שתף קטע נבחר
 

2004 היתה שנה טובה לפרסומאים

העלייה בדרישה לעובדים, הקפיצה בשכר, התוכן השיווקי שפרץ ועוד. גינגי פרידמן בחר את ציוני הדרך הבולטים בתעשיית הפרסום בשנת 2004

הלורד טומפסון, המו"ל האגדי של ה"טיימס" הלונדוני, נהג לאמר ש"סוף השנה" זו המצאה של עורכי העיתונים. היא מספקת להם סיבה למלא את החללים שבין המודעות בשפעת מלל, של סיכומים, ראיונות, פרשנויות וניתוח נתונים, משמימים.  המסורת הזאת הפכה כבר מזמן לנחלת העיתונים ברחבי העולם המערבי, וככותב חסר חשיבות בעתון חשוב זה, אין לי כל כוונה "לשבור" את המסורת.

 

לכבוד סוף השנה,לפי בקשת העורך, בחרתי את ציוני הדרך הבולטים בתעשיית הפרסום בשנת 2004. מדובר בשנה שהחלה בהססנות מה, המשיכה בתנופה גדולה והסתיימה בקול ענות חלושה. אבל עם תקווה גדולה לעתיד. הבחירה היא סובייקטיבית ונעשתה לפי מיטב השיפוט האישי שלי. לשמחתי כולם, פרט לאחד, חיוביים.

 

ואלו הנבחרים:

 

עלייה בדרישה לעובדים

 

רמת הדרישה לעובדים מהווה אינדיקציה די מדויקת למצב הרוח ולמצב הענף. לפי סקרי מודעות הדרושים, המתבצעים מידי חודש על ידי חברת ADMAN, בשנת 2004 עלתה הדרישה לעובדים בכ-30% יחסית לשנים 2002 ו-2003, ומרמה של 800 מודעות דרושים לשנה, עלינו השנה לכ-1,200. זינוק רציני, לכל הדעות.

 

עלייה ברמת השכר

 

רמת השכר בענף מהווה אינדיקטור לחוסנו של הענף ולרמת הביקוש לעובדים טובים. השכר, שירד בשנות המיתון בכ-30% , עלה השנה וחזר לרמות שהכרנו לפני המיתון. זאת אמנם אינה בשורה משמחת למעסיקים, אך בהחלט בשורה טובה לעובדים. גם העובדה שהמשרדים חזרו השנה להוציא את עובדיהם לחופשות מעידה על השיפור.

 

פרסום בעיתונות היומית

 

היקף הפרסום בעתונות היומית עלה ב-8%. זהו נתון מעודד שמשמעותו האמיתית היא שעליית היקפי הפרסום בטלוויזיה לא באה על חשבון העתונות ולא החלישה אותה. למה זה טוב? כי הציבור בכלל וענף הפרסום בפרט זקוקים לעתונות חזקה ולמדיום פרסום אלטרנטיבי ותומך לטלוויזיה.

 

לא נפתח אף משרד הפרסום

 

לצערי, לא הכל ורוד. 2004 היתה השנה הראשונה, הזכורה לי, בה לא נפתח אף משרד פרסום חדש. בעבר, גם בשנים הקשות ביותר, נמצאו פרסומאים אמיצים, חדורי אמונה שלא נרתעו והקימו את משרדיהם כנגד כל הסיכויים. לא כן בשנה שחלפה.

 

יש המאשימים את הגלובליזציה והתחזקות המשרדים הגדולים. אני כופר בכך. בארה"ב ובאנגליה, קמים כל שנה משרדים חדשים ומבטיחים. ואלה שגם מצליחים לקיים גדלים ומתפתחים. משרדים חדשים הם סם החיים של התעשייה.

 

המינוי של רמי שלמור

 

אחרי קדנציה שנייה, פרש אבנר בראל מכהונתו כיו"ר האיגוד לפרסום ופינה את מקומו לרמי שלמור, שנבחר פה אחד.

שלמור הביא עימו רוח של פיוס ושאיפה לשיתוף פעולה עם איגוד המפרסמים ועם המדיה. עם החזון שלו, תבונתו ורוחו הטובה אפשר לקוות לטוב.

