שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    רגע לפני הסדר: סגולות הבריאות של החזרת
    רגע לפני שמתיישבים לשולחן הסדר - כל מה שלא ידעתם על החזרת, בת זוגתו הנצחית של הגפילטע-פיש. היא מונעת סרטן ונחשבת לאנטיביוטיקה טבעית, שמעכבת גדילת פטריות וחיידקים. בתיאבון

    הנה מגיע הפסח ואיתו אכילת החזרת, שטעמה המר והחריף אמור להזכיר לנו את סבלות עמנו במצרים. אבל חוץ מעיניים דומעות וריח נושך, האם יש לחזרת מה להציע? בהחלט כן. החזרת היא שורש של צמח הקוריאריה-אמורציאה: גידול רב-שנתי ממשפחת הכרוביים. הצמח הזה (בואו לא נחזור על שמו המסובך) גדל בעיקר בסיביר ובמערב רוסיה. באביב מגיע גובהו למטר והוא פורח בלבן מרהיב. עליו החריפים שימשו דורות של איכרים כתוספת לסלט, ואת זרעיו אכלו מונבטים.

     

    מה יש בה? החזרת כפי שאנחנו מכירים אותה אינה אלא שורש הצמח הסיבירי, טחון וכתוש היטב. השורש בצורתו השלמה הוא חסר ריח, אבל אם מקלפים וחותכים

    אותו, מתפרק כימיקל בשם סיניגרין החבוי בתוכו, ולאוויר מתפזר שמן נדיף בעל ריח חריף הקרוי איזותיוציאנט. מלבד שמן זה מכיל שורש החזרת שרף מריר, סוכר, עמילן ואלבומין (חלבון). בכף חזרת אחת יש 6 קלוריות בלבד (אפס אחוז שומן) ושפע של ויטמין C, ויטמיני B, ברזל, אשלגן ומגנזיום. עלי החזרת (שאותם אפשר למצוא בשווקים ממש עכשיו) הם מקור עשיר יותר לוויטמין C. ב-100 גרם עלים יש 200 מיליגרם ויטמין C.

     

    למה היא טובה? החזרת שייכת למשפחת צמחים שידועה בתכונותיה האנטי-סרטניות. זוהי אנטיביוטיקה טבעית, מעכבת גדילת חיידקים ופטריות. לחזרת השפעה משתנת ולכן היא טובה לטיפול בדלקות בדרכי השתן, דלקות מפרקים קלות ושיגדון (דלקת מפרקים קשה). חזרת היא תבלין משחרר ליחה ופותח סינוסים, ולכן היא עוזרת גם בברונכיטיס, בעיות נשימה ושיעול שנגרם משפעת. יתרון נוסף: מי שסובל מבעיות עיכול יוכל להיעזר בה, כי היא מזרזת הפרשת מיצי עיכול ותנועתיות במערכת. אף שבאופן טבעי קשה לאכול יותר מדי חזרת, ישנם גם מכורים לממרח. לאלה מומלץ להימנע מהפרזה: לשמן הנדיף שבחזרת יש תכונות שבכמויות גדולות עלולות לגרום לשלשולים ולהקאות.

     

    מה עושים בה? השורש משמש לרוטב החזרת המוכר לנו משולחן הסדר. הגרסאות התעשיתיות כוללות חזרת המעורבת בחומץ, מיונז, מיץ לימון וסוכר. כאשר מוסיפים לה סלק היא גם נצבעת באדום. ומה אפשר לעשות בה חוץ מלמרוח על מצה? ראשית מומלץ להיזהר מחימומה, כי היא מאבדת חריפות ברגע שהיא מתחילה להתבשל (שלא לדבר על ערכים תזונתיים). במקום זה מומלץ לתבל בה דגים או בשר, או לנסות לשדרג בעזרתה מאכלים מוכרים: ערבבו כף חזרת עם פירה או ממרח גבינה ותקבלו מתכון פיקנטי חדש.

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: יוסי סליס
    חזרת. 6 קלוריות של חריפות אירופאית
    צילום: יוסי סליס
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים