נושא ההעתקות הלא חוקיות כבר מזמן אינו חדש. מה שהחל בזמנו עם תקליטים "לבנים" וקסטות לא חוקיות, התגלגל לדיסקים צרובים, תוכנות פרוצות, נעליים ובגדים עם שמות מותג מוכרים ומה לא. אבל אף אחד לא האמין שתופעת ההעתקה עלולה גם להגיע לעולם הרכב. הרי אי אפשר באמת להעתיק או לזייף מכוניות. אבל בשוק הסיני, כמו שלומדים ענקי הרכב של המערב, מסתבר שהכל אפשרי. כי לעיניים מערביות מה שקורה בסין מבחינת העתקות הוא בלתי מובן, לא נתפס ובייחוד מאוד מבלבל. לסינים אין בושה והם מוכנים להעתיק הכל: סמלים, אביזרים, חלקים מכאניים עיצוב ואפילו מכוניות שלמות. איך זה קורה? אנחנו ננסה לעשות סדר בבלגן ולהסביר ונקווה שנצליח. החשיבות תערוכת הרכב הסינית 2004 שנערכה לאחרונה בביג'ין היתה כנראה לא רק הגדולה והמרשימה בהיסטוריה המקומית, אלא גם סמנה מאבק בין-לאומי עז על השוק הזה. אחרי הכל, פוטנציאל הלקוחות הוא עצום, ויחד עם רמת מינוע קטנה כיום ועליית המכירות מואצת, נראה שוק זה כמכרה זהב. אנליסטים מדברים על צמיחה אדירה של 20-30 אחוזים לשנה ברמת המכירות עד 2009. ב-2001 נמכרו כאן 750,00 מכוניות, מספר שקפץ ל-2.14 בשנה שעברה (2003) ויגיע לאיזור השלושה מיליון השנה. הקיצוניים מדברים על הגעה לקצב מכירות של 20 מיליון מכוניות בשנה תוך 15 שנים. יצרניות הרכב, שעד לא מזמן שלחו לסין סחורה סוג ב', מתחילים להעריך את החשיבות ולפתח עבורם דגמים עכשוויים. על החשיבות הגדלה תעיד העובדה שפורד בחרה לערוך דווקא שם את הצגת ה"בקרוב" לפוקוס החדשה והכל כך חשובה. פיז'ו מצידה פתחה גרסת סדאן ל-307 במיוחד עבור סין והשמועות אומרות שבעיצוב ה-A6 החדשה נתנו אודי חשיבות גדולה לטעמו של השוק הסיני. עצרו את הגנב אלא שאותה תערוכה בדיוק הסבירה מדוע יכול השוק הסיני להפוך לסיוט הגדול של יצרני הרכב המערביים, ומדוע מנהלים בתעשייה הזו אינם ישנים טוב בלילה. בביג'ין 2004 חשפה שברולט מכונית חדשה שעונה לשם ספארק, והינה בעצם גרסה סינית לדייהו מאטיז המוכרת אשר תיוצר בסין. לא הרחק משם השיק יצרן רכב מקומי שמכונה צ'רי מכונית קטנה אשר מכונה QQ, מציגה דמיון רב ומוצעת במחיר זול בהרבה. מה שבאמת הרתיח את אנשי ג'נרל מוטורס היא העובדה שהדמיון לא היה מקרי. לטענת ג'נרל-מוטורס, המכונית של צ'רי היא העתקה - או במילים אחרות גניבה - של המאטיז. אין זו פעם ראשונה שצ'רי או יצרן סיני אחר מואשמים בגניבה והעתקה, אבל הסיפור הזה קצת יותר מסובך ומדגים היטב את הקשיים העומדים בפני יצרנים מערביים. במקרה זה הוצגו שני הכלים בשוק באותו זמן ממש, כאשר מכירות ה"מכונית המזויפת" והזולה יותר החלו לפני האמיתית. הבעיות כדי להבין קצת יותר את הנושא, כדאי לדעת שכל יצרן שרוצה לייצר בסין חייב לעשות זאת בשיתוף עם גופים מקומיים. במסגרת זו הוא חייב להעביר להם ידע טכני, מה שעלול להפוך למסוכן כמו שמלמדים הסיפורים האחרונים. כי באופן לא מפתיע השותפה של ג'נרל מוטורס לייצור בסין, שנגחאי אוטומוטיב, היא גם שותפה בצ'רי. שנגחאי אמנם הייתה אמורה למכור את חלקה בצ'רי (20%), אך כנראה לא עשתה זאת במועד שנקבע. והשקת המכונית החדשה בהחלט מעמידה אותה באור חשוד. אולם הסיפור לא מסתיים כאן, כי בג'נרל מוטורס טוענים שצ'רי משווקת גם מכונית נוסעים גדולה, שהינה העתק של הדייהו מגנוס. זו המוכרת לנו כשברולט אפיקה. זכויות יוצרים במדינה מתוקנת לא הייתה יכולה להיווצר בעיה כזו, אלא שבג'נרל מוטורס למשל כלל לא בטוחים שבתי-המשפט הסיניים יפסקו לזכותם, ולכן בוחרים להפעיל לחץ על ממשלת סין. ויש להם סיבות טובות שלא לסמוך על בתי-המשפט. טויוטה למשל כבר הפסידה פעמיים במשפטים כאלה. המשפט האחרון שלה היה נגד יצרן בשם, גילי, אשר בחר להציב סמל דומה לזה של טויוטה על חרטום מכונית שמכונה מרי. גם אלה שמעדיפים לסנגר על המערכת השיפוטית בסין מודים, שהשופטים שם פשוט עדיין לא מבינים את רוח חוקי הזכויות והבעלות על ידע. צ'רי כבר עשתה זאת צ'רי עצמה, אחד מסיפורי ההצלחה המקומיים, וזו ששמה השתרבב בקשר לייבוא מכוניות ארצה, הייתה מעורבת בשנים האחרונות בפרשייה לא חוקית אחרת עם פולקסווגן. בדרך שכשרותה לא ברורה הגיעו אליה חלקים רבים מפס הייצור של הסיאט טולדו. אלה נמכרו תחילה לחברה מכסיקנית עלומה ואופן מוזר מצאו את דרכם ליצרן הסיני. מי שסייע לצ'רי לקבל את פס הייצור הזה ואת הידע היו שוב שנגחאי אוטומוטיב, שהיא גם השותפה העסקית של... נכון, פולקסווגן. בפולקסווגן זעמו, אך למרות מאבקים לא הצליחו למנוע את ייצור המכונית שהייתה כמובן זולה בהרבה מהגרסה האמיתית שיוצרה בסין. אבל מסתבר שאין גבול לחוצפה הסינית. כי מאוחר יותר הופתעו בחברה לגלות שחלקים פנימיים במכונית של צ'רי נושאים חותמת של פולקסווגן. צ'רי - כך הסתבר - קנתה חלקי חילוף של היצרן הגרמני והרכיבה אותם במכוניות החדשות שלה. במקרה זה הצליח היצרן לעצור את התהליך. ושוב גם כאן היו מעורבים אנשי שנגחאי אוטומוטיב. איך בדיוק וכאן אתם אומרים רגע ושואלים: איך זה ששנגחאי משתפים פעולה עם יצרנים מתחרים כמו פולקסווגן וג'נרל מוטורס בבת אחת? זוהי מדיניות הממשל הסיני, שאימץ שלוש או ארבע חברות עיקריות ככתובת לשיתופי הפעולה עם היצרנים המערביים. זה גורם בעצם לכך שיריבות מושבעות קשורות לאותה חברה מקומית. כך למשל שנגחאי משתפת פעולה עם פולקסווגן וג'נרל מוטורס, ובקרוב גם רובר. דונג-פנג פועלת עם ניסן, הונדה, ופיז'ו-סיטרואן. פולקסווגן, טויוטה, פורד ומאזדה משתפות פעולה עם פירסט אוטומוטיב. אין גבול לחוצפה גם הונדה מצאה עצמה מסובכת בסין, כאשר היא מנהלת תביעה נגד יצרן בשם ליאבאו (חלק מקונצרן שאנג הואן) שהעתיק ללא בושה את ה-CR-V שלה. הסינים כל כך לא מודאגים, עד שאפילו לא טרחו לשנות ממשית את שם המכונית שמכונה שם SR-V. למעשה, אנשי מכירות של היצרן היו אף גאים להודות שמדובר בהעתקה של ה-CR-V "אך אצלנו ניתן לרכוש אותו בפחות מחצי המחיר"!!! הונדה אגב גם מנהלת תביעת העתקה ושימוש בסמל נגד יצרן אופנועים מקומי. אגב, לליאבאו גם אין בעיה להשתמש בסמל שמהווה מהדורה מוקטנת לזה של אודי. גונבים גם את ניסן גם ניסן שוקלת תביעה משפטית נגד היצרן הסיני הפרטי הגדול ביותר, גרייט-וול. זאת, לאחר שמנהליה הופתעו לגלות את חרטום רכב השטח שלהם, הפלאדין, שמיוצר בסין, מועתק כמעט בשלמות לכלי שמכונה סינג. לגרייט-וול זה לא ממש מפריע והם הציגו בתערוכה האחרונה רכב פנאי חדש בעל מראה יוקרתי, שדומה כמו שתי טיפות מים למורנו. גם במרצדס כועסים על גילי (ההיא מהסיפור של טויוטה) כי העתיקה מהם את חרטום ה-C עבור המרי והסולו שלה. סיטרואן מבחינתה כבר מזמן התייאשה מרדיפה אחרי היצרנים הקטנים שמעתיקים ומוכרים תחליפים מוזלים לדונג-פנג שלה (ZX סדאן). זו רק ההתחלה אם תשאלו את יצרני הרכב הגדולים, העסקים לא נגמרים במכוניות אלא רק מתחילים שם. כי בשנים האחרונות משקיעות פורד, פולקסווגן ג'נרל מוטורס ועוד יצרנים סכומי עתק במלחמה על חלקי חילוף מזויפים שמיוצרים ללא הפרעה בסין ומגיעים ללא שום ביקורת לשווקים שונים ברחבי העולם . אז אתם יכולים להיות בטוחים שליצרני הרכב הגדולים מהמערב שדוהרים לסין יש סיבות לדאגה. הם רואים כיצד בתחום האופנועים מהלכים דומים סייעו ליצרנים המקומיים לגבור על הזרים. הם שומעים בדאגה על כוונות צ'רי להקים מפעלים באיראן ובאפגנסיטן, ועל כך שגילי וגרייט-וול מדברות על ייצוא. הם נאלצים לשתף פעולה בעקיפין עם חברות מתחרות בגלל מדיניות הממשלה. והם בסופו של דבר באים ויוצרים יש מאיין תעשיית רכב אמיתית שעלולה ביום מן הימים לגרום להם לנזקים.