שתף קטע נבחר

כך עובדות חברות הביטוח

איגוד השמאים טוען כי חברות הביטוח מתקנות רכב ללא דו"חות שמאות, כמתחייב בחוק. וגם לממונה על ההגבלים העסקיים יש מה לומר על ההתנהלות המוזרה...

"הסדר השמאים", במסגרתו קובעות חברות ביטוח את רשימת "שמאי החוץ" מתוכם צריכים מבוטחים לבחור שמאי, אינו לרוחו של הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום. בחוות דעת שיגיש משרדו לוועדת הכלכלה של הכנסת, מציין שטרום כי סמכותה של חברת הביטוח לקבוע איזה שמאי יכלל ברשימת שמאי חוץ ואיזה לא, מעניקה לה כוח להשפיע על הכנסות השמאי.

 

מדוע? כי מאחר והשמאי יודע בדיוק למה מצפה ממנו חברת הביטוח (הקטנה בהוצאות, למי שעדיין לא הבין... ב.ב), קיים חשש כי בתמורה להגדלת אפשרויות ההכנסה שלו, או במילים אחרות מתן יותר עבודות שמאות על-ידי חברת הביטוח, עשוי שמאי כזה לעשות פשרות בקביעת הנזק. ניחשתם נכון, לטובתה של חברת הביטוח, ולרעתו של המבוטח.

 

שטרום יציין בחוות הדעת כי משרדו סבור שמצב זה פוגע בצרכנים, ולכן טוב היה אילו קביעת רשימת שמאים על-ידי חברות הביטוח, היה נפסק. עם זאת, הוא מציין בחוות הדעת שהסמכות לשנות את ההסדר הזה היא של המפקח על הביטוח, ולא של הממונה על ההגבלים העסקיים.

 

השמאים מתלוננים

 

ראשי איגוד השמאים טוענים כי המפקח אינו מפעיל את סמכותו כדי למנוע מחברות הביטוח אפשרות לעקוף את ההסדר שהוא עצמו קבע. לטענתן יש חברות ביטוח, בהן חברת ביטוח גדולה במיוחד, המבצעות תיקון נזקים של עד 10,000 שקלים שנגרם למבוטחים שלהן, מבלי להוציא למבוטח דו"ח שמאות כמתחייב.

 

אומר עמוס ז'ורבסיק, יו"ר ועד ענף הרכב באיגוד השמאים: "זה התחיל עם תיקונים של עד 3,000 שקל, גדל ל-6,000 שקל, ומגיע עכשיו ל-10,000 שקל. כאשר מבוצעים תיקונים כאלה - ללא דו"ח שמאי - לא מקבל המבוטח ירידת ערך על התיקון. מנצלים את חוסר הידע שלו, ומחתימים אותו על מסמך שהוא מאשר את התיקון מרצונו. מפתים אותו בקבלת הנחה בהשתתפות העצמית. אלא שמבוטח כזה לא יוכל לערער על רמת התיקונים או על ירידת הערך שלא ניתנה לו".

 

חברות הביטוח הגדילו לעשות, והן אפילו פיתחו תוכנה מיוחדת שבה ממלא המוסך את דו"ח הנזק, ושולח אותו לשמאי של חברת הביטוח. לטענת זורבסקי ואורי גורביץ' מאיגוד השמאים, המצב חמור עוד יותר בכלי רכב של חברות השכרה וליסינג. שם, כך הם אומרים, מבוצעים תיקונים ללא כל הערכה של שמאי. "כלי רכב כאלה מתוקנים מבלי שעברו בדיקה של מכון מורשה, לפי תקנה 309 כפי שמחייבות תקנות התעבורה. ומי שרוכש את הרכב מאוחר יותר, לא ידע הרבה על עברו".

 

במשרד המפקח על הביטוח מסרו בתגובה: "עמדת המפקח היא שהמבוטח זכאי לכך ששמאי יעריך את הנזק לאחר קרות מקרה הביטוח". לשאלות נוספות שהופנו, כמו למשל אם המפקח מתיר לחברות הביטוח לתקן מכוניות ללא הערכת שמאי, או עד איזה סכום מותר תיקון כזה, או האם לדעת המפקח אין בכך עקיפה של הסדר השמאים, העדיפו במשרד המפקח על הביטוח לא לענות.

 

בעצם, לא רק על כך לא ענו. המפקח העדיף גם לא להתייחס לשאלה האם בדיקה שערך באמצעות רואה חשבון, כדי להבטיח ש"שמאי החוץ" אינם עוברים על האיסור שהיקף פעילותם עם חברת הביטוח (זו שכללה אותם ברשימת שמאי החוץ) אינו עולה על 25%. המפקח התחמק ממתן תשובה ברורה, והסתפק באמירה סתמית: "השמאים מגישים אישורים על עניין זה. המפקח על הביטוח בחן את האישורים ואת רשימת השמאים. המפקח גם בוחן מעת לעת את אופן יישום החוזר על-ידי חברות הביטוח ואף ערך ביקורת באחת מחברות הביטוח בעניין זה".

 

אז כנראה שלנוכח הפיקוח הכושל של המפקח על נושא הסדר השמאים - יהיה צורך בהתערבות נוספת של בג"ץ כדי להסדיר את הנושא.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תאונת דרכים. איגוד השמאים: חברות הביטוח מתקנות ללא דו"ח שמאי"
תאונת דרכים. איגוד השמאים: חברות הביטוח מתקנות ללא דו"ח שמאי"
צילום: הלל פוסק
מומלצים