60 הימים של שקע ותקע
שקע ותקע מפרסמים שהחשבון של חברת חשמל הוא ל-60 יום. להפיק סרטון פרסומת ולקנות זמן שידור, עולה מאות אלפי דולרים. האם לא הגיוני יותר לשנות את הכיתוב על גבי החשבונית?
שקע ותקע, הנאהבים והנעימים. בחייהם לא נפרדו. טוב, באמת אין לי מילה רעה להגיד על הצמד-חמד הזה (איך אפשר, הם עלולים להיעלב), ואפילו לא על השכנה שלהם (שמשחקת נפלא, דרך אגב).
אבל בפעם ה-30 בערך, כשראיתי את שקע (או אולי היה זה תקע?) מערבב את הקפה במילואים, ותוהה איך תקעו לו 60, רק כדי שסיגל תוכל להסביר לנו (שוב) שחשבון החשמל שלנו הוא עבור 60 יום, ולא עבור חודש, תהיתי אם מישהו בחברת החשמל עושה חישוב של עלות-תועלת.
נכון שיש מסרים שאפילו מונופול כמו חברת החשמל חייב להעביר. חשוב מאד להעביר מסרים הקשורים בבטיחות לילדים, בהתנהגות נכונה בעת סערה וכד'. או לפני שנים, כשחברת החשמל סבלה מעודף ביקושים, והיה צורך למתן את צריכת החשמל של המדינה, היא העלתה את התשדירים המיתולוגים עם מרים פוקס בתפקיד גברת צ'יבוטרו, שחינכה מדינה שלמה ש"חשמל, לא בבת-אחת".
אין ספק שכדי לחולל שינויים בהתנהגות צרכנים יש צורך בקמפיין רחב היקף ועמוק-תקציב. דרך אגב, לא רק כסף דרוש פה, אלא גם תכנון אסטרטגי חכם, אבל אנחנו קצת סוטים מהנושא. השאלה היא האם טלוויזיה היא המדיום הנכון ביותר לכל מסר שרוצים להעביר.
ובכן, להבדיל מכל חברה מסחרית רגילה, לחברת החשמל יש עוד כלי רב-עוצמה, ודל תקציב להפליא על מנת להעביר אלינו מסרים. פעם בחודשיים היא שולחת מעטפה עם חשבון לכל בית אב ולכל בית עסק במדינת ישראל. קשה לי לחשוב על חברה נוספת עם תפוצת דיוור נרחבת כזו. מה יותר פשוט מלהפוך את המעטפה הזו לכלי לדיאלוג עם הצרכן? במיוחד אם מדובר במסרים פשוטים כל-כך כמו זה שהחשבון הוא עבור חודשיים ולא עבור חודש.
בדקתי בחשבון האישי שלי, ובאמת צריך להשקיע יותר ממבט חפוז אחד על מנת להבין לאיזו תקופת זמן מתייחס החשבון (החשבון האחרון, אגב, קצת גלש מ-60 יום. "בגלל החגים", טוענים בחברת חשמל). ואתם יודעים מה, בואו נהיה נדיבים, ונניח שבאמת יש לחברת החשמל בעיה, והיא מוצפת מדי חודש בפניות של אזרחים נבוכים, שלא מבינים על מה הם משלמים.
האם לא הגיוני יותר לשנות את הכיתוב על גבי החשבונית?!? להפיק סרטון פרסומת, ולקנות זמן שידור, עולה מאות אלפי דולרים. וכאן אני חוזרת לשאלה המקורית שלי – האם מישהו בחברת החשמל עושה חשבון עלות-תועלת?
קמפיין לחברת חשמל. משרד הפרסום: אדלר חומסקי ורשבסקי.
אביטל יוגב נותנת יעוץ שיווקי לאתרי אינטרנט