שתף קטע נבחר

סיטרואן C8 - יעילות תוצרת צרפת

על משקל טוב מאוחר מאשר לעולם לא נוחת בארץ המיניוואן הגדול של סיטרואן. אחד המתחרים החשובים יהיה דווקא אחיו ה"איטלקי"

יבואני סיטרואן לישראל לא הזדרזו להביא אלינו את המיניוואן המודרני שלהם, ה-C8. אחרי הכל, הוא הוצג לפני שנתיים וחצי בתערוכת ז'נבה, ולראשונה נהגנו בו לאחר שקיבל תיבה אוטומטית בתחילת 2003. למה? התשובה הרשמית היא גם זו ההגיונית - "המחיר לא התאים". התוצאה היא שהאח האיטלקי והתאום לבית פיאט, האוליסה, הקדים את הצרפתי בדרך להיותו מיניוואן אירופי גדול ראשון בשוק המקומי.

 

השיתוף

 

משפחת המיניוואנים האיטלקית-צרפתית הוצגה לראשונה ב-94', כחלק מפרויקט משותף של פיז'ו-סיטרואן ופיאט-לנצ'יה. ב-2002 הוצג כבר דור שני לשת"פ, שאפשר בידול חיצוני גדול יותר, למרות שהבסיס נותר זהה כמעט לחלוטין. מכלללי פיאט אוליסה, לנצ'יה פדרה, פיז'ו 807 וסיטרואן C8 הגיעו כולם מהקונצרן הצרפתי, שהיה למעשה אחראי על פיתוח הפרויקט כולו. ואם צריך עוד פיסת זהות - כולם מיוצרים על אותו פס בוואלנסיין שבצרפת.

 

למעשה, אחד ההבדלים הבודדים הוא גם כזה החשוב בעיקר עבורנו. ל-C8 יש גרסת 2.0 ליטר בנזין אוטומטית, לאוליסה יש דיזל בנפח דומה. הסיטרואן חזק משמעותית עם 138 כ"ס (לעומת 109), ובדרך גם זול מהפיאט בלא פחות מ-25,000 שקל.

 

בשבחי המראה

 

העובדה שהפעם נעשה ניסיון להעניק אישיות נפרדת לכל מכונית, בולטת בעיקר בחרטום ובאחוריים. ה-C8 לא ממש משתלב בקו העכשווי של סיטרואן, אבל הוא נראה הרמוני ונאה מאחיו האיטלקי. אולם הוא עדיין אינו חינני במיוחד ולבטח לא מושך. 

 

תא הנוסעים, לכל מי שביקר באוליסה למשל, אינו מפתיע. כי למעט שילובי גוונים, השניים זהים גם כאן. זה אומר שניכרת מידה לא מעטה של מקוריות, אך מוזרה מעט. בורר הילוכים ממוקם היטב גבוה, אך הבלגאן בסביבת הנהג חוגג. שפע צגים מפוזרים לאו דווקא בהגיון, ותפעול מחשב המידע דורש התעסקות ארוכה עם חוברת הוראות היצרן.

 

מאידך, גם כאן יש תא הנוסעים מהודר בהרבה מהמקובל בקטגוריה, עם תוספות לא שגרתיות כמו דלתות צד חשמליות שנפתחות באמצעות שלט, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים (שניים מלפנים, אחד מאחור) עם שליטה דיגיטלית, מערכת שמע מקורית עם תפעול מההגה, מראות מתקפלות ונעילה אוטומטית בנסיעה. רוצים עוד? יש תא מקורר, מראת פנים פנורמית למי שרוצה לזרוק מבט לזאטוטים מאחור, תאורה לסוככי השמש, מחשב דרך רב-תפקודים, שפע תאי כפפות, מנשאי כוסות ובקבוקים, מגשים. מה אין? חישוקים קלים...

 

המושבים נפרדים ורב-כיווניים, עם שפע צורות סידור ופירוק. למרות משקלם המכובד, הם ניתנים להזזה קלילה בזכות גלגלים. המרחב לנוסעים גם בשורה השלישית מספק, מה שאומר שהמיניוואן הזה מסוגל לשאת ללא בעיה שבעה מבוגרים, או אפילו שמונה בתוספת של 5,800 שקלים. כמובן שבמצב זה יש יחסית מעט מקום למטען (324 ליטר), והיינו רוצים לראות כאן כיסוי אמיתי כאשר המושבים מקופלים.

 

נוסע או לא

 

קצת מוזר לנהוג במיניוואן גדל-מידות עם מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר בלבד. מרבית המתחרים בקטגוריה, אם אינם משתמשים בדיזל, עושים זאת באמצעות נפח מנוע גדול יותר. אחרי הכל, 138 סוסים צרפתיים ו-1,645 ק"ג לא נשמעים משכנעים. אלא שהקצב בסופו של דבר סביר בהחלט, הביצועים מספקים, למרות יחסי העברה לא קצרים במיוחד.

 

אלא שכדי לנוע היטב, בעיקר עם רכב עמוס, יש לנעוץ דורבנות ללא חשש. בעברית, "למשוך" את המנוע לכיוון הקו האדום, המתאמץ והרועש יותר. מחסור בכוח? רק בעליות תלולות, שם גם מפריעה התיבה המתחכמת של פיז'ו-סיטרואן במעבר מראשון לשני. צריכת דלק של 7.1 ק"מ לליטר בתנאי המבחן, סבירה מאוד.

 

נוח לכם?

 

לנוחות הנסיעה במוביל נוסעים משקל חשוב במיוחד, והיא מתבטאת הן בספיגת פגעי כביש, הן ביכולת לרסן את נטיית המרכב לנוע באופן מוגזם על ציר האורך והרוחב. וכאן מציג ה-C8 את אותה בעיה שזיהינו באחיו האיטלקי. כאשר הוא אינו עמוס, הוא בפירוש לא מספיק נוח בעיר. כאשר הוא סוחב עמו מספר אנשים, משתפרת הנוחות פלאים. כך אגב גם כאשר המהירות עולה, או כאשר האספלט העירוני מפנה מקום לכביש המהיר והסלול טוב בהרבה.

 

המיניוואן הצרפתי מציע יציבות כיוונית טובה המופרעת רק לעיתים רחוקות, פועל יוצא של יכולת שיכוך טובה, המאפשרת מחוץ לעיר גם מניעת "מחלת ים". ההגה מתקשר טוב יחסית למשקל והייעוד, ואילו אחיזת הכביש טובה בהחלט. מערכת הבלימה אינה משכנעת בתחילת הלחיצה, אך דריכה חזקה תציע האטה מהירה, מבלי לאבד כושר תחת עומס כבד.

 

סקס בטוח

 

קשה להאמין שה-C8 הגיע מאותו יצרן מובילי נוסעים שהעניק לעולם את הפיקאסו. לצד ההברקה העיצובית של המיניוואן הקומפקטי, נראה בן דודו המגודל כמו פועל אפור ויעיל, עם יכולת מנוע בינונית, התנהגות סבירה ותא נוסעים מרשים. למעשה, בקטגוריה האחרונה מצליחים סיטרואן להבריק באמת, עם המון מרחב, אווירה נעימה ומהודרת ורמת אבזור טובה משמעותית מהמתחרים.

 

ולכן גם אם לא מדובר כאן ברכב מרגש במיוחד, כזה שפונה ללב בדרך "סיטרואנית" מובהקת, הוא מעניק עדיין תמורה טובה ל-200,000 השקלים, אם כמובן אתם צריכים מיניוואן.

 

סיטרואן C8

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כך נראו סיטרואן פעם
כך נראו סיטרואן פעם
כך נראות סיטרואן היום
כך נראות סיטרואן היום
אבזור מקסימלי
אבזור מקסימלי
סידורי מודולרי
סידורי מודולרי
הרקע הצהוב יפה, לא?
הרקע הצהוב יפה, לא?
מומלצים