שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    הדומיננטיות של זאפ

    זאפ הוא מונופול דה פקטו בתחומו ומי שלא שם יהיה קיים פחות. אך למונופול הזה יש גם צדדים שליליים. בזאפ עונים לביקורת

    בכתבה הקודמת: הבעיות האופייניות למסחר האלקטרוני בישראל

     

    אתר "זאפ" הושק באוגוסט 2000 והפך עם הזמן לשירות השוואת המחירים הגדול בישראל. גדול? למעשה, האתר הקיבוצניקי (בבעלות חברת האחזקות של קיבוץ רמת הכובש) הפך למונופול דה פקטו בתחומו, המשרת יותר מחצי מיליון גולשים ייחודיים בחודש. דרך האתר מתבצעות רכישות בהיקף של כ-20 מיליון שקל בחודש בקרב כ-450 חנויות מקוונות. אתר שאינו נוכח שם עם מוצריו יתקשה להפוך לסיפור הצלחה מסחרר.

     

    מדובר בשירות מקוון מועיל מאין כמוהו, המתאפשר רק באינטרנט. היכן עוד יכול הצרכן להשוות מחירי מוצרים זהים הנמכרים בעשרות חנויות שונות ולבחור בהצעה המשתלמת מבחינתו? כיום יכולים משתמשי זאפ להשוות מחירים גם באמצעות הרשתות הסלולריות של אורנג' וסלקום ונהנים משירות התראה לדואר אלקטרוני או SMS, המבשר להם כי המוצר בו הם חושקים הגיע למחיר המבוקש.

     

    הביקורת נגד זאפ

     

    אך מבקרי האתר בתעשייה טוענים כי לא הכל הנוצץ בזאפ. ראשית, האתר מקיים קשר כלכלי עם האתרים אליהם הוא מפנה. במילים אחרות, האתר מרוויח עמלות מאתרי המסחר המשלמים לזאפ על הקונים המופנים אליהם דרכו. בעוד חלק מהאתרים הגדולים משלמים לזאפ אחוז מהכנסותיהם, האתרים הקטנים משלמים לו לפי קליקים, עד חצי שקל לכל הקלקה של גולש שעובר אליו מהאתר, גם אין קנייה. לשם השוואה, אתר דפי זהב, המפעיל שירות השוואת מחירים משלו, אינו גובה כסף מאתרי המסחר שמוצריהם מופיעים בשירות.

     

    על פי טענות נוספות, זאפ מעוניין כי גולשים יעברו לאתרי המכירות הפומביות ויקנו, ואינו דואג לקיים בקרת איכות נאותה ביחס לאתרים המצורפים לאתר. כך פורחת תופעה של אתרים קיקיוניים המשבטים את עצמם, כאשר לעיתים עומדים מאחוריהם אותם בעלים. המוצרים של אתרים אלה תמיד זולים יותר בכמה שקלים מהאחרים אך השירות שהגולש מקבל מהם מתחת לכל ביקורת. נוסף על כך, אתרי מסחר שאינם משלמים לזאפ - לא נכללים בו, תוך פגיעה בשירות לצרכן, על פי הטענות.

     

    זאפ עונה לביקורת

     

    בזאפ מצביעים מנגד על שיפורים שהוכנסו באתר למען הצרכנים, בהם דירוג "המחיר הסופי", המחבר בין מחיר המוצר למחיר המשלוח, למניעה הטעיית הצרכן, מהלך חשוב, שסייע להעלמת הניסיונות להונות את הלקוחות.

     

    מהלך נוסף היא פרסום חותמת איכות, המציינת את האחריות והשירות שנותן היבואן למוצריו, על מנת לאפשר לצרכנים לדעת מי מספק

     את השירות והאחריות למוצרים וערב לאיכותם. תכונה נוספת היא האפשרות של הגולשים להגיב על המוצרים המוצעים למכירה, לדרג את איכותם ולקרוא ביקורות של גולשים אחרים, אם כי אין אפשרות לדרג את החנויות המופיעות באתר - אפשרות הקיימת באתרי השוואת מחירים בחו"ל.

     

    "כל אתרי השוואת המחירים הגדולים בעולם גובים עמלות על הפניות", טוען ליאור פרומר, מנכ"ל Zap, "גם מי שאינו נוהג כך כיום ינהג כך בעתיד. אף אחד לא עובד לשם שמיים. מרגע שהפנינו את הגולש לחנות אנחנו מקבלים תשלום על כך. כולם יודעים שהמחיר הוא רק מרכיב אחד, חשוב אמנם, בקנייה, ויש רכיבים נוספים כמו שירות ואחריות. הגולשים בפירוש יכולים לעשות קנייה מושכלת על בסיס האתר".

     

    על מנת להוסיף ולשפר את השירות לצרכן, בזאפ מתכוונים להשיק שירות של דירוג חנויות. בשלב זה הגולשים הרשומים כבר יכולים לדרג, אך הדירוגים עדיין לא מופיעים באתר מאחר ובזאפ מעוניינים כי הם יתבססו על כמות גדולה ככל שניתן של מדרגים. 

     

    לכתבה הראשונה: שבע שנים למסחר האלקטרוני בישראל

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים