שימוש הוגן: ה-SMS המבלבל של פלאפון
האם פלאפון ממהרת להפנות מתקשרים למשלוח SMS בתשלום, מבלי לאפשר להם להימנע מכך כראוי. ועוד במדור הצרכנות: על האקטיבציה של מיקרוסופט ויתר יצירתיות שמגלים ספקי מוצרים בקביעת מקומות אקזוטיים לאיסוף עצמי של מוצרים
1. לפלאפון אצה הדרך לשלוח SMS
גולש שהזדהה בכינוי YOPI שלח אלינו במייל האדום את האזהרה הבאה: "שירות חדש של חברת פלאפון מאפשר לחברה לקחת מאיתנו כסף גם כשהטלפון לא זמין ואף אחד לא עונה. איך זה עובד? נניח ולמשתמש אין תא קולי, לאחר זמן המתנה מסוים באין מענה, עונה משיבון של פלאפון המודיע כי הלקוח לא זמין כעת ותושאר לו הודעת SMS בנוסח "חיפשתי אותך". התקשרתי לברר את העניין במוקד 166, שם אמרו לי כי אכן מדובר בשירות חדש ובעלות SMS. יוצא מכך כי אני צריך לנתק עוד לפני הישמע צליל הביפ".
תגובת פלאפון
פנינו לפלאפון וזו הסבירה כי ככל הנראה מדובר בבלבול בין שני שירותים דומים של "חיפשתי אותך", אחד בתשלום והשני חינם. להלן הסבר מפורט לגבי שני שירותי "חיפשתי אותך" ב-SMS של חברת פלאפון:
"פלאפון מפעילה שני שירותי SMS, המופעלים כחלק מתהליך שיפור מתמיד ומהרחבת מגוון השירותים אותם מספקת החברה ללקוחותיה, השירות מופעל בקרב מפעילים רבים בעולם ולשביעות רצונם של הלקוחות.
- שירות "חיפשתי אותך", במסגרתו נשלחת הודעה ללקוח פלאפון עם מספרי המתקשרים שחיפשו אותו בעת שמכשירו היה לא זמין. השירות ניתן ללא חיוב ללקוח פלאפון או למתקשרים.
- שירות "תתקשר אליי" המיועד ללקוחות פלאפון ללא מענה קולי. הלקוח מקבל הודעת עדכון 'חיפשתי אותך- תתקשר אלי' באמצעות הודעת SMS קבועה אם לא ענה לשיחה. השירות מסופק ללא חיוב מצד המנוי. המתקשר ללקוח פלאפון, שלא נענה, מיודע טרם הכניסה לשירות שליחת ההודעות כי הוא עתיד להיות מחוייב. החיוב הוא בעלות שיחה רגילה לרשת פלאפון וזאת, רק עבור זמן השימוש בשירות עצמו וללא חיוב עבור הודעת ה-SMS. שנשלחה למנוי".
אנחנו עדיין לא מבינים היכן הבלבול. ראוי כי פלאפון תאפשר למתקשרים להכריע בעצמם אם ברצונם לשלוח הודעת SMS באמצעות בחירה אקטיבית בספרה מסוימת, ולא לקבוע כי המשלוח יקרה בכל מקרה בו המחייג לא מנתק בזמן.
2. מושב או מושבה
דומה כי צרכנים מקוונים כבר ראו הכל: ספקי מוצרים באתרי מסחר אלקטרוני גילו עד היום יצירתיות רבה בקביעת כתובות לאיסוף מוצרים באתרים אקזוטיים כמו טבריה, קרית שמונה, באר שבע ואילת. הכל כדי שיוכלו להמשיך לגבות את דמי המשלוח, המוגזמים במקרים רבים, ולהציג את המוצרים שהם מוכרים כזולים יותר מכפי שהם.
אך לקוחות של אתר "נטאקשן" אשר ביקשו לרכוש מכונת גילוח חשמלית של פיליפס, נתקלו בכתובת מקורית במיוחד לאיסוף עצמי של המוצר - מושב מגן דן. הלקוח ה' גילה, להפתעתו, כי לא מדובר כלל במושב אלא בשכונה בתוך הישוב אלקנה. מושב בשם מגן דן כלל אינו קיים, לפחות לא על מפת ישראל.
בדקנו את הסוגיה. ואכן, היישוב בעל השם הקרוב ביותר למגן דן, הוא קיבוץ מגן שממוקם בסמוך לרצועת עזה בדרום. ולא, שם עדיין לא מוכרים מכונות גילוח. מנטאקשן נמסר: "התלונה נבדקה והתברר כי אכן נפלה טעות וכי "מגן דן" איננו מושב אלא שכונה. אנו פועלים לתיקון הטעות ונפעל למניעת הישנות מקרים דומים".
ואנחנו אומרים: ספקים, לפחות תפתחו מפה ותשכרו מחסן קטן בקדש ברנע לפני שאתם קובעים את מקום האיסוף. וכן, אנחנו בדקנו: זה בנגב.
3. האקטיבציה של מיקרוסופט: גם לסלולרי
אחת השיטות שיישמה מיקרוסופט נגד הפיראטיות היא חובת הפעלת המוצר (אקטיבציה), המכונה על ידי חלק מהמשתמשים בשם מנגנון כיבוי המוצר. עם התקנת Windows XP והפעלתה בפעם הראשונה, סורקת הטכנולוגיה את המחשב ומנפיקה מספר זיהוי בן 20 ספרות, שיוצג על המסך. מספר זה מורכב מקוד המוצר של Windows XP וקוד שמזהה את תצורת החומרה הייחודית למחשב האישי שבו התבצעה ההתקנה.
בשלב הבא מתבקש המשתמש למסור למיקרוסופט (דרך האינטרנט או הטלפון) את מספר הזיהוי שהופיע על המסך ובתמורה יקבל קוד אישור בן 42 ספרות. עם קבלת קוד האישור והזנתו יבוצע שיוך של עותק Windows XP שברשותו למחשב האישי המסוים שבו התבצעה ההתקנה ויותר לא ייפרדו השניים, למעט במקרים חריגים.
אם לא תבצעו את הליך ההפעלה תוך 30 יום מיום ההתקנה הראשונית, מערכת ההפעלה "תינעל" ולא תפעל שוב בטרם תתקשרו למיקרוסופט ותבצעו את ההליך. כך יהפוך עותק מערכת ההפעלה שברשותכם לבלתי ניתן להעתקה או להעברה לחבר.
א' רכשה עותק חוקי למהדרין של Windows XP, אך כאשר נדרשה למלא את פרטיה במסגרת המנגנון להפעלה Windows XP, גילתה להפתעתה כי לא ניתן לבצע זאת בכל דרך. לפחות לא דרך הסלולר.
"ניסיתי לבצע אקטיבציה דרך האינטרנט אך לא הצלחתי, אז פניתי לעשות זאת דרך הטלפון", היא כותבת לנו, "מיקרוסופט מציעה להתקשר למספר חינם ולקבל הדרכה בנושא". אך א' היא סטודנטית שחוסכת בכסף. רוב היום אינה בבית ולכן אין לה קו טלפון, שכן אין לה צורך בו.
"ניסיתי לחייג דרך הסלולרי אך מספר החינם לא עובד מסלולרי. האפשרות השנייה היא להתקשר לשיחה לחו"ל, על חשבוני ולעבור תהליך די ארוך של הקלדת מספרים והקראת מספרים. אם היה מספר טלפון ישיר בישראל אני לא חושבת שהייתה לי בעיה לחייג אליו, אך גם לרכוש Windows XP במאות שקלים וגם לבזבז כסף על שיחות לחו"ל? זה קצת מוגזם".
אוליביה מילוביץ', מנהל תחום שרות לקוחות ותמיכה חינם מיקרוסופט ישראל, מסר בתגובה כי "לקוחות המעוניינים לבצע אקטיבציה יכולים לפנות למספר מקומות שונים על פי בחירתם: ניתן לבצע אקטיבציה דרך האינטרנט חינם ניתן להתקשר לשרות לקוחות של מיקרוסופט למספר 09-7625400 ללחוץ על שלוחה 2 ולעבור למוקד האקטיבציה. לחילופין, ניתן להתקשר ישירות לחו"ל לטלפון 0080022848283 חינם או לטלפון 1800350444 כדי ליצור קשר עם מרכז האקטיבציה חינם".
4. פורטל צרכנות במשרד התמ"ת
לקראת יום הצרכן הבין-לאומי, החל ב-15 במרץ, משרד התמ"ת ו"שער הממשלה" חברו יחדיו על מנת להקים את פורטל הצרכנות - "שער לצרכנות" , בו ניתן לקבל מידע ושירותים בנוגע לצרכנות, הגנת הצרכן, צעצועים מסוכנים, מסחר אלקטרוני, דרכים ואמצעים לפניות ותלונות צרכנים, קישורים שימושיים לאתרים העוסקים בצרכנות, ועוד מידע שימושי נוסף לצרכן.
נפגעתם משירות לקוי של ספק האינטרנט? קניתם מודם או מעבד וגיליתם שעבדו עליכם? שלחו אלינו את התלונה: computers@y-i.co.il .