שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    סקס שקרים ונציב תלונות הציבור
    גם הפעם הציבור מתלונן בעיקר על סקס ואלימות בפרסומות לצד תקלות טכניות בשידורים. דו"ח נציב תלונות הציבור של הרשות השנייה, גרסת 2003, כולל ההתנצלות המיוחלת של אבי רצון

    גיורא רוזן, נציב תלונות הציבור ברשות השנייה, הגיש לשר התמ"ת אהוד אולמרט ולמועצת הרשות השנייה את דו"ח תלונות הציבור לשנת 2003. עיקרי הדו"ח מצביעים על גידול של 225% במספר התלונות על פרסומות בהשוואה לשנה הקודמת, טענות שמצביעות בעיקר על סקסיזם ואלימות. 

     

    התלונות נוגעות בתחומים שונים, החל מבוטות באולפן וכלה בשידור תוכנית באיחור של חמש דקות. "הלילה למשל, שדרן הספורט של ערוץ 10 אבי

    רצון אמור להתנצל בתוכניתו 'הטריבונה'", מספר רוזן ומוסיף, "לפני שבועיים התנהל דו שיח עם שלמה שרף, שנשאל 'מה עשית במגרש?' שרף אמר: 'הסתכלתי על הציצי של אופירה אסייג', ורצון ענה לו 'אני לא יודע למי יש יותר גדולים - לך או לה'. אסייג התלוננה והיום בערב הוא יתנצל, אני מקווה. על כל פנים זה סוג הדברים שהציבור צריך להבין. הוא לא מתלונן על ריק, אנחנו לא אומרים 'קיבלנו את תלונתך, תודה'".

     

    בנוסף מצביע הדוח על עלייה במספר התלונות הנוגעות להפרעות טכניות בשידורי הטלוויזיה המסחרית. "הציבור מתלונן ללא הפסקה על הגברה של עוצמת השמע בפרסומות", מספר רוזן, "הקול של השידורים עולה בעת הפרסומות, וזו הפרעה שלא נפתרה כבר שלוש שנים. יש ניסיונות לפתור את העיניין בעזרת ועדות טכניות שמתייחסות לעוצמת הקול בשידורים בחו"ל, אבל הן לא מובילות לשום דבר, כי הסטנדרטים הם לא רלוונטיים לאוזן של המאזין הישראלי. אם המאזין מתלונן, אז מה זה משנה מה אומרים המהנדסים?".

     

    רוזן מוסיף ומספר שתלונות רבות עוסקות בסוגית זמן השידורים: "הזכיינים לא מקפידים על דיוק בשידור שהולם את הפרסום והפרומואים. אנו מקבלים פניות רבות בלשון, 'אני רוצה להקליט תוכנית, וזה דופק לי את ההקלטה'. העניין נשמע אולי מצחיק, אבל זו החפיפניקיות הישראלית - 'אהה, לא נורא למשוך עוד זמן, עוד 10 דקות או פחות'. זו אמינות ביחסים שבין זכיין וצופה שנשברת".

     

    ביקורת אזרחית

     

    במסגרת פרסום הדו"ח המליץ רוזן לשר אולמרט להקים ועדה אזרחית שתבקר באופן קבוע את השידורים ברדיו ובטלוויזיה. כמו כן מתעתד רוזן לדרוש מגופי התקשורת להקים ועדה לביקורת עצמית מטעמם: "הוגשה תלונה של פוליטיקאי מהדרום, שטוען שהייתה שערוריה במועצה האזורית, והרדיו האזורי לא כיסה את זה למרות בקשתו", מספר רוזן, "אני לא יכול לשפוט אם זה נכון או לא. אתה ככתב יודע מה אתה לא מפרסם, אבל הציבור לא יודע מזה! אין אף אחד שמטפל במערכות בצורה פנימית כמו במדינות אחרות בעולם. יכול להיות שהסיפור עם מע"צ היה אחרת אם היתה קיימת ועדה כזו. אחד הלקחים שלי הוא שמערכות התקשורת צריכות לפתח ביקורת עצמית".

     

    מנשה סמירה, יו"ר מועצת הרשות השנייה, אמר בעקבות דיוני המועצה כי "הציבור מביע את דעתו ומגיב באופן אקטיבי באמצעות התלונות והפניות על הנצפה בערוצים המסחריים הטלוויזיוניים והנשמע בערוצי הרדיו האזורי. הממצאים המרכזיים בדוח הנציב נותנים משנה תוקף להחלטות מועצת הרשות בכל הנוגע למכרז ערוץ 2 ושיפור התמהיל על המסך, והמדיניות הכוללת באשר למניעת האלימות והסקסיזם בפרסומות. מועצת הרשות השנייה החליטה לפתח מנגנונים וכלים נוספים אשר באמצעותם יורחב הקשר עם האזרחים כדוגמת פורומים לאחריות תקשורתית, פורום צעירים לאחריות תקשורתית, מחקרים וסקרים, ועדות שימוע פתוחות ועוד".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: חנוך גריזיצקי
    רוזן. הציבור לא מתלונן על ריק
    צילום: חנוך גריזיצקי
    7 לילות
    מומלצים