שתף קטע נבחר

לגוגל סולחים, למיקרוסופט - לא

גוגל השיקה בשבוע שעבר סרגל כלים חדש עם תכונה מעוררת מחלוקת, המוסיפה קישורים חיצוניים לדפי אינטרנט, מבלי לקבל רשות מבעלי האתרים. כשמיקרוסופט נהגה כך היא נאלצה להתקפל בגלל הביקורת הציבורית. זירת הקרב הבאה: מי ישלוט על הדרכים למידע?

לפני פחות מחמש שנים סערה הרשת בגלל מה שתואר אז כניסיון של מיקרוסופט להשתלט על האינטרנט, לא פחות. רדמונד פיתחה תכונה בשם "תגיות חכמות", שנכללה לראשונה בחבילת Office XP. התגיות החכמות הופיעו כקו מקווקוו מתחת למילים מסוימות וקישרו למידע נוסף או יישומים של חברות, מוצרים, כתובות מספרי טלפון או כל דבר אחר באינטרנט.

 

על מה התעורר הרעש? מיקרוסופט התכוונה לשלב את התגיות החכמות באינטרנט אקספלורר ו-Windows XP, ולהציע לגולשים אמצעי ניווט חלופי לקישורים הרגילים.

 

על אף דברי החברה, כי היא בסך הכל מספקת למשתמשים את מה שהם רוצים וצריכים ומאפשרת לכל האתרים להשתמש בתכונה החדשה, ולא רק לשותפותיה. המבקרים טענו שהתגיות החכמות הן "מזימה של מיקרוסופט לערוך מחדש אתרי אינטרנט של אחרים ולשאוב את הגולשים לאתרי החברה". בדרך זו, הם הסבירו, החברה יכולה להדק את הקשר בין מערכת ההפעלה שלה לבין אתרי האינטרנט שלה ושותפותיה, ולהכניס לכיסה לא מעט כסף.

 

לבסוף התקפלה מיקרוסופט בעקבות הלחץ הציבורי והודיעה כי לא תשלב את התגיות החכמות באינטרנט אקספלורר 6, והתכונה נותרה כסרח עודף בחבילת האופיס בלבד.

 

גוגל בעקבות מיקרוסופט

 

אז למה אני מזכיר את ההיסטוריה העתיקה הזו? כי בשבוע שעבר שדרגה גוגל את סרגל הכלים שלה, ובסרגל המשודרג צצה תכונה חדשה בשם AutoLink, שעושה פחות או יותר אותו הדבר.

 

גולשים המצוידים באינטרנט אקספלורר ובסרגל הכלים החדש יכולים "לערוך מחדש" דפי אינטרנט. עם הלחיצה על כפתור ה- AutoLinkבסרגל (גוגל מאפשרת למשתמשים לבחור בתכונה ולא הפעילה אותה כברירת מחדל), כתובות מגורים ובתי עסק הופכים לפתע לקישורים המובילים לשירות המפות החדש של גוגל. מספרים סידוריים של ספרים (ISBN) מובילים לדפים לרכישתם באתר אמזון, שותפה של גוגל. ואילו מספרי רישוי של מכוניות מקשרים לדפים באתר Carfax.com, מאגר מידע על כלי רכב משומשים ומספרים סידוריים של חבילות מקשרים ישירות לאתרי חברות השילוח הבינלאומיות. רוב האפשרויות האלה משרתות בעיקר גולשים אמריקנים בשלב זה.

 

יעיל אך מעורר חשש

 

השירות יעיל, מצד אחד, אך גם מעורר ביקורת מצד גולשים וחברות אינטרנט. בלוגרים יצאו נגד גוגל בימים האחרונים ובפיהם טענה מוכרת: תכונת AutoLink מאפשרת לגוגל לשנות דפי אינטרנט ולהפנות את הגולשים לאתרים כרצונה.

 

אם מתחשבים בעוצמה הרבה של גוגל ברשת, הפוטנציאל וגם החשש ברורים למדי. ברצותה, גוגל תוכל להפעיל את התכונה כברירת מחדל, להוסיף קישורים לאתר השוואת המחירים שלה, Froogle או למנוע החדשות האוטומטי Google News. כך, כאשר גולש יקרא כתבה באתר חדשות, גוגל עשויה להציע לו לקרוא על אותו נושא באתרים מתחרים. רגע לפני רכישת מוצר באתר קניות, הוא עשוי ללחוץ על הקישור ל-Froogle ולשלם פחות.

 

גוגל הכחישה כי יש לה עניין לכוון את תעבורת הגולשים ברשת. מנהלת מוצרי הרשת בחברה, מריסה מאייר, ציינה כי התכונה מאפשרת לגולשים להישאר בשליטה. "מדובר בתכונה מכוונת משתמש", היא אמרה לאתר ZDNet, "לגוגל יש כבוד רב לבעלי הזכויות. הם עורק החיים של מנוע החיפוש".

 

מאייר הסבירה כי הגולשים בעצמם יכולים להתאים אישית את ההגדרות ולבחור בהפניה לשירותי מפות מתחרים של יאהו! ו-MapQuest (אם כי ברירת המחדל היא השירות של גוגל). החברה הודיעה גם כי תשקול גם להפנות לחנויות ספרים אחרות, שאינן אמזון.

 

מונופול מתהווה

 

אך מאייר שכחה לציין כי אותו אדם שפיתח את תכונת התגיות החכמות של מיקרוסופט - ג'ף ריינר - מועסק היום על ידי גוגל ועומד מאחורי תכונת ה-AutoLink. יש כאן יותר מצירוף מקרים אירוני.

 

"המעמד של גוגל ברשת דומה לזה של מיקרוסופט בתחום המחשבים האישיים", כתב סטיב רובל באתר webpronews.com. ולמרות זאת, גוגל מצליחה להעביר ביתר קלות החלטות שקוממו על מיקרוסופט את כל העולם. היכן ארגוני הצרכנות שהתגוללו עליה אז? כאשר מיקרוסופט הודיעה כי טובת הגולשים עומדת לנגד עיניה, נשפו לעברה בבוז. ואילו גוגל? היא ידידה נאמנה לגולשים - מלבד טענות של בלוגרים ורטינות של כמה חברות איש לא פצה פה. אז כדאי להכניס לראש כי כל תאגיד, ולא משנה אם שמו גוגל או מיקרוסופט, נאמן קודם כל לתזרים המזומנים שלו.

 

גוגל ידידותית לעצמה

 

אילו רצתה גוגל לשרת את הגולשים, הייתה משחררת ערכת פיתוח (SDK), המאפשרת לכל אתר להוסיף עצמו לשירות ובכך לחזק את הקשרים והקישורים בין המידע ברשת ולהפוך, באופן פוטנציאלי, כל מילה לתג המקושר לאובייקטים נוספים באינטרנט. למשל, כאשר גולש יבקר באתר של יצרנית השבבים AMD ויקרא הודעה לעיתונות על שבב חדש, כותרת ההודעה תקפיץ תפריט דינמי קטן המפנה לכל הידיעות והכתבות שכבר פורסמו בנושא באתרים אחרים וכולל קישור להודעה האחרונה של המתחרה - אינטל.

 

ספק אם מהלך כזה עשוי היה להרגיע את החוששים מהמונופול המתהווה של גוגל. הוויכוח היסודי עוסק בנושא מי שולט על הקישורים בדפי אינטרנט. האם הם "בבעלות" האתר? ואם לא, האם חברה יכולה להפיץ תוכנה שעם הורדתה מוסיפה קישורים חדשים לדפי אינטרנט (שנראים רק במחשב של המשתמש בתוכנה), ומפנה את הגולש לאתרים חיצוניים, וזאת, ללא רשות בעל האתר. כמה תוכנות פרסום כבר נוהגות כך והן נחשבות בעיני רבים לתוכנות ריגול פולשניות.

 

המגמה: יותר שליטה לגולש

 

גם אם הביקורת הציבורית תגבר וגוגל תגנוז לבסוף את התכונה מעוררת המחלוקת, לא ניתן יהיה לעצור את המגמה. מהפכת ה-XML וה-RSS, וביחד איתה אתרים כמו flickr (לשיתוף תמונות בין גולשים) או del.icio.us (לשיתוף קישורים בין גולשים) הם שנותנים את הטון ומספקים בידי הגולשים יותר אפשרויות שליטה על המידע ברשת.

 

כאשר כל פריט מידע ניתן לתיוג ולשיתוף, השליטה של בעלי האתרים על תנועת הגולש צפויה להיחלש. גוגל, כהרגלה, האירה את זירת המאבק הבאה - ובה יקבע מי ישלוט במטא-מידע - המוביל את הגולש למחוז חפצו ברשת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מצאו את ההבדלים
סרגל הכלים החדש של גוגל
מומלצים