שתף קטע נבחר
צילום: לע"מ

גטו מתוך בחירה?

20 שנה מלאו השבוע ל"מבצע משה", שבו הובאו לארץ ראשוני העולים מאתיופיה. ynet חוזר אל הקהילה האתיופית בסדרת כתבות מיוחדת, והפעם: מדוע נוצרו ברחבי הארץ "גטאות" או שכונות מבודדות שבהן מתגוררים עולי אתיופיה? האם המדינה אשמה - או המנטליות של העולים עצמם? כתבה שלישית בסדרה

זה לא סוד: עולי אתיופיה מתגוררים ברובם בשכונות "אתיופיות", למעשה גטאות על בסיס גזע. מדוע התופעה הזו מתרחשת? האם רק המדינה היא שאשמה בתהליכים שהוביאו לכך?

 

עם הגעתם של אלפי העולים במבצע משה, מצאה עצמה המדינה נאלצת לשכנם בדיור זמין ותכליתי. בניגוד לאחיהם שהגיעו ב-'מבצע שלמה' כ-7 שנים מאוחר יותר, עולי מבצע משה לא שוכנו בתחילה בשכונות קרוונים אלא בעיקר בדיור ציבורי, בשיכונים של עמידר ועמיגור. שיכונים אלה, מטבע הדברים, מוקמו לרוב באזורי הפריפריה או בשכונות הנחשבות לשכונות 'מצוקה' בערי המרכז.

 

כך החלה להתפתח לה מציאות של זיהויים של עולי אתיופיה עם עוני ומצוקה חברתית. בנוסף, בשל אכלוסם של העולים זה ליד זה, נוצרו שכונות 'אתיופיות' בתוך ישובים ותיקים, דבר אשר פגע קשות ביכולת השתלבותם של האתיופים בחברה. שיכונם של עולי מבצע שלמה בשכונות הקרוונים, שמוקמו אף-הן לרוב באזורי הספר, תרם אף-הוא לדימוי נחשלות זה. בנוסף לדיור הציבורי, הוסבו ארבעה מרכזי קליטה של הסוכנות היהודית למגורי קבע. מרכזים אלו, באשקלון, נצרת עילית ועפולה, יצרו אף הם ריכוז 'אתיופי' בישוביהם, בניגוד למגמה הרשמית של הממשלה, שדגלה באינטגרציה ושילובם של עולי אתיופיה בתוך הציבור הכללי.

 

מהי תמונת המצב כיום? מבין כ-105 אלף התושבים ממוצא אתיופי הנמצאים בישראל, כ-6,000 בלבד נמצאים עדיין במרכזי הקליטה של הסוכנות היהודית. משך שהייתם המירבי במרכזי הקליטה מגיע לרוב לכשנתיים. היתר מתגוררים בדיור קבע, מרביתם בדיור פרטי ומיעוטם (כ-30% בשנת 2001) בשכירות זולה בדיור ציבורי.

 

הישובים בהם נמצאים הריכוזים הגדולים ביותר של עולי אתיופיה הם נתניה, רחובות, חדרה, באר שבע, אשקלון, חיפה ואשדוד. כן נמצאות קהילות רבות גם בעפולה, קריית גת, קריית מלאכי, יבנה, לוד, קריית ים ופרדס חנה. למעט חיפה, כל הישובים הללו אינם ישובים מרכזיים. הסיבה להתיישבותם בפריפריה נובעת בעיקר מנסיבות כלכליות. יש לציין, כי לאחר מאמצים רבים של משרד הקליטה ולאחר השקעת משאבים כלכליים רבים במציאת פתרונות דיור הולמים לדרי הקרוונים, פונו למעשה כל שכונות הקרוונים בישראל. האחרונה שבהם, חצרות יסף, בה התגוררו כ-2000 תושבים, פונתה בינואר 2003.

 

המשכנתאות המשופרות לא עזרו

 

ההזדמנות הראשונה "לצאת מהגטו האתיופי" ניתנה על-ידי ממשלת ישראל ומשרד הקליטה בתקופת ממשלת רבין, לאחר מערכת הבחירות של שנת 92'. על מנת לספק לדיירי הקרוונים, שהיו, כאמור, עולי 'מבצע שלמה', פתרונות דיור יעילים, הנהיגה הממשלה מדיניות של משכנתאות נדיבות במיוחד לרכישת דירה. משכנתאות אלו נעו בסכומים שבין 90 ל-110 אלף דולר לכל משפחה, בהתאם לגודלה. אולם הפיתוי הגדול ביותר בקבלת המשכנתא היתה הדרישה להחזיר רק 10 עד 15 אחוזים מן הסכום בלבד, ואילו היתר ניתן כמענק ממשלתי. מטרת התכנית היתה לעודד את כל דרי הקרוונים לצאת מהם ולרכוש לעצמם דירה בשכונה ישראלית 'רגילה' ובכך להתחיל בהשתלבות אמיתית בחברה. מדיניות זו ניתנה אך-ורק לעולי אתיופיה ונמשכה מאז נתקבלה ועד היום. למרות המשבר החמור שעברה מדיניות המשכנתאות לאחרונה, משבר שסיים למעשה את חלוקת המשכנתאות לתושבי ישראל, הקפידה הממשלה לערוב לעולי אתיופיה גם בתקופה קשה זו ומדיניות המשכנתאות המשופרות לא פסקה.

 

אמנם, המשכנתאות ניתנו בלא כל תלות במקום המעבר והמגורים, אולם סכום ההלוואה לא אפשר להם לרכוש דירות בשכונות 'איכות' בערי המרכז ושוב נאלצו לחפש דירות בשכונות הפריפריה. בנוסף, גם כאן, האופי המסורתי של החברה האתיופית עמד לה לרועץ. כעת יכלו לבחור לעצמם האתיופים לגור היכן שיבחרו, לקבל את מלוא סכום הדירה ולהחזיר רק חלק קטן ממנו בפריסה של 28 שנים. אולם רצונם העז לשמור על המשפחה המורחבת ולשמר את הקשר החברתי גרם להם לרכוש דירות צמודות זו לזו, וכך שוב נוצרו שכונות 'אתיופיות' בתוככי ישובים 'ותיקים'.

 

"משפחה בת 8 נפשות מקבלת 400 אלף שקל ולא יכולה לרכוש דירה באזור איכותי. יש בעיה בחלק מהישובים, בהם צמחו פתאום אזורים 'לאתיופים בלבד'. זה אמנם מתוך בחירה ולא מתוך מדיניות, אבל לטווח הרחוק זה כמובן לא טוב, כי כך נוצרים מחנות וגטאות במקום שתהיה אינטגרציה", מספר אדנה טדלה, שעלה בשנת 84' בגיל 16 וכיום עובד כמדריך מטעם הסוכנות היהודית בצפון הארץ. "הבעיה לא נעוצה ברצון של העולים אלא בסכום שמוקצה להם. המציאות היא זו שמכתיבה את המצב. הם רוצים לגור באזורים טובים אבל הסכום לא מאפשר רכישת דירה ראויה במקום מרכזי. גם קשה להם לבצע חיפוש דירות באינטרנט או בעיתונות הישראלית. כך למעשה עוברות השמועות והידיעות אודות דירות מפה לאוזן. כך גם החלה להתפשט תופעת המתווכים והניצול".

 

אחת התופעות המכוערות שנוצרו בעניין שיכונם של עולי אתיופיה מסגירה היטב את קשיי הקליטה של העולים ובמיוחד את חוסר יכולתם להתמודד עם התרבות הישראלית. כאן הכוונה בעיקר לעולים המבוגרים, בעלי המשפחות. מדיניות המשכנתאות הממשלתית הנדיבה עודדה את האתיופים לצאת ממרכזי הקליטה או משכונות הקרוונים ולחפש לעצמם דירה לרכישה. אולם חוסר אמון בסיסי בכל הנוגע להבטחות ממשלתיות ולמענקים סיכלה עבור רבים מהם מעבר זה, כפי שמסביר דוד יאסו, הממונה על קליטת יהודי אתיופיה במשרד הקליטה. "באתיופיה לא קיים המושג 'התחייבות'. ההתחייבות היחידה שהם מכירים זו התחייבות במסגרת המשפחה, בריתות דמים וכדומה. גם מדיניות של משכנתאות אינה קיימת באתיופיה בכלל. לא היה להם מושג מה זה. והנה פתאום באה לקראתם הממשלה ומתחייבת בפניהם לממן להם עד ל-90% מעלות רכישת הדירה. עכשיו לך תסביר להם מה זאת התחייבות ולך תשכנע אותם שאכן יתנו להם את הכסף", אומר יאסו. "וכך קרה שהיה פשוט מאוד קשה להוציא אותם מהקרוונים וממרכזי הקליטה".

 

אתיופי נכנס לשכונה - השכנים מוכרים

 

לאחר שכבר התרצו, היה על העולים לחפש דירות בשכונות הערים, לעתים גם בישובים מרוחקים מהיכן שהתגוררו. בשל עומס הלימודים במרכזי הקליטה, לא יכלו פקידי המשרד להוציא את העולים במשך היום להתרשם מדירות ובואקום שנוצר נכנסו בערבים מתווכי דירות ונדל"ן. אלו אספו ברכביהם את ראשי המשפחות ולקחו אותם לסיורי דירות. סיורים אלו, שנעשו בחושך ובלא סיוע צמוד של מתורגמן או מדריך מקרב העדה, גרמו לעתים רבות למקרים של חוסר הבנה של העולים בנוגע לדירות אותן ראו.

 

"היו לוקחים אותם לדירות מוזנחות, חסרות תשתית בסיסית, חסרות צנרת או שירותים, ואחרי סיור קצר היו שולפים להם חוזים ומחתימים אותם. אחר-כך הם היו באים אל מנהל מרכז הקליטה ומבקשים ממנו משכנתא על-סמך החוזה. למנהל אין כל סמכות להתערב בעניין. כל מה שהוא יכול זה רק לוודא שהאיש אכן ראה את הדירה, מבין מה ראה ועל מה הוא חותם וזהו", מסביר יאסו. "וכך אירעו עשרות מקרים של ניצול מכוער של תמימותם של העולים, שחתמו על חוזים לדירות בלתי ראויות למגורים, ואחר-כך הם באים אל המדינה ומתלוננים".

 

למרות שמקרים אלו נפתרו ברובם בסיוע המדינה ובסיוע גורמים מתוך העדה, ולמרות שסיורי הדירות נעשים היום באופן ממוסד ומוסדר הרבה יותר, עדיין חזקה מאוד תרבות הדיור הקהילתי בקרב בני העדה, שממשיכים להעדיף לגור זה לצד זה. תופעה זו, מטבע הדברים, מקשה מאוד על השתלבותם בחברה הכללית בישראל.

 

"אני לא יכול להאשים את המדינה במצב שנוצר, כי זו לא מדיניות ממשלתית ליישבם בגטאות אלא בחירה עצמית שלהם. להיפך, המדינה עושה כל שביכולתה להסביר להם את חשיבות ההשתלבות בחברה הישראלית, אבל המנטליות השבטית והקהילתית חזקה מכל", אומר משה בהטה, מנהל מרכז קליטה בדרום. "אני תמיד אומר להם - 'אל נהיה ביחד, כי רק כך נוכל להיטמע בחברה'. אבל לצערי, ברגע שאתיופי נכנס לבלוק אחד, כל שאר בעלי הדירות בבלוק מציעים את דירותיהם למכירה. מי שנכנסים לשם הם קרובי המשפחה של הרוכש האתיופי, וכן הלאה. כך נוצרות שכונות אתיופיות, זו המנטליות".

 

כתבה שלישית בסדרה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: הסוכנות היהודית
אדנה טדלה. מהמעברה עברו לגטו
צילום: הסוכנות היהודית
צילום: יצחק אלהרר
סגירת אתר הקרוואנים בחצרות יסף (ארכיון)
צילום: יצחק אלהרר
צילום: הסוכנות היהודית
משה בהטה. האתיופי נכנס, השכנים בורחים
צילום: הסוכנות היהודית
מומלצים