"קיר ים" יבנה באפולוניה
עיריית הרצליה תחל בעבודות להצלת מצוק אפולוניה ותבנה שובר גלים מיוחד להגנה על בסיסו. בשנים האחרונות מתמוטט מצוק הכורכר, ומסכן את המטיילים במקום ואת אתר העתיקות הסמוך
"קיר ים" להגנת המצוק יבנה בחוף אפולוניה. בשבוע שעבר קיבלה ראש עיריית הרצליה, יעל גרמן, את המלצת הוועדה שהוקמה לבדיקת הנושא, והחליטה על התחלת יישום תוכנית להגנה על מצוק אפולוניה.
למרות שמו, 'קיר', מדובר בשובר גלים בעל מבנה משולש שבבסיסו אבנים בנות כ-10 ק"ג, עליהם סלעים בני טונה. בולדרים. קיר הים, שתפקידו יהיה להגן על בסיס מצוק אפולוניה, יבנה על פי תכנון ראשוני של המהנדס הימי אינג' לאונרדו שטדלר.
מאז בניית המרינה ושוברי הגלים המנותקים מצפון לה בשנת 1992, חלה נסיגה משמעותית ברוחב החופים הצפוניים של הרצליה. אחד הגורמים להתמוטטויות היא העובדה שהאחראים על פרויקט המרינה לא עומדים בהתחייבותם להסיע חול מדרום הבנייה בחוף צפונה. כתוצאה מכך מתרחשות מפעם לפעם התמוטטויות במצוק, שמסכנות את המטיילים בחוף ואת האתר הארכיאולוגי.
אתר אפולוניה הוכרז לפני כשנה כאתר בסכנת הכחדה ע"י ה- World Monuments Fund. רק לפני חודשים אחדים, לאחר הפרסום ב-ynet, סומן מסלול עוקף לתוואי שביל ישראל שעבר תחת המצוק באפולוניה עקב סכנת מפולות, שכבר אירעו שם לאחרונה.
ההתמוטטויות בחוף אינן מפתיעות. חוות דעת מקצועית של גיאולוג הנדסי שהזמינה לפני חודשים אחדים רשות הטבע והגנים שקטע מן החוף המדובר הוא באחריותה, קבעה כי יש ממש בחשש מפני התמוטטות המצוק. ההמלצה המקצועית הייתה מפורשת: למנוע תנועת מטיילים בבסיס המצוק, עד לביצוע פעולות לשימורו.
"באיזור הפתרון לא יהיה חוף"
"הערכה אופטימית שלי: כבר באביב הקרוב יתחילו לעבוד שם", אומר מי שחזר והתריע בעניין התמוטטות המצוק זה חודשים ארוכים, דרור עזרא מהירוקים של הרצליה. עזרא, המשמש כיושב ראש תת הוועדה לאיכות הסביבה בחוף הים בעירייה, מונה לאחרונה גם כחבר בדריקטוריון של המרינה, והוא מקווה שבולם הגלים יהיה שם בקיץ הקרוב.
בישיבה בה הוחלט על הקמת מבנה ההגנה על המצוק נכחו גם נציגי רשות הטבע והגנים, ומנכ"ל הרשות אלי אמיתי. למרות האמור באתר האינטרנט של מפלגת הירוקים, ברט"ג מסבירים כי המנכ"ל לא התחייב למימון 50 אחוז מעלות התוכנית, אלא העירייה היא זו שהתחייבה לממן חצי. רשות הטבע וגנים אכן תשתתף בפרוייקט, מסביר דובר הרשות אמנון נחמיאס, אך עדיין לא ברור לא בכמה וגם לא מאיפה הם יביאו את הכסף.
בתגובה לכך מבהיר עזרא כי עיריית הרצלייה תממן את הפרויקט, בשיתוף גורמים נוספים דוגמת רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות, ומנהל מקרקעי ישראל. "העניין של המימון לא יעכב את הסיפור הזה", הוא מוסיף, "אם לא יעשו כלום המצוק הזה ימחק". לדברי עזרא 'קיר הים' יוקם על קטע חוף באורך 100 מטר מדרום לנמל אפולוניה, בעלות מוערכת של כ-3 מיליון שקל. ברשות הטבע והגנים אומרים כי עוד לא ברור מה יהיה אורך הקיר, ומזכירים מספרים כמו 300 מטר ו-500 מטר.
עניין נוסף שאינו ברור עדיין הוא איך יראה החוף. עזרא, שמדבר בשם עיריית הרצלייה, אומר שיהיה חול כאשר תהיה הזנת חול, וכי הקיר אינו בא במקום הדרישה להסיע את החול שעוצרת המרינה צפונה. נחמיאס מרשות הטבע והגנים, מאידך גיסא, אומר שנוכל לעבור על הקיר עצמו. "באיזור הפיתרון לא יהיה חוף", אומרים ברט"ג.
בעונה זו הים שקט על פי רוב, אם כי לעתים הרוחות חזקות מאוד. בינתיים, למרות כל האזהרות, ולמרות שרשמית הקטע בתחתית המצוק סגור, תלמידי בית ספר ממשיכים לטייל באזור.
מפולת באפולוניה. שביל ישראל הוזז מהמקום
צילום: דרור עזרא
חוף אפולוניה. לא ברור אם בעיית החול תיפתר
צילום: החברה להגנת הטבע
מומלצים