 

התוכן השיווקי

 

הנושא החם ביותר של שנת 2004 בעולם הפרסום היה "תוכן שיווקי". כל משרד המכבד את עצמו הקים מחלקה ל"תוכן שיווקי", כל משרד הציע ללקוחותיו שילוב פרסומי בתוך התכנים הטלוויזיוניים. הדבר החם הזה התלהט עד כדי כך, שהוא עורר עליו את הרגולטור ואת שאר "שומרי החומות" שהחליטו לאסור את התחום החדש הזה. אך אין מקום לדאגה. דבר לא יעצור את התוכן השיווקי, זה המקום אליו הולך הפרסום בעולם וכך יקרה גם בארץ.

 

ערוץ 10

 

לאחר משברים לא קלים, הצליח ערוץ 10 להתייצב, להציע חלופה אינטיליגנטית לערוץ 2 ולרכוש לעצמו קהל צופים נאמן.

מעבר לחשיבות קיומו של הערוץ עבור צופיו הוא חשוב גם למפרסמים שהערוץ מציע להם פלטפורמה אלטרנטיבית המספקת רייטינג נמוך אך ממוקד יותר במחירים תואמים. ערוץ 10 בריא ויציב, ומהווה בשורה טובה לענף הפרסום.

 

מיכל המאירי

 

מיכל המאירי, מנהלת השיווק המצליחה של תנובה חצתה את הקווים (בכיוון ההפוך למקובל) ובאה למנכ"ל משרד פרסום:  גיתם. את השנה הראשונה היא סוגרת בעלייה של 15% בהיקף תקציבי המשרד, ועל זה מגיע לה כל הכבוד. בכלל, מינוי מנהלי שיווק בכירים למנכ"לי משרדי פרסום נתפס כחידוש מרענן, ואם חושבים על זה, גם מאוד הגיוני. בעקבותיה של מיכל המאירי כבר בא יעקב קדמי למנכ"ל את באומן-בר-ריבנאי, ואין לי ספק שזהו רק תחילתו של טרנד מבורך.

 

ההתעשתות של דנונה

 

המהלך הפרסומי/שיווקי של השנה, לטעמי לפחות, הוא המהלך של דנונה שהפסידה את המובילות רבת השנים בקטגוריה שלה, לטובת יופלה, התעשתה, בנתה את המותג מחדש וכבשה חזרה את נתח השוק שהפסידה. זה איננו הישג של מה בכך.

 

דוד? הכי טוב

 

למרות שאני פולש לתחום של שכנתי הטובה, אביטל יוגב, הרי פטור בלא כלום אי אפשר ואציין כאן את מי שלדעתי זכאי לתואר הקמפיין הכי טוב של השנה: "דוד הכי טוב". כידוע, חברות הביטוח המסורתיות נשענות על סוכניהן שיבצעו עבורן את המכירות. לעומתן חברות הביטוח הישיר נאלצות להישען על הפרסום ומכשיר הטלפון, ולכן כל כך קריטי להן להחדיר לתודעת קהלי המטרה את מספרי הטלפון שלהן.

 

אחרי ההצלחה של חרת ביטוח הישיר עם "הקש על החמש", בא דוד הכי טוב, "הנבאך" ביש המזל, הנשאר אדיש ושווה נפש לנוכח כל הצרות המתרגשות עליו. כי יש לו 9 מיליון. מספר הטלפון של הביטוח שיציל אותו מכל צרה ומצוקה.

הקמפיין הזה, של חברת ביטוח אישי ישיר, שהחל בשנה שעברה, התפתח השנה, והשתפר מתשדיר לתשדיר.

לטעמי, האחרון בסדרה (באוטו עם האמא בסניף בנק איגוד) הוא הטוב מכולם. 9 מיליון. מספר שקל לזכור.

 

כיוון שפתחתי בציטוט אנגלי, בחרתי לסיים בציטוט פתגם סיני עתיק: "כל סוף הוא התחלה של משהו חדש".

 

שנה טובה.

 

גינגי פרידמן הוא מנכ"ל  ADMAN - חברה למשאבי אנוש בתחום הפרסום, השיווק והתקשורת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים