שתף קטע נבחר

גוגל: שירות חיפוש הספרים הושק רשמית

מנעו החיפוש הפופולרי בעולם מציע גירסה סופית של Google Print, שירות חיפוש בספרים, שיהיה זמין ישירות מדף הבית של גוגל, ויאפשר לגולשים לעיין בקטעים מספרים בטרם רכישתם

גוגל השיקה אתמול (ד') באופן רשמי את שירות Google Print שלה, המאפשר לבצע חיפוש בספרים, ומציע לגולשים לקרוא קטעים מספרים בטרם ירכשו אותם. השירות הנסיוני הושק כבר בדצמבר 2003, והוא כולל כותרים של כ-12 הוצאות ספרים בינלאומיות, ביניהן פינגווין, הייפריון, ווילי, קיימברידג', אוקספורד ועוד.

 

במסגרת השירות נסרקו לאינדקס של גוגל ספרים שלמים, שיהיו זמינים לעיון, אולם לדברי סוזן ווגסיקי, מנהלת פיתוח המוצר בחברה, למרות שהתכנים לא יהיו זמינים לגולשים באופן מוחלט, הגולשים יוכלו לקרוא לפחות 20% מתוכן הספר המבוקש.

 

כדי להשתמש בשירות, אפשר לחפש כותרים בכל מנועי החיפוש של החברה בשפות השונות, באמצעות הקלדת print.google.com רווח ולאחריו שם סופר, מלת מפתח או כותר המבוקש בשדה החיפוש. ברשימת התוצאות יופיעו קישורים למידע על ספרים. כמו תמצית הספר, קישורים לרכישתו, תאריך הוצאתו, קטעים מתוכו ועוד.

 

ווגסיקי סרבה למסור כמה ספרים נמצאים כיום באינדקס של גוגל, אולם אמרה כי הכוונה היא להגיע למיליארדי עמודים סרוקים.

  

התחרות מתלהטת

 

צעד זה הוא חלק מהתחרות המתלהטת בין ענק החיפוש לבין אמזון, חנות הספרים המקוונת, שמציעה אף היא שירות דומה, בשם "חפש בספר", המציע אינדקס של 33 מיליון דפים מכ-120,000 כותרים, שבהם ניתן לחפש באמצעות מילות מפתח, וכן לרכוש את הספר.

 

אמזון עצמה גם היא אינה נחה על השמרים, והשיקה לפני פחות מחודש מנוע חיפוש חדש, תחת חברת הבת A9, שמבוסס אמנם על אלגוריתם חיפוש של היריבה, אך מציע אפשרויות חיפוש מותאמות אישית, כגון אפשרות שמירת התוצאות, אפשרות שמירת רשימת מועדפים, הוספת הערות לרשימה, וגישה למידע האישי מכל מקום, באמצעות סרגל כלים.

 

במסגרת Google Print, תספק החברה קישורים לרכישת הספרים באינטרנט, ולמרות שלא תגבה על כך עמלה מהאתרים, היא כן תמכור מודעות טקסטואליות לצד תוצאות החיפוש השונות, שייכללו הפניות לרכישת ספרים, על פי מילות מפתח המצויות בתוכנם של כותרים שונים.

 

שיתוף הפעולה יימשך

 

האנליסטים אינם תמימי דעים לגבי השפעתו של השירות על גוגל. אחדים סבורים כי Google Print יפגע במכירותיה של אמזון, קמעונאית הספרים המקוונת הגדולה בעולם, אך מציינים כי לאמזון יש מותג חזק, מוניטין בינלאומי וותק, שיקשו על גוגל להתמודד עימה. "איני צופה שהשירות יפגע בצורה חמורה בעסקי מכירת הספרים של גוגל", אמרה לאיי.פי. פאטי פרימן אוונס, אנליסטית בחברת המחקר ג'ופיטר.

 

עם זאת, גוגל מנסה לטשטש את התוצאות האפשריות לפגיעה בהכנסותיה של אמזון, ולדברי ווגסיקי, שתי החברות מתכוונות להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה, כאשר לדבריה, בין הקישורים לרכישת הספר המבוקש, יופיעו גם הפניות לאמזון.

 

נראה כי בשלב זה עדיין מוקדם לקבוע כמה רווחים יניב השירות. מאמזון אומרים כי "חפש בספר" דווקא הוכיח עצמו ככלי יעיל למכירת ספרים נוספים. נראה כי האתגר האמיתי העומד בפני גוגל הוא משיכה של מוציאים לאור נוספים, שיאפשרו לה להתחרות באמזון.

 

בשלב הראשון יהיו זמינים ספרים באנגלית בלבד, אך החברה מבטיחה שבתוך מספר חודשים ייכללו באינדקס גם ספרים בשפות אחרות.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גוגל. עכשיו גם ספרים
גוגל. עכשיו גם ספרים
צילום: איי פי
מומלצים