שתף קטע נבחר

נטוויז'ן נגד HOT

הגישה המהירה לאינטרנט היא רק פרק המבוא למהפכת ה-WebTV. בתוך שנים ספורות נתחיל לקבל שידורי טלוויזיה, סרטים ושירותים רבים נוספים אל מסך הטלוויזיה בסלון באמצעות האינטרנט המהיר

אם הייתי מנכ"ל נטוויז'ן בתקופה זו, אחד הפרוייקטים המרכזיים שהייתי עוסק בהם הוא ההיערכות לתחרות הצפויה עם HOT ועם YES. הדברים אמורים לא רק בנטוויז'ן, אלא בכל ספק שירותי קישור לאינטרנט.

 

על מה אני מדבר? אתם שואלים את עצמכם. ה-ISP, ספקי הגישה לאינטרנט, רק מתאוששים ממבצע הענק של חיבור רוב עם ישראל לאינטרנט המהיר, ולאחרונה גם ניסו לשכנע אותנו שעדיף לנו לבצע באמצעותן ובטכנולוגיית VOIP את שיחות הטלפון שלנו לחו"ל. אז איזו תחרות חדשה עכשיו?

 

מהפכת ה-WebTV

 

הסיפור הוא שהגישה המהירה (בקצב הולך וגובר) הוא רק פרק המבוא של מהפכה. למהפכה קוראים WebTV או IPTV או אפילו Internet TV, והמשמעות מרחיקת הלכת שלה, היא שבתוך שנים ספורות נתחיל לקבל שידורי טלוויזיה, סרטים, ושירותים רבים נוספים, שיעצבו מחדש את הבידור והפנאי שלנו, אל מסך הטלוויזיה בסלון שלנו, באמצעות האינטרנט המהיר.

 

אלה יובאו אלינו (וכאן החידוש שאני רוצה לעסוק בו) על ידי ספקי הקישור לאינטרנט, עד כדי לייתר לחלוטין את החיבור לספקי טלוויזיה רב-ערוצית כמו HOT או YES. המשמעות האסטרטגית של מגמה זו לספקי הקישור לאינטרנט היא עצומה.

 

כבר עשור בערך מתעסקים ביתרונות שבקבלת תכני האינטרנט על מסך הטלוויזיה שלנו, ולא רק על מסך המחשב. לאינטרנט יש ערך בידורי הן באתרי המשחקים שהוא מציע, הן באתרי ההיכרויות, והן בסוגי תכנים נוספים. מערכת הקולנוע/בידור הביתית (אחת או יותר, לפי הבית), נראית מקום נכון יותר לצריכת תכנים כאלה מאשר המחשב האישי.

 

למרות שמדובר במסכים בשני המקרים, השוני ביניהם רב והחיבור לא מובן מאליו. מסך הטלוויזיה בנוי לתכנים ויזואליים הנצפים מרחוק. מסך המחשב בנוי לתכנים טקסטואליים הנצפים מקרוב. לכן, האינטרנט מתאים יותר למסך המחשב, וכדי להביא אותו אל מסך הטלוויזיה נדרשת התאמה, כמו במקרה של מחשבי כף היד (ה-PDA). עם זאת, המרחק בין האינטרנט לבין הטלוויזיה בסלון הולך ומצטמצם מכל הכיוונים בו זמנית.

 

הכיוון שבו הלכו הדברים עד עכשיו היה שהאינטרנט יגיע אל הטלוויזיה דרך ספק ערוצי הטלוויזיה. תשומת הלב התמקדה בשנים האחרונות באפשרות לקבל מספק הטלוויזיה הרב ערוצית גם שירותים אינטראקטיביים שהאינטרנט מאפשר (ללא ידיעת הצופה-משתמש בטלוויזיה), וגם תכנים אינטרנטיים כמו חדשות ומידע מותאמים אישית, משחקים ועוד.

 

גם YES ו-HOT, ספקי השידור הטלוויזיוני הרב-ערוצי שלנו, מתחילים כעת בגישושים ראשונים של יישומים אינטראקטיביים. המעניינים שבהם הם שירותי הקניות וה-Video on Demand, אשר מאפשרים הזמנה של סרטים ותכנים אחרים לצפייה אישית שאינה תלויה בשידור המוני.

 

אבל ממש לאחרונה המגמה התהפכה, ואפשרות חדשה התחילה להסעיר את הדמיון. במקום שספקי הטלוויזיה הרב-ערוצית יביאו אל מכשיר הטלוויזיה שלנו כמה מאפשרויות האינטרנט, מדוע שלא נקבל את התכנים הטלוויזיוניים באמצעות האינטרנט אל מכשיר הטלוויזיה המתוחכם והאיכותי שלנו, מבלי צורך להיות מחובר לספק טלוויזיה רב-ערוצית?

 

התפתחויות בתחומי הטכנולוגיה והתכנים

 

כמה התפתחויות מקבילות הופכות את האפשרות הזו לממשית. באוקטובר האחרון החלה מיקרוסופט בשיווק מערכת MSN TV 2. המערכת מורכבת מ"קופסא" אשר מתחברת למקלט הטלוויזיה, מתמקמת לצדו בדומה למפענח המוכר, ומחברת אותו לרשת המחשבים הביתית, משלט ומלוח מקשים אלחוטי.

 

התכנים האינטרנטיים המעובדים מועברים באמצעות פורטל MSN, והם כוללים אפשרויות גלישה, קבלת דואר אלקטרוני, השתתפות בצ'טים, שימוש במסנג'ר, האזנה לרדיו אינטרנטי ולקובצי אודיו וצפייה בקבצי וידאו וכן שימוש בקבצי תמונה, אודיו ווידאו מהמחשב האישי. המערכת עולה בארה"ב כ-200 דולר ועוד דמי מנוי חודשיים בסך של כ-10 דולר.

 

אבל התפתחויות אחרות הופכות את התלות במיקרוסופט ללא הכרחית. סוני, טושיבה ויצרניות אחרות של מקלטי טלוויזיה, החלו בשנה האחרונה לייצר מכשירים מצוידים במסכי פלסמה או LCD כמובן, אשר מתחברים לרשת המחשבים הביתית ובנויים לאפשר גלישה באינטרנט מבלי להזדקק לעזרים חיצוניים כלשהם.

 

במקביל, צוברת המהפכה האמיתית תאוצה. עשרות אתרים באינטרנט החלו לאחרונה להציע סרטי קולנוע, סדרות ותכניות טלוויזיה ואפילו ערוצי טלוויזיה המשדרים בזמן אמיתי. בהדרגה, יצרני התכנים הגדולים והמשמעותיים נכנסים לתמונה. רשת הטלוויזיה האמריקנית ABC החלה כבר לפני כשנה להפעיל ערוץ חדשות המשודר באינטרנט. חברת האם שלה, דיסני, הודיעה על כוונה להציע רבים מהתכנים שלה באינטרנט לרבות את ערוץ הספורט ESPN. כך גם הודיע ה-BBC בלונדון.

 

לפני כשבועיים הודיעה רשת הטלוויזיה CBS על הקמת חברה חדשה שתפתח את הפעילות האינטרנטית שלה: CBS Digital Media. שרות ה-VOD באינטרנט CinemaNow.com חתם לפני שבוע הסכם עם אולפני Universal (זהו הסכם שישי עם חברות הענק ההוליוודיות - יש שבע כאלה), אשר הסכימה להציע סרטים באינטרנט לצפייה חד-פעמית בתשלום (Pay per view) או לקניה והורדה עוד לפני הופעתם על גבי DVD בשוק.

 

כאמור, CinemaNow.com אינה היחידה אשר מציעה שירותי VOD בתשלום באינטרנט, הן של סרטים והן של תכניות טלוויזיה. בין האחרים: TV.org, UltimateOnlineMedia.com ועוד.

 

הזדמנות נדירה למקורות רווח חדשים

 

אתם קולטים את המשמעות? נראה שבתוך שנים אחדות נוכל לקבל באינטרנט ערוצי טלוויזיה מכל הסוגים שישדרו אלינו בזמן אמיתי, סרטי קולנוע ותכניות טלוויזיה On Demand, וכל זה בצד ההיצע המוכר של הרשת. נוכל לקבל תכנים קולנועיים וטלוויזיוניים ישירות מבתי היוצר ברחבי העולם. האפשרות לצפות בתכנים אלה במערכת הקולנוע הביתית, תבטיח חוויית צפייה באיכות שהורגלנו בה. המגמה הזו היא עדיין בחיתולים אבל זה הזמן הנכון להתעניין בה.

 

המודל ההולך ומתהווה הוא של מאגר עצום של סרטים, סדרות, תכניות, משחקים, חדשות ואפשרויות נוספות המוצעות כולן באינטרנט, ישירות על ידי יוצריהן וגם על ידי גורמים מתווכים (בוררים, עורכים), לשימוש אונליין או להורדה. אנחנו נוכל לחבור אל המאגר הזה ולצרוך מתוכו לפי בחירתנו, כשאנחנו נייחים באמצעות המחשב השולחני או מקלט הטלוויזיה, וכשאנחנו ניידים, באמצעות המחשבים הניידים שלנו, הטלפונים הסלולריים, קונסולות המשחקים וכיוצא בזאת.

 

כל זה צריך להדאיג מאוד את YES ואת HOT בראיה לטווח הארוךף אם לא הבינוני. כמובן, כל זה יכול לקרות גם בלי מעורבות של ספקיות הגישה לאינטרנט - אבל מגמה זו היא הזדמנות עסקית מרתקת עבורן.

 

חברות אלה נתונות בתחרות חריפה. אם נניח לרגע בצד את השירותים למגזר העסקי על המורכבות שלהם, רווחיות חבילות הגישה למשתמש הפרטי נשחקת. הניסיונות למכור למנויים שירותי גלישה בזמן נסיעות לחו"ל, מוצרי תוכנה, הסכמי תמיכה שונים, ציוד לרשתות ביתיות, מגאזינים אלקטרוניים ושירותי תוכן אחרים, שיחות טלפון לחו"ל ועוד, הן מאמץ שיווקי חשוב אבל קשה כדי להגיע לרמת הרווחיות הרצויה. המגמה שאני מתאר יוצרת הזדמנות אסטרטגית נדירה למקורות רווח חדשים.

 

במדינה כמו ישראל, רוב האוכלוסייה ירצה לקבל את הסרטים ואת תכניות הטלוויזיה ב-VOD כשהם מתורגמים לעברית ואת ערוצי השידור בשעות צפייה מקובלות. מן הסתם, הציבור ירצה לקבל באותה דרך גם הערוצים הישראליים ואת התכנים הקולנועיים והטלוויזיוניים המיוצרים אצלנו. בתוך זמן קצר יזמים פרטיים ימלאו את החלל הזה. בינתיים ספקי הגישה לאינטרנט הם בעמדה מועדפת ליצור את ההתקשרויות המתאימות, להיערך ולקטוף את הפירות של השינוי העמוק שעתיד להתרחש. המעט שהזכרתי כאן הוא כמובן רק אפס קצה של האפשרויות.

 

בתקופה האחרונה מכרז הערוץ השני ריתק אליו את תשומת הלב בגלל ההשפעה הצפויה שלו על תרבות הפנאי שלנו. נדמה לי שלשינוי שאני מתאר כאן תהיה השפעה גדולה יותר לאין שיעור.

 

דן הרמן הוא מנכ"ל משותף בחברת Unfair Advantage לייעוץ אסטרטגי ומיתוג, ושותף בפרסום אליקים-רגב.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים