VoIP בישראל: תחרות בכאילו
העקבות של חברות התקשורת הגדולות ניכרות היטב בהחלטה הזו של משרד התקשורת, הרעה לצרכנים וטובה להן. בתחום ה-VoIP נראה את אותן 5-6 חברות הפועלות בשוק הבינלאומי ואפשר לשכוח ממחירים בסדר גודל המקובל בשוק ה-VoIP באירופה ובארה"ב
לכאורה, מדובר בהתפתחות חיובית: בקרוב יוכלו חברות תקשורת לספק שירותי טלפון אינטרנטיים ידידותיים יותר, עם מוקדי תמיכה בעברית, מספרי טלפון בישראל והתקנה נוחה בבית הלקוח. זה נהדר ללקוחות ונפלא לתחרות. למעשה, משרד התקשורת נקט בעמדה ארכי-שמרנית כאשר קבע כי חברות ישראליות ובינלאומיות יידרשו לקבל רישיון לצורך הפעלת שירותי VoIP.
בארה"ב לא חולמים לחייב כל יזם זעיר להצטייד ברישיון של המדינה ומתייחסים לנושא בזהירות הראויה, על אף שרשות התקשורת בראשות מייקל פאואל (בנו של קולין פאואל, שר החוץ לשעבר) לא נחשדת בליברליות יתרה. התוצאה: התחרות פורחת ומשפיעה גם על חברות הטלפון הגדולות להוריד מחירים.
בישראל הלכו צעד אחד אחורה כאשר חייבו ספקי תקשורת להצטייד ברישיון, גם אם אין הם מחזיקים בשרתים מקומיים. די בכך שהם משווקים את השירות בישראל ומוכרים לישראלים את הציוד. כאן אימץ משרד התקשורת מדיניות מתערבת של "יד ארוכה". רק כדי להבהיר את האבסורד, הדבר דומה לחיוב של אתר "אמזון" לעמוד בתקנות משרד המסחר והתעשייה בישראל, אם יפעיל גירסה בשפה העברית המיועדת לישראלים.
לכאורה, חברות VoIP שיבקשו לעקוף את החוק הישראלי עדיין יוכלו לספק שירותים לישראלים, אך הן יהיו מנועות להציע להם מספר טלפון ישראלי, תמיכה בעברית והטבות נוספות שיהפכו את השירות לידידותי יותר. מיעוט של בתי עסק, תושבים זרים וישראלים להם בני משפחה בחו"ל ימשיכו להשתמש בשירותים האלה בשל מחירם הזול, אך חוסר הנגישות שלהם עבור רוב הציבור תמשיך להוות חסם מפני פריצת ה-VoIP בישראל.
העקבות של חברות התקשורת הגדולות ניכרות היטב בהחלטה הזו של משרד התקשורת, הרעה לצרכנים וטובה להן. בתחום ה-VoIP נראה אותן 5-6 חברות הפועלות בשוק הבינלאומי ואפשר לשכוח ממחירים בסדר גודל המקובל בשוק ה-VoIP באירופה ובארה"ב. משרד התקשורת הבטיח לעקוב אחר השינויים שיחולו בענף ולבחון את מדיניות ההסדרה תוך שנתיים, לכל המאוחר. מוטב מוקדם.
מומלצים