שתף קטע נבחר

תעשיית המוזיקה בישראל מסתערת על הסלולר

מאיה בוסקילה חתמה בלעדיות עם "סלקום". עברי לידר בכלל עובד שם. הדיסק החדש של עידן רייכל מתנגן במכשירי "פרטנר". הקליפ החדש של שרית חדד שודר לראשונה בפלאפון. שוק המוזיקה הסלולרית, שגילגל 50 מיליון שקל ב-2004, צפוי להכפיל את הרווחים ב-2005. מנכ"ל הליקון, רוני בראון: "השוק הזה עתיד לעבור בהיקפו את תעשיית המוזיקה הרגילה"

הג'וב החדש של המוזיקאי עברי לידר, כך פורסם השבוע בעיתון, נשמע קצת תמוה: המנהל המוזיקלי של חברת הסלולר "סלקום". במסגרת תפקידו יהיה לידר אחראי על הרינגטונים ועל פיתוח אפיקים מוזיקליים חדשניים. מעבר לזה, הלהיטים של לידר, כולל הקליפים, ישודרו במכשירי הדור השלישי של החברה. וזה עוד לא הכל: לידר יגיש במכשיר, או בפורטל של החברה, פינה יומית, שתעסוק בסגנון חיים, ובה ימליץ על ספר, סרט, מסעדה, הופעה ועל דיסקים חדשים.

 

"מהפכת הסלולר מתרחשת ממש

 בימים אלה, והחיבור הזה שבין מוזיקאים לבין תעשיית הסלולר טוב לכולם", מסביר לידר. "זה עוזר בפרנסת המוזיקאים ועוזר למיתוג החברות, ואני שמח מאוד על שיתוף הפעולה ביני לבין סלקום".

 

רייכל להורדה

 

הדיסק החדש של עידן רייכל, שיוצא בעוד שבוע לחנויות, זמין כבר היום ללקוחות הדור השלישי של חברת "פרטנר", שיכולים להוריד את כל שירי האלבום החדש "מעמקים". ב"פרטנר" חתומים כבר הזמרת רוני סופרסטאר ולהקות ישראליות רבות, בהן אינפקטד משרום. אלה מציעים שירים, רינגטונים ופאנטונים (הצליל שהמחייג שומע בעודו ממתין שיענו לו).

 

בשנה האחרונה הכניס שוק המוזיקה הסלולרית בארץ, שבנוי בעיקר על הורדת רינגטונים, סכום נאה של 50 מיליון שקל. קצת יותר מ-10 אחוזים מהסכום מוקצים לתמלוגים לאקו"ם. כלומר לאמנים עצמם, ומהווים עבורם מקור הכנסה חדש שרק גדל והולך. השנה, כך צופים, הרווחים יוכפלו.

 

גבסו בהופעת בכורה

 

קובי מרנקו מנכ"ל "לוגיה", חברת התוכן של "סלקום" הוא עיתונאי לשעבר בערוץ 2 ובערוץ 10 שעבר לעולם התוכן הסלולרי. לדבריו, בשנת 2004 עברו רווחי שוק הרינגטונים את רווחי שוק הסינגלים (מכירות של שיר בודד).

 

למה בעצם צריך מוזיקאי מוכשר, כמו עברי לידר, לעמוד בראש אופרציה כזו?

 

"עברי הוא לא רק זמר, הוא גם יוצר, מעבד ומפיק מוזיקלי, והוא חתום על תקליטים רבים שיוצאים בארץ. בתור שכזה, שגם מזוהה עם מוזיקה אלקטרונית, הוא אמור לתרום לנו בשיפור האיכות של המוצר ולהגיע לקהלים חדשים.

 

"אבל לא רק הוא בתמונה. יש לנו שיתוף פעולה עם אמני הבית שלנו, מאיה בוסקילה והדג נחש. כל המוצרים המוזיקליים שלהם נמצאים אצלנו בבלעדיות. בוסקילה עשתה הקדשות לסילווסטר עם ווידאו-קליפים, שיוצאים קודם כל אצלנו, לפני שהם יוצאים בטלוויזיה. יש אפילו משחק מאיה בוסקילה, שבו המעריצים מנסים לעלות על הבמה שהיא עומדת עליה וצריך להדוף אותם".

 

ערוץ הקליפים הסלולרי של פלאפון

 

חברת "פלאפון" הקימה ערוץ מוזיקה סלולרי של הדור השלישי, שבמסגרתו יכולים מנויים לצפות בשני ערוצי שידור חיים, ישראלי ולועזי, ולבחור קליפים להורדה למכשיר. החברה מתפעלת את פורטל הדור השלישי, ZOOMTV, שם משודרים קליפים שבועיים לפני שהם משודרים בכל מדיום אחר.

 

הקליפ של מומי לוי, "זוז מצד לצד", חנך את הערוץ. בין הקליפים הנוספים בערוץ הקרנות הבכורה "ארים ראשי" של שי גבסו, "יום אחד" של אסף אמדורסקי ו"רק אתה" של שרית חדד.

 

רוני סופרסטאר, שמוציאה בקרוב את הדיסק

השני שלה, משתפת פעולה עם חברת "פרטנר". האתר שלה נמצא בחברת הסלולר, וכל מנוי יכול להוריד רינגטונים, אייקונים וקליפים למכשירים שלו. רוני גם משתתפת בהפנינגים של החברה ובפעילויות תוכן שונות.

 

"מה זה נותן לי?" היא שואלת ועונה: "הרבה בנות נכנסות לאתר, ויש שם פורום פעיל וגדול. הן מורידות אייקונים שלי. הן ממש הפכו לקומונה, והן שולחות לי מכתבים והודעות. לפעמים אני נכנסת לפורום ומספרת להן חוויות מהפסטיגל ומהטיול שלי בחו"ל. עכשיו במכשירי הדור השלישי, הן יכולות להוריד שירים שלמים וקליפים שלי למכשירי הסלולר שלהן. אם הטלפון שלך מצלצל בשיר שאתה אוהב, זה משרת בהחלט את המוזיקאים, גם כלכלית".

 

המהפכה בתחילתה

 

רוני בראון, מנכ"ל חברת התקליטים "הליקון", אומר כי שוק המוזיקה הסלולרית עתיד לעבור את היקף תעשיית המוזיקה הרגילה, שבשנה האחרונה מכרה ב-200 מיליון שקל: "בשנה החולפת נמכרו 15 מיליון רינגטונים, שזה אומר מחזור של 45 מיליון שקל, כך שכבר היום שוק המוזיקה הסלולרית מגיע לכמעט רבע מנפח תעשיית המוזיקה הישראלית.

 

"אנחנו מדברים על ילדים, בני נוער ובוגרים, שמורידים רינגטונים ופאנטונים (צלילי המתנה למענה סלולרי) כך שברור שבתוך מספר שנים עולם הסלולר יציל את עולם המוזיקה וייתן לו אורך נשימה. אולי בעתיד גם יעשו דברים במיוחד לסלולר".

 

אז המוזיקה בסלולר תחליף דיסקים?

 

"לא, כי לאדם יש יצר אספנות".

 

שמיל סחר, לשעבר מנכ"ל "הד-ארצי", שעובד כיום בתחום של שילוב שבין מוזיקה לסלולר בחברת "קומברס", מרחיק לכת עוד יותר: "כבר היום אתה יכול להעביר לחבר שחוגג יום-הולדת שיר ויזואלי, ממש וידאו-קליפ של הדלקת נרות, כשברקע מתנגן סטיבי וונדר עם השיר Happy birthday to you. אנחנו מדברים על שוק ענק שמשתרע על 78 מיליארד דולר ומעלה תוך שנתיים-שלוש מהיום.

 

"זה שוק חדש, שנוצר כמעט יש מאין. ברור שבעתיד גם קווי טלפון קוויים, כמו של בזק, יעבירו מוזיקה בטלפון. באנגליה, מולדת המוזיקה המסחרית, מכירות הרינגטונים והפאנטונים הסלולריים עולה על מכירות הסינגלים. אם מבינים את זה, אפשר להתחיל להבין את גודל המהפכה".

 

איריס בק, סמנכ"ל שיווק ותוכן בחברת "פרטנר": "מדובר, בעצם, בתהליך שהופך את הטלפון הסלולרי למכשיר להורדת קובצי מוזיקה באיכות גבוהה. התחזית בעולם היא, שאחד מערוצי המכירה הבולטים במוזיקה יהיה הסלולר, בזכות הנוחות של שני מכשירים בתוך אחד וניהול חוקי של זכויות יוצרים. שלא כמו באינטרנט, בעולם הסלולר אין ארוחות חינם. זה טוב לתעשייה וטוב למו"לי התוכן וטוב גם למוזיקאים, שכעת יכולים סוף-סוף לראות כסף מהיצירות שלהם. חברת 'וודאפון' ביפאן הודיעה רק לפני שבוע, שבשנה הבאה היא תמכור רק מכשירי דור שלישי ותתמקד במוזיקה".

 

דן אולשוונג, מנכ"ל "קומברס פאן", החטיבה שעוסקת במוצרי תוכן ובידור ב"קומברס", ומפתחת טכנולוגיה לשילוב מוזיקה ווידאו בסלולר: "המכשיר הסלולרי הופך להיות למכשיר העיקרי של האדם המודרני, זה שיחליף מכשירים אחרים, כולל את נגני המוזיקה הניידים. בעתיד אתה תראה בו טלוויזיה, תשמע ותראה וידאו-קליפים באיכות גבוהה".

 

מעדיפים שירים ישראליים

 

כולם מסכימים, שמדובר במהפכה שתיטיב עם המוזיקאים – בעיקר עם חשבון הבנק שלהם. "דווקא בישראל, שאין בה שוק אמיתי של מכירת סינגלים, תהליך הסלולריזציה של המוזיקה אמור להיטיב מאוד עם מוזיקאים, יוצרים וזמרים", אומר גיא בהר, אחד מבעלי חברת "ביט", שמנהלת את שירותי התוכן של "פלאפון". "בזכות הסלולר הם נהנים ממודל של שותפות בהכנסות. 'בלבלי אותו' היה הרינגטון שהכי הורידו, וזה בהחלט הניב הכנסה נאה".

 

רנן מוסינזון, מנהלת הקריאטיב בחברת "לוגיה": אחרי" ש'נאפסטר' וכל אתרי שיתוף הקבצים כמו 'קאזה', כמעט וחיסלו את שוק המוזיקה, מעניין שדווקא המיגזר המסחרי, חברות הסלולר, הן אלה שמצילות את השוק".

 

קובי מרנקו יודע ,לספר שהשירים המורדים ביותר הם שירים ישראליים. "עקרונית אפשר למצוא התאמה כמעט זהה בין השירים המושמעים בגלגל"צ לבין השירים שלקוחות הסלולר מורידים. זה אומר שהקהל הישראלי מעדיף יוצרים ויצירות ישראליות".

 

מה לגבי איכות השמע במכשירים הסלולריים? לרוב המכשירים הנמצאים בידי הציבור אין איכות שמע כמו של נגן מוזיקה רגיל. מכשירי הדור השלישי הם בינתיים סיסמת שיווק נחמדה, אבל רק לאלפים אחדים בארץ יש מכשירים כאלה. רובם, אגב, של חברת "פרטנר".

 

מה שכן, יותר ויותר אנשים רוכשים מכשירי סלולר מדור 2.5 ו-2.75, שנותנים סאונד מסונטז עם יכולות מתקדמות במידה מסוימת. יש להניח, שמכשירי הדור השלישי יעצימו את התהליך. ללקוח, אגב, מדובר בשירות לא יקר. המחירים בישראל נחשבים זולים יחסית לכמה מדינות באירופה. באנגליה, למשל, פאנטון עולה 3.1 פאונד, בגרמניה – 4 יורו ועוד דמי מנוי, ובישראל – בסך הכל חמישה שקלים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ערוץ 2
רייכל. אפשר להוריד לסלולר
צילום: ערוץ 2
צילום: ערוץ 2
גבסו. שידור בכורה
צילום: ערוץ 2
מומלצים