שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    אשכולית: פצצת הבריאות שמסייעת לרזות

    חמוצה-מרה ועם קו דק של מתיקות, האשכולית עסיסית, ובעלת יתרונות בריאותיים כמו אלה שנקשרו לאחיה התפוז. מה יש בה, באשכולית, שממצב אותה כמרכיב בעל עוצמה רפואית ודיאטטית, והיכן עובר הגבול בין יתרונותיה התזונתיים האמיתיים לבין מה שמוכרים לנו מפיצי הקפסולות והדיאטות למיניהן?

    המפנה הגדול ביחס שלנו לאשכולית חל בשנות ה-80. עד אז, טעמה המריר ואי הנוחות שבקילופה הכריעו את כף הצריכה לטובת ההדרים האחרים, בעיקר לטובת התפוזים והקלמנטינות.

     

    אלא שאז פרצה האשכולית לתודעתם של שומרי המשקל בפרט והעם בכלל בדמות דיאטה קיצונית, שהתבססה על אכילת כמויות עצומות של אשכולית. טעמה המריר של האשכולית הפך פתאום מחיסרון ליתרון, בכך שתרם לאמינות המוטיב הבריאותי בדיאטה. מעמדה של האשכולית התחזק: לא עוד פרי טעים אלא תרופה טבעית וזמינה.

     

    בזמנו, מומחי תזונה התייחסו אל הדיאטה הזאת כאל שיגעון דיאטטי חולף. הם טענו כי עיקרון יכולת שריפת השומן של האשכולית הוא מיתוס, וכי הירידה במשקל היתה למעשה תוצאה של צריכת קלוריות דלילה מאוד. זאת משום שהתפריט שהוצמד לדיאטת האשכוליות התבסס על 800-1,200 קלוריות ליום, ונעדרו ממנו ויטמינים ומינרלים חשובים, כמו ברזל וסידן.

     

    אשכולית: פצצת בריאות

     

    היום, שני עשורים אחרי, מקטרגי הדיאטה מעדנים את דעתם בכל הנוגע להשפעתה של האשכולית ולתרומתה לירידה במשקל. המחקרים האחרונים
    אשכולית: הערכים התזונתיים (לחצי)
    המרכיב כמות
    ויטמין C 66 מ"ג
    ויטמין A 750 יחידות
    סיבים תזונתיים 2.7 גרם
    אשלגן 230 מ"ג
    הוכיחו כי תוספת של אשכולית לתפריט תזונה השומר על משקל יציב, ללא שינויו, יכול להוות אמצעי לירידה במשקל.

     

    המחקר התבסס על השוואה בין שלוש קבוצות. האחת קיבלה חצי אשכולית לפני כל ארוחה, השנייה קיבלה מיץ אשכוליות סחוט והשלישית לא קיבלה דבר. כל שינוי אחר לא נעשה בתפריט הנחקרים.

     

    אחרי 12 שבועות, חברי הראשונה והשנייה ירדו בממוצע 1.5 קילו. משקלם של חברי הקבוצה השלישית נותר ללא שינוי.

     

    למרות התוצאות המובהקות לכאורה, חשוב לזכור כי אנשים תחת מעקב נוטים להיות יותר ממוקדים במעשיהם. במקרה זה סביר להניח שהאנשים שהשתתפו במחקר הקפידו יותר על תפריטם. מעבר לכך, שילוב של פירות כלשהם בתפריט היומי תמיד תורם לכך שהתזונה תהיה טובה יותר ולשמירה על משקל. כך שייתכן שההשפעה האמיתית של האשכולית היתה מתונה יותר.

     

    מעבר לעניין שמירת המשקל, לאשכולית יש היבטים בריאותיים נוספים. מחקרים מצאו כי לשתיית כוס (200 מ"ל) מיץ אשכוליות ביום תמתן תסמיני שפעת וצטננות, תעזור במניעת גידולים סרטניים בריאות ובמעי הגס ומומלצת למעשנים, עשויה אף לעזור במניעת מחלות לב ובהורדת רמת האינסולין בדם. האינסולין הוא הורמון המשפיע על רמות הסוכר בדם ובאמצעותם על המשקל: רמת אינסולין גבוהה מעידה על פירוק לא מלא של סוכר לאנרגיה ולכן הופך לשומן. בנוסף, הרמה הגבוהה גורמת לאנשים להרגיש רעבים יותר ולאכול יותר, ומונעת מהגוף לפרק שומן.

     

    וזה עוד לא הכל. מרכיבי האשכולית, הוויטמינים והאנטיאוקסידנטים שלה, משפיעים על חיזוק המערכת החיסונית:

     

    1. ליקופין – הצבע של האשכולית הוורודה והאדומה הם פיטו-כימיקל בשם ליקופין. חומר זה הוא בעל פעילות אנטי-סרטנית הנלחם ברדיקאלים החופשיים המזיקים לתאי הגוף.
    2. לימונאיד - פיטו-כימיקל נוסף באשכולית. הוא מגביר את ייצורם ואת פעילותם של האנזימים המחטאים בכבד, המנקזים את הרעלים מהגוף בשני שלבי תהליך הניקוי המתבצע באמצעות הכבד. בכך נמנעים גידולים סרטניים הנובעים מרעלים בגוף.
    3. גלוקריט - בשר הפרי (ציפה) של האשכולית מכיל אותו, מרכיב שיכול למנוע גידולים סרטניים.
    4. פקטין - סוג של סיבים מסיסים, שפעולתם כמו לוכדת שומנים מסוג כולסטרול בעורקים.
    5. הורדת חומציות - שתייה של כחצי ליטר מיץ אשכוליות ביום, מורידה את רמת החומציות של השתן ומורידה את הסיכון לאבנים בכליות (על-פי מחקר בריטי משנת 2003).
    6. טוב לעיניים - אכילת כל מנת פרי ביום אומנם מונעת התנוונות ראייה הנובעת מהזדקנות, אך לאשכולית השפעה דומיננטית יותר.

     

    איך ליהנות מהפרי למרות החמיצות

     

    ככל שהאשכולית כבדה יותר וקליפתה דקה יותר, כך היא עסיסית יותר. סימני ריקבון המופיעים עליה מעידים על טעם מריר ופחות איכותי. אשכולית יציבה וקצת גמישה ופחוסה היא בעלת הטעם האיכותי ביותר, ובה כדאי לבחור. כדי לשמר את הטעם המתוק ואת העסיסיות, שמרו את הפרי בטמפרטורת החדר.

     

    יש כמה דרכים ליהנות מהטעם של הפרי:

     

    • להוסיף חתיכות אשכולית לסלט ירוק או למזוג אותו כרוטב.
    • לערבב קוביות קטנות של אשכולית עם רוטב סלסה ופלפל חריף.
    • להוסיף אשכולית קצוצה לאבוקדו וחסה ערבית, כך שיתקבל סלט טרופי מעניין.
    • להכין סלט אורז ואשכולית (מתכון מומלץ לשומרי משקל וסוכרתיים): מכינים 100 גרם אורז בסמטי עם כוס ירקות (מביאים לרתיחה, בוחשים, מכסים, מקטינים את האש ומבשלים עד ליבוש הנוזלים). מערבבים עם פלחי אשכולית שלמה, נקייה מגרעינים וקליפה, ועם המיץ שניגר בזמן חיתוך האשכולית.

     

    ניצול נוסף של הפרי הוא השימוש בתמצית זרעי האשכולית. מעבר לאכילת האשכולית כפרי או כמיץ, תמצית זרעי האשכולית היא חומר אנטיביוטי, אנטי ויראלי ואנטי פטרייתי. היתרון הדומיננטי שלה מתבטא בכך שאינה פוגעת בחיידקים המועילים שבמעיים. תמצית זו משמשת הן כמוצר בליעה, גרגור או כתרופה חיצונית לטיפול בזיהום באף או באוזניים.

     

    יתרונות לצד חסרונות

     

    בשל יתרונותיה התזונתיים של האשכולית, ותוך ניצול עסקי של טעמה המר, מופצות בשוק קפסולות המהוות תוסף תזונה אלטרנטיבי. ייתכן שהמחפשים לרדת במשקל יעדיפו להשקיע את מיטב כספם ב"גלולת קסם" שתזרז את השגת המטרה, אבל כמו במקרה של כל תוסף מזון המשמש כתחליף למוצר הטבעי, גם במקרה זה מוטב לאכול את האשכולית כפרי ולא ליטול קפסולות. זאת משום שהאשכולית עצמה מכילה מכלול רחב יותר של מרכיבים איכותיים תזונתיים מכל קפסולה.

     

    יחד עם זאת, יש לשים לב לחסרונות של האשכולית: במיץ האשכולית קיימים מרכיבים ייחודיים (שאינם קיימים בהדרים אחרים) המעכבים את פעולת האנזימים במעי ומביאים לתופעות לוואי. לכן, אנשים שנוטלים תרופות צריכים להתייעץ עם רופא ביחס לשתיית מיץ אשכוליות במקביל.

     

    בנוסף, תרופות מסוימות נוטות להיות בעלות השפעה חזקה מדי בסביבת מיץ אשכוליות. מרכיב הנריגנין באשכולית מעכב את הפעולה האנטי רעילה והמטבולית שמבצע הכבד, הדרושה לדיכוי ההשפעות הרעילות של התרופה.

     

    כמו כן, מחקרים מצביעים על אפשרות שהאשכולית יכולה לגרום לבעיות עור כגון אקזמה או פסוריאזיס.

     

    חצי אשכולית היא מנת פרי

     

    לסיכום, כן אשכולית, אך לא בכל מחיר. מעבר להשפעתה על שמירת המשקל, האשכולית משתייכת לקבוצת המאכלים המחזקים את המערכת החיסונית, וזו סיבה טובה לכלול אותה בתפריט. יחד עם זאת חשוב לזכור כי דיאטת האשכוליות המפורסמת היא דיאטת כאסח, שאינה מומלצת בשום מצב.

     

    יש לצרוך את האשכולית במסגרת מנות הפרי בתפריט, ולגוון בינה לבין פירות אחרים. חצי אשכולית גדולה נחשבת כמנת פרי ממוצעת גם עבור סוכרתיים ושומרי משקל הנדרשים לצמצם בצריכת פירות בעלי ערך גליקמי גבוה (ערכה הגליקמי יחסית נמוך 25).

     

    ואחרי כל זה, אם טעמה המריר של האשכולית אינו משתלב עם טעמכם, חפשו אלטרנטיבות בין פירות ההדר ולא על מדף תוספי המזון.

     

    הכותבת הינה מהנדסת ויועצת בנושאי תזונה, עיצוב וחיטוב: harelosnat@nana.co.il

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים