מה הוביל לעסקת הענק IBM-Lenovo?
ענקית המיחשוב הודיעה כי ב-2005 תמכור את חטיבת המחשבים האישיים שלה ליצרנית ה-PC השלישית בגודלה בסין, חברת Lenovo. בכך יגיע לסיומו העידן שהחל ב-1981, עם כניסתה של חברת המחשבים הגדולה בעולם לתעשיית המחשבים השולחניים
IBM אישרה את הדיווחים מסוף השבוע, לפיהם החברה החליטה למכור את חטיבת המחשבים האישיים שלה ליצרנית ה-PC הגדולה ביותר בסין, חברת Lenovo, תמורת 1.25 מיליארד דולרים, ובכך מסמנת את נסיגתה הסופית משוק ה-PC, שבו היתה חלוצה מאז 1981.
"Lenovo מכריזה על רכישת המחשבים האישיים של IBM, בסכום של 1.25 מיליארד דולרים", אמר צ'ואנזי ליו, יו"ר החברה במסיבת עיתונאים שנערכה בבייג'ינג, וזכה למטח תשואות ממאות עיתונאים סיניים שנכחו במקום.
לדבריו, העיסקה תהפוך את Lenovo לחברה שמגלגלת הכנסות של 10 מיליארד דולרים בשנה.
העסקה, השלישית בגודלה בשוק המחשבים האישיים, היא הדוגמה הטריה ביותר להשתלטותה של חברה סינית על מותג מערבי, וכניסתה לשוק הייצור העולמי. במקביל, היא משחררת את IBM לעסוק בהיבטי מיחשוב אחרים, כמו אספקת שירותים ופיתוח תוכנות לפלח השוק העליון.
"על הנייר, מדובר בהבטחה גדולה עבור שתי החברות. כעת נמתין לראות כיצד הדבר יתממש ויצא אל הפועל", אמר מרטין גילילאנד, אנליסט בחברת המחקר גרטנר. "IBM מצידה אינה נמצאת בסכנה, מכיוון שמטרתה היתה לצאת משוק ה-PC, בו היא אינה מרוויחה כסף. Lenovo מצידה, צריכה להוכיח את הצלחתה", אמר.
היצרנית השלישית בעולם
לאחר שתסתיים המכירה, תהפוך Lenovo, שנחשבת כיום ליצרנית המיחשוב השמינית בגודלה בעולם, ליצרנית השלישית בגודלה, ותחזיק בנתח שוק של 5.5% לעומת 2.2% כיום, מדווחת גרטנר. שתי החברות רשמו בשנה שעברה מכירות בסך כולל של 12 מיליון דולרים.
כיום מובילה את שוק ה-PC העולמי חברת דל, עם נתח שוק של 16.7 אחוזים, ואחריה HP, עם 15 אחוזים.
הלוגו ישאר במשך חמש שנים
עבור Lenovo, שנלחמת במתחריה מבית, העסקה עם חברת המחשבים הגדולה בעולם מהווה פריצת דרך של ממש בנסיונותיה לפרוץ לשוק העולמי, ומאפשרת לה ליהנות מהיתרונות שמביאה עימה בעלות על המותג, שחברת BusinessWeek/Interbrand מדרגת כשלישי בריווחיותו בעולם.
במהלך חמש השנים הקרובות, ישאו המחשבים שתייצר Lenovo את הלוגו של IBM, ואנלסיטים צופים כי Lenovo תאלץ להתמודד עם לחצים לשפר את הריווחיות של קווי הייצור שרכשה.
לדברי וואנג יוטאנג, אנליסט בחברת United Securities, הרכישה עשויה להעניק ל-Lenovo הזדמנות עסקית גדולה. "אין לה פוטנציאל לגידול.
היא סבלה מהיחלשות בזמן האחרון, מכיוון ששוק המחשבים השולחניים חווה האטה, והרכישה עשויה להיות נקודת המפנה", אמר לסוכנות הידיעות איי אף פי, והוסיף כי "התפתחותה של Lenovo בשוק הסיני מוגבלת, כך שהמותג IBM יכול לסייע לה לצבור מוניטין בינלאומי".
