ערוץ 8
    באדיבות "חדשות המדע" ערוץ 8
    והופ - כמו חדש
    באדיבות "חדשות המדע" ערוץ 8
    מומלצים