שתף קטע נבחר
 

בין קינג קרימזון לביטלס

אגרול נוטשת את עולם הקאוורים ויוצאת לדרך עצמאית. ביום שבת הם יופיעו עם חומרים מהאלבום המתגבש

אחת הלהקות הבולטות במסגרת גל הרכבי הקאוורים שתקף את ישראל בשנים האחרונות היא להקת "אגרול". ייחודה הוא בביצועים מדויקים ליצירות של להקות רוק מתקדם כמו ג'נסיס, ג'טרו טאל וקינג קרימזון. בשנה שעברה הפתיעה הלהקה כשהוציאה DVD של הופעת הקאוורים שלה בו שילבה שתי יצירות מקוריות שלה. זמן קצר לאחריו הודיעה הלהקה על פרישה מהופעות והתמסרות להקלטת אלבום שיורכב כולו מהחומר המקורי. ביום שבת הקרוב היא תציג את החומרים שמוקלטים בימים אלה בהופעה בבארבי ת"א.

 

"סף הגירוי שלנו הגיע לשיאים כאלה שהקאוורים כבר לא עשו לנו את זה, אז החלטנו שלעשות את הדברים שלנו יכול להיות יותר מעניין כרגע", אומר ליאור סקר, גיטריסט והסולן הלהקה, "חוץ מזה שהם הצטברו בכמויות ואנחנו חייבים לפרוק אותם".

 

להופעות האחרונות שלכם הגיעו מאות אנשים, דבר די נדיר בהתחשב בכך שאתם להקת רוק מתקדם, לא הז'אנר לא הכי פופולארי במחוזותינו. איך תסביר את זה?

 

"ההערכה שלי הייתה בעבר שיש כ-300 איש בארץ ששומעים פרוגרסיב ושאם נגיע לכולם, אז מתוכם יגיעו להופעה כ-200 איש. בסופו של דבר, כשכל המוזיקולוגים למיניהם יוצאים מהחורים שלהם, מגלים שיש הרבה אנשים בארץ שאוהבים מוזיקה איכותית, חלקם לאו דווקא אוהבים פרוגרסיב, הם פשוט אנשים שפתוחים לרעיונות מוזיקליים חדשים".

 

זה תשובה לכל אלה שאומרים שהפרוגרסיב-רוק היא מוזיקה פלצנית, יומרנית, מתנשאת ושרק אנשים שתופסים מעצמם שומעים פרוג?

 

"אני די מכיר את האמרות האלו, גם אני לא אוהב הרבה דברים בפרוגרסיב, דברים שאני מרגיש שהם מתוחכמים לשם התחכום, או טכניים לשם הטכניות, אבל אני לא פוסל אותם. אני חושב שמוזיקה יפה לא נעשית מתוך התנשאות ועובדה שהרבה מהיצירות האלה עדיין שומעים אותם היום, והן עומדות במבחן הזמן".

 

על מה אתם שרים?

 

"אנחנו ממש לא מגבילים את עצמנו, אנחנו עוסקים גם ביומיומי, דרך שיא הגרנדיוזיות ויש לנו גם טקסטים אישיים ופוליטיים כמו בסינגל האחרון שהוצאנו, foe/into the light, שהוא מעין ווריאציה על אדון עולם שעוסק באירועים פוליטיים עכשוויים".

 

ממה אתם מושפעים במוזיקה שלכם?

 

"אחרי שנה וחצי של קאוורים של רוק מתקדם, אז כמעט כל דבר שעבר דרך האצבעות שלנו נישמע בסופו של דבר כמו דברים מהתקופה ההיא, אבל כשהתחלנו לגבש את המוזיקה הגיעו קטעים עם אופי אחר שהינו צריכים לטפל בהם בצורה אחרת, למרות שיש הרבה מאוד מהאופי של הרוק המתקדם במוזיקה שלנו אנחנו מרשים לעצמנו לערב סגנונות שונים של מוזיקה. למרות שאנחנו מאוד אוהבים פרוגרסיב אנחנו לא שואבים את כל ההשפעה שלנו ממנו, אלא מהרבה דברים שאנחנו אוהבים".

 

מה מתנגן לך עכשיו בקומפקט?

 

"אליוט סמית ו'סמייל' של בראיין ווילסון, הדיסק הכי טוב בעולם שיצא רק השנה".

 

ואתה מושפע ממנו?

 

"בגלל שהוא יצא ממש לאחרונה, אז אני יכול להגיד ששינינו איזה עיבוד קולי על מנת לספק את היצר הביץ' בויזי שיש לנו".

 

אבל זו להקה שעושה פופ.

 

"זה מה שכ"כ יפה, ובגלל זה קוראים לפרוגרסיב מתנשא וחושבים שהביץ' בויז עושים פופ, סה"כ מה שבראיין ווילסון עשה בשנות ה-60, ואפילו הביטלס בחלק מהזמן, הוא לא פחות מורכב מהפרוגרסיב, הוא פשוט מוגש בצורה יותר מחויכת. מה שיצא זה שהביטלס תויגו כבדרנים וקינג קרימזון תויגו כאמנים, אבל אני לא חושב שיש ביניהם הבדל כזה עצום".

 

בהופעה הקרובה תהיה מעורבת רביעית כלי מיתר. למה בעצם?

 

"הם גורמים לשירים להישמע יותר עמוקים, אנחנו לא הוספנו אותם כקישוט ויש להם תפקידים משל עצמם בהופעה. הם משתלבים לנו בצורה מושלמת וניתן יהיה לשמוע אותם גם באלבום".

 

לסיכום, איך אתה רואה את ההבדל המוזיקאלי בין פרוגרסיב-רוק לז'אנרים אחרים?

 

"הדיון הזה הוא תיבת פנדורה, לדעתי רוק מתקדם הוא רוק שלא מגביל את עצמו מבחינת מבנה. מישהו אמר בעבר: 'פעם כשכתבו שיר, הייתה כותב בית פזמון וניגמר, בשיר פרוגרסיב אתה פשוט ממשיך לכתוב'. שיר פרוגרסיב הוא שיר שלא נגמר איפה שהוא אמור להיגמר הוא משנה צורה, משנה קצב, סאונד, וזה המהות שלו, הוא לוקח את המאזין לטיול קצר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות רעיה קוסובסקי
להקת אגרול
באדיבות רעיה קוסובסקי
לאתר ההטבות
מומלצים