שתף קטע נבחר

מיץ העגבניות גרם ל"נזק נפשי"

17 אלף שקלים תבעו בני זוג מחברת "ישראייר", אחרי שבמהלך טיסה נשפך עליהם מיץ עגבניות שגרם ל"מראה זוועתי בעיני הנוסעים", ל"מבוכה שאינה ניתנת לתיאור" וגם ל"פחד מוות". חברת ישראייר טענה להגנתה שמדובר בסך הכל ב"אירוע מצער". מה החליטה השופטת? איתן מור מדווח

"דבר איום ונורא" קרה לבני הזוג א'. במהלך טיסתם לבילוי ירח דבש בברצלונה שפכה עליהם דיילת, בעת שחילקה משקאות לנוסעים, "נוזל אדום ומסריח, שלכלך את בגדיהם החגיגיים ויקרי הערך, וקילקל אותם". האירוע הזה, שגרם להם, לדבריהם, "נזק נפשי", העסיק בסוף השבוע את בית המשפט לתביעות קטנות בתל-אביב, בעקבות תביעה שהגישו בני הזוג נגד חברת "ישראייר תעופה ותיירות".

 

השניים טענו בתביעתם כי הדיילת וחבריה לצוות ניסו לנקות את כתמי מיץ העגבניות מבגדיהם באמצעות מגבות נייר אבל פירורי הנייר הלבנים התמזגו עם הנוזל האדום ו"הלכלוך נהיה מחריד יותר". תביעתם הכילה תיאורים דרמטיים על מה שאירע להם: "המראה הזוועתי שלנו בעיני הנוסעים", כתבו, "גרם לנו למבוכה שאינה ניתנת לתיאור". בת הזוג, נטען בתביעה, נתקפה בעקבות האירוע "בפחד מוות", והאירוע החריף אצלה את החרדה והבהלה שהיו לה, ממילא, מטיסות. הם הוסיפו וטענו כי לא קיבלו טיפול ראוי, היו חסרי אונים ו"לא זכו", לדבריהם, "לנחות, כשהם חגורים לכיסאות נקיים ותקינים".

 

"יש להתייחס למקרה בחומרה רבה", אמר אחד מהם כשהעיד בבית המשפט, "שכן הנוזל יכול היה להיות חם ורותח". בני הזוג ציינו כי האירוע גרם להם בנוסף לסבל הנפשי גם לנזק ברכוש, שכן, לדבריו, בגדיהם נהרסו. 

 

השנים שתבעו מחברת ישראייר "לא פחות מ-17 אלף שקלים", כללו בסכום התביעה את מחירן של שתי חליפות (500 ש"ח), החזר מלא של כרטיסי הטיסה בסך 1000 דולר ופיצוי בגין עוגמת נפש בסך 6,000 ש"ח.

 

השופטת: לא נעים, לא נורא

 

הנתבעת טענה בכתב ההגנה ובדיון בבית המשפט כי טענות התובעים בדבר ההלם והפחד שנתקפו בגין טעות האנוש שקרתה וגרמה למספר כתמים הן מוגזמות במידה רבה. "התובעים", טענה חברת התעופה, "מנסים לתאר אירוע מצער כאילו מדובר באסון בסדר גדול ועצום". מיץ העגבניות, אמר בא כוח הנתבעת, נשפך רק על התובע והדיילים עשו כמיטב יכולתם לסייע לו לנקות את בגדיו. הנתבעת, הוסיף, הציעה לתובעים תשלום עבור ניקוי יבש של חליפותיהם.

 

השופטת מיכל ברק-נבו, ששמעה את טענות הצדדים קבעה כי התביעה "מופרזת ומוגזמת במידה רבה מאד", ודחתה אותה. "כאשר נשפך נוזל מלכלך על אדם במהלך טיסה", כתבה בפסק הדין, "הדבר מאד לא נעים אך אין להפריז בעניין זה. זהו אירוע מצער, אך הוא יכול לקרות. מכאן ועד ל'לכלוך מחריד' ו'נזק נפש'" ו'פחד מוות' ו'מראה זוועתי'- הדרך ארוכה".

 

בנימוקים להחלטתה ציינה השופטת כי התובעים לא רצו להסתפק בתשלום ניקוי היבש של חליפותיהם שהציעה להם הנתבעת, גררו אותה לבית המשפט וגרמו לה להוצאות שווא שעולות על הפיצוי הכספי של הניקוי היבש של החליפות, שמחירו היה לכל היותר 300 ש"ח. "אני מקזזת", כתבה, "את הפיצוי האמור מההוצאות הכספיות שגרמו לנתבעת וקובעת שישראייר אינה צריכה לשלם לתובעים סכום כלשהו". (ת"ק 9749/04)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים