שגעון התגים: במה מדובר?
תשכחו מתיקיות או אלבומים, פשוט תתייגו תמונות, קטעי ווידאו, בלוגים ואפילו אנשים - וכך תוכלו למצוא אותם בקלות רבה יותר. התיוג הוא הדבר החם הנוכחי בקרב העילית הדיגיטלית ברשת, ולא מדובר רק באופנה
רוב המשתמשים נוהגים לדחוף את התמונות הדיגיטליות שלהם לתיקייה במחשב ולקרוא לה בשם "הטיול לארה"ב" או משהו דומה. תשכחו מהשיטה הישנה. שיטות חדשות לתיוג ואיתור מידע הופכות את הרשת מטיפשה לחכמה יותר ומאפשרים לנו למצוא את מבוקשנו בקלות רבה יותר.
זה התחיל בתוכנות החיפוש השולחניות כמו Google Desktop או Copernic Desktop Search, שמספקות מעין "גוגל אישי", מנוע חיפוש הסורק את הדיסקים הקשיחים שלנו ומאתר כל פריט מידע בקלי קלות. בשיטה זו, אין כל חשיבות באיזו תיקייה שמרנו את המידע במחשב- מנוע החיפוש הנאמן שלנו כבר ימצא אותה, וילקט את כל הקבצים בנושא מסוים (למשל, חיפוש אחר "דני+ניו יורק" יציג את כל פריטי המידע - מסמכים, הודעות דוא"ל, תצלומים ועוד - הנוגעים לנסיעה לניו יורק עם דני. חלק מתוכנות החיפוש אף משלבות את החיפוש המקומי עם חיפוש ברשת, תכונה המטשטשת את הגבולות בין המחשב הביתי לאינטרנט ומוסיפה לנו עוד מידע רלוונטי.
שיטה נוספת לאתר מידע ביעילות היא באמצעות תיוג. מערכת ההפעלה החדשה של אפל, OS X, המכונה Tiger, כוללת תכונה בשם "תיקיות חכמות" (Smart Folders). תכונה זו מאפשרת ליצור מעין "תיקיה וירטואלית" שעוסקת בנושא מסוים. למשל, תיקייה בשם "משפחה" תכלול את כל הודעות הדואר האלקטרוני, התצלומים וכל מידע אחר הנוגע למשפחה - גם כאשר מדובר בקבצים המאוחסנים במקומות שונים בדיסקים הקשיחים ובאינטרנט. המשתמש צריך "לתייג" כל קובץ על פי הקטגוריה המתאימה לה, על מנת שניתן יהיה לאתרו באמצעות אותה תיקייה. תכונה דומה תשולב גם במערכת ההפעלה הבאה של מיקרוסופט, לונגהורן, אשר צפויה לצאת בסוף 2006.
לא רק אופנה
עקרון דומה, הקרוי "תגים", נפוץ בחודשים האחרונים ברשת. תשכחו מתיקיות או אלבומים, פשוט תתייגו תמונות, קטעי ווידאו, בלוגים ואפילו אנשים - וכך תוכלו למצוא אותם בקלות רבה יותר. התיוג הוא הדבר החם הנוכחי בקרב העילית הדיגיטלית ברשת, ולא מדובר רק באופנה אלא בשיטה נוחה ויעילה לגלות דברים חדשים שמעניינים אותנו. כמה סטארט אפים כבר שוקדים במרץ על פיתוחים שונים הנוגעים לתיוג.
התיוג עשוי להיות תחילת הדרך שתושיע אותנו מהתפוצצות המידע המאפיינת את העידן הנוכחי: גולשים בינוניים וכבדים נכחו זה מכבר לגלות כי הם מתקשים להתמודד עם עומס הודעות בתיבת הדואר הנכנס, עם הקבצים הרבים בדיסק הקשיח והמידע באתרי האינטרנט.
"אנשים מוצפים במידע", אומר ג'ושוע צ'כטר, מייסד del.icio.us (על בסיס 'טעים'), שירות מקוון המאפשר לגולשים לשתף ביניהם אתרים מועדפים על בסיס תגים, ואחד מהאתרים היותר מדובר בשנה האחרונה. "היכולת שלנו להפיק תכנים חדשים עולה בהרבה על יכולתנו לארגן את המידע ולהפיק ממנו תועלת".
שיטה יעילה להתמודדות עם גודש המידע
כאשר כמות התמונות, השירים וקטעי הווידאו במחשב וברשת גדלה בקצב מואץ, התגים הופכים חשובים מתמיד, אם לוקחים בחשבון כי בניגוד לקובצי טקסט, החיפוש אחר קובצי מולטימדיה מסובך יותר, ותוכנות החיפוש השולחניות לא תמיד מספקות את צורכי המשתמשים בהקשר זה.
למשל, תצלומים. נניח שאנו מנהלים אלבום תמונות אחד עבור הטיול לספרד, אלבום נוסף המוקדש ליום ההולדת של הבת, אך מה נעשה כשנרצה ליצור אלבום הכולל רק תמונות של האישה? בשיטה הישנה, היה עלינו ליצור העתקים לכל התמונות הרלוונטיות עבור האלבום החדש. בשיטת התגים, אנחנו פשוט מתייגים כל תמונה עם מילות תיאור כמו "יום הולדת שנה", "טיול לספרד", "אשתי היקרה", "2005" וכו', ובקלות נוכל להציג אלבומים אישיים הכוללים רק את התמונות הנושאות בתג מסוים או מספר תגים.
Flickr, שירות התצלומים החדשני אשר נרכש על ידי יאהו! בחודש מרץ, מתבסס על שיטת התגים בדיוק כפי שתוארה מעלה. האתר מאפשר לכל גולש לנהל אלבומי תמונות ציבוריים החשופים לעיני חברים או כלל הגולשים. כל בעל אלבום יכול לתייג את התמונות שלו, וחבריו יכולים אף הם לתייג את תמונותיו.
"התגים מאפשרים לנו ליצור פילוחים בתמונות שלנו ולאתר או לסדר אותן בכל דרך אפשרית", אומרת קתרינה פייק, מייסדת Flickr.
ב-del.icio.us, המשתמשים מתייגים קישורים. בעלי יומני רשת (בלוגים) יכולים לתייג את הקטעים החדשים שהם כותבים ולאפשר לגולשים למצוא אותם באמצעות מנוע החיפוש Technorati. למשל, התג "צילום" מציג בדף אחד קטעים מבלוגים שונים שעודכנו לאחרונה וכולם עוסקים בצילום. חיפוש אחר "צונאמי" באתר מציג תמונות מאתר Flickr, לצד קישורים של del.icio.us, ביחד עם קטעים רלוונטיים מבלוגים - וכך נוצר מיני מגזין מקוון המותאם אישית לצורכי המחפש. דילוג בין תג לתג ב-del.icio.us ואיתור תצלומים מעניינים הפך לתחביב ממכר למדי עבור גולשים מסוימים.
אפשר גם לתייג אנשים
שירות ההיכרויות החדש Consumating.com מאפשר לחבריו לתייג עצמם במילים כמו "בלונדינית", "מתוקה", "אוהבת סושי", וגם גולשים המחפשים בני זוג יכולים לתייגם באותו אופן. על אף שהטכנולוגיה מאחורי התגים אינה חדשה - אתרי אינטרנט מזמן משלבים מילים הקרויות מטא דאטה, המאפשרות לגולשים למצוא אותם במנועי חיפוש, האפשרות שניתנת לכל גולש לתייג היא שמספקת להם את כוחם האמיתי.
"התיוג יעילה באופן אנוכי ממש", אומר דיוויד סיפרי, מייסד Technorati, "היא מאפשרת לגולש להבין ולקטלג כל תופעה, רעיון או מאמר. עם זאת, גם מאות ואלפי גולשים אחרים יכולים ליהנות מהקטלוג שכל גולש מבצע באמצעות שירותים לשיתוף תגים".
איתור מידע על בסיס התבונה האנושית
באופן בסיסי, מלאכת התיוג מתבססת על התבונה האנושית הקולקטיבית במקום לקטלג מידע על בסיס אלגוריתם מחשב זה או אחר, מסביר בן שניידרמן, המלמד אינטראקציה בין אדם למחשב באוניברסיטת מרילנד. התבונה האנושית מסייעת לנו לאתר מידע חשוב אשר תוכנות מחשב אוטומטיות לא ידעו כיצד למצוא.
בריאן דיר יישם את התגים ב-EVDB, שירות אירועים שהשיק לפני חודש, על מנת שגולשים יוכלו למצוא אירועים מעניינים שאינם ניתנים לאיתור בדרכים הרגילות. כל רשימת אירועים כוללת תגים רלוונטיים. הקלקה על כל תגים תציג את כל האירועים המשויכים אליו.
"התגים מאפשרים לנו להיעזר במידע שאנשים אחרים גילו לפנינו, גם כאשר מדובר במידע שלא חשבנו שאנחנו מעוניינים למצוא", מסביר פרופ' קליי שירקי מאוניברסיטת ניו יורק.
הכל אפשרי, הכל ניתן לקטלוג
התגים חוסכים לנו זמן גלישה וחיפוש, והגולשים המתייגים מבצעים עבודה חשובה, חינם, למען יתר האנושות. קהילות מקוונות שלמות מתחילות לתייג כל הודעה, תמונה ופריט מידע, לטובת הכלל.
באתר 43Things של אמזון, גולשים מפרטים את המטרות שלהם לעתיד, ובעזרת תגים הם יכולים למצוא גולשים עם מטרות דומות, לצ'וטט איתם ולספוג מהם השראה. חברת Rojo Networks השיקה בחודש שעבר שירות לתיוג חדשות וכתבות, שאינו מוגבל לקטגוריות שקובע אתר החדשות.
בניגוד למערכות המבוססות על ניווט היררכי, המתייגים יוצרים קהילות אד-הוק, באופן ספונטני. הכל אפשרי, הכל ניתן לקטלוג. אין חוקים של "מותר או אסור", כל קטגוריה אפשרית וגם הגבולות המסורתיים המפריד בין אתר אינטרנט זה או אחר מתחילים להיטשטש.
החסרון: תיוג לא אחיד
כמובן שלתגים חסרונות משלהם. אם קבוצת גולשים החולקת אהבה לכלבים מכנה את היצורים על ארבע בכינוי "כלבים", קבוצה אחרת תקרא להם "כלבלבים" וקבוצה נוספת תתייג את הכלבים על פי גזעים: "צ'יוואווה, "לברדור", "גולדן רטריבר", גולש שירצה לאתר תמונות של כל הכלבים יתקשה לעשות את זה.
הטכנופילים מכירים בחסרונות האלה ומפתחים כלים חכמים. למשל, כאשר מחפשים automobiles, נמצא גם תמונות שתויגו תחת cars או car, גם אם בעלי התמונות האלה לא סיפקו להן את כל התגים המתאימים. זאת, מכיוון שהטכנולוגיה בבסיס האתר מזהה את הקשר בין automobiles ל-cars ו-car על פי תיוגים שסיפקו גולשים אחרים.
חסרון נוסף נוגע, איך לא, לספאם. ברגע שהתגים יתפסו תאוצה ויגיעו לקהלים רחבים, יזמים זריזים צפויים לדחוף לנו את מודעות הוויאגרה בתגים שנעיין בהם. דני סאליבן, עורך הניוזלטר Search Engine Watch, אינו אופטימי: "'זיהום מידע' של ספאמרים והטעיות מכוונות עשויות לפגום ביעילות התגים ולהביא לקריסתם".