העסקה הופכת את Lenovo לחלק מקבוצה קטנה של יצרנים סיניים, שרכשו מותגים מערביים, ביניהם TCL, שרכשה, יחד עם החברה הצרפתית Thomson, את פעילות ייצור הטלוויזיות של RCA. "המטרה שלנו היתה ליצור תאגיד בינלאומי אמיתי", אמר ליו.
התאגיד החדש יפעיל משרדים בניו יורק, בייג'ין וצפון קרוליינה, ויועסקו בו 19,000 עובדים, שחציים יגיעו מ-IBM וחציים מ-Lenovo. חלק מתנאי הרכישה מחייבים את היצרנית הסינית לשכור 10,000 מעובדיה של IBM, כולל 2,300 עובדים אמריקנים, רובם מעצבי מוצר, משווקים ואנשי מכירות מתמחים. 7,700 העובדים הנותרים מועסקים ברובם במיזם המשותף של IBM עם Great Wall בסין.
שיתוף פעולה אסטרטגי
Lenovo תעביר לבעלותה את משפחת מוצרי Think של IBM, הכוללת את סדרת המחשבים הניידים ThinkPad והמחשבים השולחניים בסדרת ThinkCenter. כמו כן, היא תרכוש את חלקה של IBM במפעל המשותף שהקימה עם יריבתה הגדולה, Great Wall Technology, יצרנית ה-PC השניה בגודלה בסין.
לדברי אנליסטים, מכירת קווי ייצור המחשבים השולחניים והניידים תאפשר ל-IBM להתרכז בפעילות ריווחית יותר, כמו ייצור שרתים ארגוניים, מוצרי אחסון ושבבים.
שתי החברות מסרו עוד כי ייצרו שיתוף פעולה אסטרטגי, במסגרתו חטיבת השירותים IBM Global Services, תהיה ספקית השירותים הטכניים המועדפת של Lenovo, שמצידה, תשמש כספקית המחשבים הראשית של IBM, ובכך תאפשר לה להמשיך להציע ללקוחותיה העסקיים קו מוצרים שלם.
"ההכרזה מחזקת את התמקדותה של IBM בשוק הארגוני, ובמקביל, יוצרת שיתוף פעולה עולמי חדש, שיביא למימוש טוב יותר של ההזדמנויות בתעשיית ה-PC המתפתחת", אמר סם פאלמיסאנו, יו"ר ומנכל IBM.
IBM לא היחידה
למרות שמדובר בצעד משמעותי, נראה כי בתעשיה לא הופתעו. בן רייץ, אנליסט בחברת UBS Investment Research, צפה בחודש יולי, ש-IBM תמכור את עסקי המחשבים האישיים שלה. הוא ציין, כי פעילות זו, המהווה כ-10% מכלל מכירותיה, גורמת לה הפסדים.
חטיבת המחשבים האישיים של ענקית המיחשוב לא הצליחה להתמודד עם מתחרות כמו דל בארה"ב ויצרנים בסין ובמדינות עולם שלישי נוספות, וכבר ב-2003 מכרה את מפעל ייצור המחשבים האחרון שלה בסקוטלנד, בתוך שהיא מסיימת את חוזה החכירה על מפעל אחר במקסיקו.
החוזים שחתמה בעבר, למשל עם Great Wall, שהרכיבה עבורה את המחשבים, היוו צעד מקדים לעיסקה הנוכחית, בה מכרה גם את המותג.
חברות מערביות אחרות, כמו מיקרוסופט, מוטרולה וזירוקס למשל, הגיעו למסקנות דומות, על פיהן לא משתלם להן לייצר חומרה בעצמן, ומסרו את קווי הייצור לחברות אלמוניות מאסיה. כעת נראה, כי "הבאה בתור" להרגיש את הלחץ תהיה HP, שמתעקשת להישאר בעסקי המחשבים האישיים, למרות הירידה בפעילות וברווחים.