שתף קטע נבחר

מי אתן, היצרניות הסיניות?

בפרק הזה נספר לכם על יצרניות הרכב הסיניות. מיהן המתמודדות שעשויות להגיע לכבישי ישראל, איך הן פועלות ומה הסיכויים שלהן לשרוד

אין ספק כי בסופו של דבר, תמצא עצמה תעשיית הרכב העצמאית בסין תחת מכבש לחצים חזק מדי. קונצרנים ענקיים ואינטרסים פוליטיים ופיננסיים עצומים, ידחקו לבסוף את היצרנים המקומיים העצמאיים לפינה בעייתי, ממנה יצליחו לצאת רק על-ידי שיתוף פעולה עם GM, פולקסווגן ודומיהן.

 

היום יש להן עדיין מספיק קהל ש"חייב" מכונית, אך אין לו את הכסף הנדרש עבור מכונית אירופית בסין. בעיקר לא כאשר הוא מקבל העתק-דומה-למקור ב"הנחה" עצומה. אולם גן העדן הזה צפוי להכחדה בעתיד הקרוב.

 

המשמעות המיידית תהיה שיצרניות כמו צ'רי וג'ילי, שלא ימצאו יותר אוויר נדרש לנשימה לצד ענקיות רכב, חייבות יהיו למצוא שווקי יצוא שיבטיחו את עתידן. כאלה שיהיו מעין ביטוח נגד קריסה והיעלמות מוחלטת. לכן למשל, ולמרות שידוע לנו על בעיות תקינה לא קטנות, כלי הרכב של ג'ילי למשל כבר נחתו במדינות שכנות לנו במזרח התיכון ואפילו במזרח אירופה, דרום אמריקה ותאמינו או לא - גם בארצות הברית.

 

מה הגודל?

 

אחרי כל כך הרבה אינפורמציה, אתם בוודאי רוצים לדעת על איזה סדר גודל אנחנו מדברים, כאשר מזכירים יצרן סיני. ובכן, בואו וניקח לדוגמה את ג'ילי, היצרנית שהגיעה ארצה כדי לגשש. בדיווחים הרשמיים לתקשורת מצהירים שם על כושר ייצור של 600,000 מכוניות בשנה כבר בעתיד הקרוב.

 

יכול להיות. אבל נתוני-אמת שאספנו מוכיחים כי אשתקד למשל, ירדו מפס הייצור כ-70,000 מכוניות. השנה צופים שם 120,000 מכוניות. איך מכפילים זאת פי חמישה בזמן קצר? אל תשאלו אותנו. בעצם, גם אותם אין לכם מה לשאול.

 

קצב הייצור של מכוניות צ'רי עומד על כ-100,000 בשנה. יצרנית עלומת שם כמו "גרייט וול" (Great wall) מבטיחה מספר נמוך במעט. ואלה, כל השלוש, הן היצרניות העצמאיות הבולטות בשוק הסיני, שכולל גם מספר לא קטן של יצרנים זעירים.

 

ומה בעניין ייצוא לחו"ל? ובכן, תחזיקו חזק. ג'ילי שיגרה למדינות העולם - בכל שנת 2003 יש לציין - לא פחות מ... 400 מכוניות. השנה צפויה שם עלייה מדהימה, שתסכם את סך היצוא על 5,000. צ'רי המתחרה מספרת כי עד סוף 2004 תייצא 10,000 מכוניות. ואם כבר, אז אולי כמה מספרים רשמיים יותר: למשל, ייצוא מכוניות נוסעים מסין עמד אשתקד על 2,890 מכוניות בסך הכל, ובחצי השנה הראשונה של 2004 צמח דרמטית ל... 3,400 מכוניות.

 

בקנה מידה של תעשיית הרכב העולמית מדובר במספרים זעומים לכל היותר. אפילו בקנה מידה מקומי-ישראלי מדובר בכמויות לא מרשימות. אלא אם, מי יודע, תהפוך ישראל בסופו של דבר ליבואנית הגדולה בעולם של מכוניות מסין. מי יודע?...

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
סין. יצרניות רכב רבות עם עתיד לא ברור
צילום: רויטרס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים