שתף קטע נבחר

Fuego: ספרדי לוהט

הפקת המחול הספרדית שוברת מסורות וסטיגמות ומייצר מרקחת מהנה ומצוינת של פלמנקו, מחול מודרני ושואו עשיר, אנרגטי ומוקפד

לאחר המופע במשכן לאמנויות הבמה בת"א ניסיתי להיזכר אם בשנים האחרונות הצליח מופע מחול כלשהו להקים על רגליו אולם שלם לא פעם אחת, אלא פעמיים. אם היה כזה, אני לא הייתי בו. Standing ovation כפול? זה בהחלט רגע נדיר.

 

Fuego, שיצרו במשותף הכוריאוגרף הספרדי חואקין מרסלו ואמו, הרקדנית, הכוריאוגרפית ובימאית המופע, כרמן מוטה, הצליח לעשות את זה ובגדול. במשך דקות ארוכות עמד הקהל והריע ללהקה, שהחזירה בהדרן נפלא. ההדרן אמנם הושיב את הקהל בחזרה, אך כולם שבו וקיפצו על רגליהם בשנייה בה הסתיים ההדרן על מנת לחזור ולהריע.

 

זה מופע עשיר בתוכן ובחומר, קצבי, אנרגטי ומשלהב, צעיר, מקפיד בקלה כחמורה ומעל לכל, לא מתפשר לרגע על איכויות. Fuego עושה את הבלתי אפשרי ומוכיח שמופע מסחרי לא חייב להיות נחות מבחינה אמנותית ושמסורת ומודרנה יכולים בהחלט לדור בכפיפה אחת תוך הפריה הדדית.

 

החלק הראשון של המופע משלב אלמנטים הלקוחים ממחול הפלמנקו לצד העמדה, שימוש בחלל ויצירת מבנים ושבירתם המוכרת יותר מהמחול המודרני. זה שואו שמורכב מתמונות מושלמות מבחינה אסתטית. גם התנועה, ההעמדה והביצוע, התאורה והתלבושות ללא רבב. המעברים המהירים בין הסצנות, חילופי התלבושות וכניסות ויציאות הרקדנים מהבמה, נעשים בדיוק רב שכלל וכלל אינו ברור מאליו.

 

לצד הכוריאוגרפיה של חואקין מרסלו, שמצליחה להפתיע בכל פעם מחדש, מורגשת עד מאוד ידה המובילה של הבימאית, כרמן מוטה.

באחת הסצנות הנפלאות בחלקו הראשון של הערב מבצעים 14 הרקדנים והרקדניות שעל הבמה לצלילי "כרמינה בורנה" מחול צעיפים מכשף. צעיפי הענק השחורים, שנדמים לעתים כמו גלימות של מטדורים ולעתים כמו צל מאיים, עשויים מבד שגורם להם בכל הנפה לרקד באוויר. זה יכול היה לעבוד לא פחות טוב עם צעיפים מבד רגיל, אבל היה מי שחשב ובצדק, שבד קליל ינוע אחרת בחלל ויצור תמונה עשירה יותר. להביא את המוכר למחוזות לא מוכרים מבלי ליצור תחושה תחושה של חיבור מלאכותי זה עסק לא פשוט, אבל מרסלו ומוטה לא מחפשים את הפשוט אלא את המרענן.

 

Fuego הציג עד כה אך ורק מחוץ לגבולות ספרד. אם לפני הצפייה במופע חשבתי שהסיבה קשורה אולי בכך שהוא לכאורה "תיירותי ומסחרי", כעת ברור לי שלפני הכל הוא מאיים על תפיסות עולם שמרניות. עבור הספרדים, שרואים במחול הספרדי ככלל ובפלמנקו בפרט עדות למסורת ולתרבות העשירה ממנה הם באים, ה"שעטנז" שממנו מורכב המופע הוא לא פחות מחילול החודש. Fuego בפירוש אינו מציע מחול ספרדי קלאסי או פלמנקו מסורתי (גם לא בחלקו השני של הערב שמוקדש לפלמנקו נטו) ובכל זאת, דווקא השילוב מצליח לייצר מרקחת מהנה ולא פחות מזה, מצוינת. מסחרי, כך מתברר, אינה מילה גסה ולוואי ושאר ההפקות המסחריות שמגיעות בימים אלה לישראל יעמדו ברף הגבוה שהציבה להם הלהקה הספרדית.

 

המופעים הבאים יתקיימו ביום ו', 25 במרס במשכן לאמנויות הבמה בת"א. שני מופעים נוספים יתקיימו במוצ"ש, 26 במרס וביום א' 27 במרס, בהיכל התרבות בת"א.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים