שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    ראי, ראי

    ח'אלד, ראשיד טהה ואוסף מייצג - שלושה דיסקים בטעם אלגי'ראי הגיעו לארץ באדיבות "הליקון". רפי ברבירו הקשיב

    סביר להניח שרובכם מכירים את השיר "דידי", להיט חתונות שנטחן ברשת גימל ולאחר מכן ב"רדיו ללא הפסקה", מסיבה ברורה למדי. דידי הררי לא יכול היה לקבל פרומושן טוב יותר מלהיט הראי (raï) המצליח בעולם, והעולם מצידו, קיבל בתמורה את אחד מאמני הראי המוערכים כיום  - ח'אלד.

     

    לח'אלד (או בשמו המלא שב ח'אלד, בלי שום קשר למשעל) יש כבר חמישה אלבומים מצליחים ובחודש שעבר יצא אלבומו החדש "Ya Rayi". ח'אלד, יליד אורן שבאלג'יריה, פועל דווקא בצרפת. הסיבה נעוצה ביחסה של החברה המוסלמית למוזיקת הראי, הפופ האלג'יראי. ככזה, הוא עוסק בתענוגות החיים, רומנטיקה ואלכוהול, עניינים שאינם קרובים לליבם של חוגים איסלאמיים קיצוניים. כאשר מוזיקאים ומפיקים איבדו את חייהם כתוצאה מעיסוקם השנוי במחלוקת, ברח ח'אלד מאלג'יריה והעתיק מיקומו לפריז.

     

    העבודה על האלבום החלה במהלך סיבוב הופעות בארצות הברית. ח'אלד היה האמן הערבי הראשון שהגיע להופיע בארצות הברית לאחר הפיגוע במגדלי התאומים. הפיגוע בתאומים וההתרחשויות שלאחריו בזירה הבינלאומית דחפו אותו לחזור לשורשים וליצור אלבום שמדבר עם העבר האלג'יראי שלו. החזרה למקורות הראי אינה מתבטאת דווקא במוזיקה שקטה, אקוסטית או פיוטית. ממש לא הסגנון שח'אלד מתכוון להעביר. הוא מביא עימו פרשנות אנרגטית ופוזיטיבית למקורות.

     

    האלבום החדש עשיר מבחינה מוזיקלית ומשלב אקורדיון (ח'אלד הוא נגן אקורדיון בעצמו), מנדולינה, עוד, סקסופון, כינורות - וכמובן את קולו החם של ח'אלד. ניכרות בו ההשפעות המוקדמות שח'אלד נחשף אליהן עוד באלג'יריה - אידית פיאף, ז'ק ברל, הרולינג סטונס, הביטלס ועוד.

     

    השיר הראשון נפתח בנעימת פסנתר רגועה. שיר הנושא "Ya Rayi" הופק על ידי המפיק האמריקאי הותיק דון וואס (בוב דילן, רולינג סטונס), שהפיק גם את "דידי". כדאי לשים לב ל-"Ya Galbi" המצוין ול-"Zina Zina" שעשוי להפוך ללהיט פופ גדול.

     

    נוטה לרוק

     

    הדור הצעיר יותר של האמנים האלג'יראים, מדגיש, מטבע הדברים, אלמנטים מערביים יותר. ראשיד טהה, שנראה על עטיפת האלבום כמו מבוקש בכיר, יליד אורן אף הוא, עקר עם משפחתו לצרפת לאחר שאבי המשפחה קץ בתהפוכות הפוליטיות והחברתיות שעברו על אלג'יר בסוף שנות השישים. בשנות העשרה עזב את הבית ועבר לליון, שם נחשף לגילויי גזענות ושנאה. כבר בתחילת דרכו המוזיקלית היה ברור שטהה לא מתקרב לכיוון הראי האלג'יראי ונוטה יותר לרוקנ'רול ופאנק. במועדון ‘Les Refoulés’ ("המדוכאים") שפתחו הוא וחבריו, הוא סובב תקליטים מאום כולתום ועד ג'וני קאש. בקריירת הסולו שלו עירב מוזיקת מחאה עם אלקטרוניקה והשפעות צפון אפריקאיות. אבל כל זה לא מתקרב לתאר את המורכבות המוזיקלית של טהה, שאלבומו החדש "Tekitoi" רחוק מלהיות קומוניקטיבי. 

     

    השיר הפותח ‘Tékitoi?’, הוא שיתוף פעולה עם כריסטיאן אוליבר, סולן להקת הרוק הצרפתית Les Têtes Raides. מי שמעוניין להתחבר ישר מהרגע הראשון, עדיף שיעבור לשיר השני "ROCK EL KASBAH", מחווה של המעריץ טהה לג'ו סטראמר, סולן הקלאש.

     

    כיוון שהדרך אל הראי יכולה להיות הרבה יותר קלה לעיכול, עבדו קצת בחברת התקליטים "יוניברסל" ויצרו אלבום אוסף ידידותי למשתמש - North Africans Essencials. האלבום הוא אמנם לא פאר היצירה, אך הוא מכיל מבחר קטעים מקוריים ורמיקסים המשקפים את רבגוניות המוזיקה הצפון אפריקאית, כך שנוח לקחת אותו כנקודת מוצא ולגלוש ממנו לז'אנרים מגוונים ואמנים שונים.

     

    הוא נפתח עם השיר "Abdel Kader" , שיר שביצעו יחד ראשיד טהה, ח'אלד ופאודל (עוד נסיך ראי צרפתי) במופע משותף שנקרא "1-2-3 Soleil". עוד באלבום, אמינה עם "Ya Baba", שב בילאל עם "Sidi Sidi", ראשיד טהה בשלושה קטעים (חלקם רמיקסים) וכמובן ח'אלד עם הלהיט "Didi" ורמיקסים ל-"Cheeba" ול-"El Harba Wine". הקטע החותם את האלבום שייך לסעיד מראד, די.ג'יי לבנוני שמשלב באלבומו "Millie et Uno Nuit" (אלף לילה ולילה) טראנס ואמביינט עם קלאסיקות ערביות.

     

    הפנינה של האלבום ששווה לחקור אודותיה היא סועד מאסי, אחת האמניות הצעירות המרגשות בתחום. למאסי שני קטעים מייצגים באוסף. הראשון הוא שיר הנושא מתוך "Raoui", אלבום הבכורה המשובח שלה משנת 2000 שזכה לביקורות נלהבות ומיקם את מאסי בין נבחרי הז'אנר. הקטע השני, "Ech Edani", מתוך אלבומה האחרון "Deb", מצוייד במקצבי פלמנקו מרהיבים והוא ללא ספק אחד היפים באוסף. 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לאתר ההטבות
    מומלצים