הזוכים במכרז בזק יצטרכו להמציא אותה מחדש
הזוכים במכרז בזק יצטרכו לצמצם את מספר העובדים, לבנות חברה מכוונת לקוחות ומכוונת מכירות - ובעיקר כזו המוכנה לתחרות; העתיד של בזק לא נמצא בטלפון הקווי המסורתי
אין זה סוד שבשנים האחרונות יותר ויותר לקוחות עוברים מהטלפון הקווי הישן לטלפונים סלולריים מתוחכמים. כל חברות הטלפון הגדולות בעולם סובלות ממעבר הלקוחות לשימוש בטלפונים סלולריים ומצמצום במספר דקות השיחה המתבצעות דרכן. המעבר הזה לטלפונים ניידים הוליד את ענקיות הסלולר.
אם לא די בשימוש הגובר בטלפונים הסלולריים, הרי גם רשת האינטרנט שינתה את הדרך שבה בני אדם מתקשרים האחד עם השני. לא מעט אנשים מוצאים כי דואר האלקטרוני, תוכנות של מסרים מיידיים או תוכנות שיחות כמו סקייפ, מאפשרים להם להתקשר עם עמיתיהם בצורה לא פחות טובה מטלפון קווי פשוט.
האדם המודרני צורך עוד ועוד תקשורת - והחברות השונות נענות במהירות למלא את צרכיו. בתוך השוק הרווי הזה פועלת כיום בזק כדינוזאור ענק המתנהל בכבדות. עם כל הכבוד לאלכסנדר גרהם בל, נראה כי העתיד של בזק לא נמצא בטלפון. המכשיר איתו מזוהה החברה יותר מכל הוא הדבר האחרון שבזק יכולה לסמוך עליו.
כלל לא משנה מי יזכה בעוד כשבוע במכרז על רכישת גרעין השליטה של בזק - קבוצתו של בני אלג'ם או קבוצת איפקס-סבן - אך ברור כי הגוף הזה יצטרך להמציא את החברה מחדש.
בעיית רגולציה
הגוף שיזכה במכרז לרכישת גרעין השליטה של בזק יקבל לידיו קבוצת חברות מרשימה, שפעילותן נוגעת בכל תחומי התקשורת הקיימים כיום בישראל. נוסף על בזק המסורתית, חברת הטלפון הקווי, יקבל הרוכש את חברת הסלולר פלאפון, את חברת הלוויין יס, את החברות בזקכל, בזק-זהב ובזק אונליין המציעות מגוון שירותים למגזר העסקי ואת בזק-בינלאומי המספקת שירותי גישה לאינטרנט ושירותי שיחות בינלאומיות -ומחזיקה גם ב-45% מפורטל האינטרנט וואלה.
במבנה הפעילות הנוכחי של בזק כל אחת מהחברות בקבוצה פועלת בנפרד, ולפיכך גם אינה מייצרת ערך מוסף לקבוצה. התוכן של יס, למשל, אינו נמכר בדור השלישי של פלאפון, עקב הגבלות מצד הרגולטורים - משרד התקשורת והממונה על ההגבלים העסקיים. בשוק התקשורת יש המעריכים כי המדינה תוכל, ואולי אף תרצה, להגמיש את התקנות שלה מול רוכש כריזמטי.
באותה מידה של נחרצות סבורים אחרים כי בזק תיאלץ להתמודד עם לא מעט קשיים עד שתוכל לנצל בצורה הטובה ביותר את פעילותן המגוונת של כל החברות הבנות שלה ולהציף ערך עבור משקיעיה.
אבל בשני המחנות תמימי דעים וסבורים כי ההיערכות לקראת השינוי בבזק חייבת להתחיל כבר עתה. לטענתם, כבר עכשיו צריכים הגופים המתמודדים על הרכישה לנסח את דרישותיהם מהרגולטורים. להערכתם, הזוכים במכרז עתידים
לבלות שעות רבות מזמנם בירושלים, בניסיון לשנות את ההחלטות של הממונים על חברת התקשורות, כך
שההיערכות לקראת הדיוניום האלה חייבת להיעשות כבר עתה.
כולם מחוברים - כל הזמן
החברות בשוק התקשורת כבר רגילות להיאבק בבזק ולנגוס נתחי שוק ממנה, ואין להן כל כוונה לחדול מכך. בטווח הקצר מסתמנת חברת הכבלים כמתחרה הגדולה והישירה של בזק, שכן נוסף על שירותי התשתית, מספקת חברת הכבלים שירותי טלפון ושירותי טלוויזיה.
אבל בטווח הארוך צפויה בזק להתחרות מול חברות האינטרנט והסלולר, שיתחילו לספק שירותי טלפון קווי, וכן מיצרני התוכן שיתחרו על מכירת פלטפורמות שידור חדשות - כלומר סלולר בדור השלישי ואינטרנט.
האיום על פעילות הטלפונים הקוויים של בזק ימשיך להגיע מהכיוון האלחוטי. חברות הסלולר כבר היכו את חברות הטלפון הקוויות בעולם בגלל היתרון האלחוטי שלהן, ופיתוחים טכנולוגיים חדשים מראים כי שוק החוטים ימשיך לספוג מכות מהטכנולוגיה האלחוטית.
האינטרנט האלחוטי המהיר צובר במהירות קהל צרכנים הגדל בהתמדה וכבר עתה לא מעט בתי קפה ואפילו עיריות מציעים שירותי אינטרנט אלחוטי - ובחינם. החזון של רשתות האינטרנט האלחוטי: כולם מחוברים - כל הזמן, קורם עור וגידים ובפיתוחים העתידיים כבר מדובר על טווחי שידור גדולים יותר, שיכסו ערים שלמות.
עולם ללא חוטים
האתגר האמתי העומד בפני רוכשי בזק הוא לחבר את החברה לעולם התקשורת שפרץ לחיינו אחרי הטלפון הקווי הישן. לבזק יש התחלה טובה - החברות הבנות שלה מספקות לה את הבסיס לעשות את המהפך הזה בפעילותה.
ואולם, נוסף על בעיית הרגולטרים שעלולים להקשות על בזק לבצע את השינויים בפעילותה, גם העובדים עלולים להציב מכשול נוסף שיקשה על הרוכשת להפוך את בזק לקבוצת תקשורת אמיתית. בעיקר דברים אמורים בעובדים של בזק הקשורים לפעילות הקווית של החברה - שאר העובדים פשוט אינם מאוגדים והבעלים יכולים לעשות איתם בערך מה שהם רוצים.
אף שלא ברור אם הרוכשים יצטרכו בכלל להתעמת עם העובדים, ההערכה היא כי עובדי בזק מבינים שבלי התייעלות במבנה של בזק הספינה כולה עלולה לשקוע, ולפיכך הם צפויים לשתף פעולה. בכל מקרה, מציינים בשוק, לכוחם של עובדי בזק יש גם יתרון: בתנאים מסוימים יכול הכוח הפוליטי העצום המרוכז בידי העובדים לסייע לרוכשים מול הרגולטורים בירושלים.
חברה מכוונת מכירות
רוכשי בזק יצטרכו גם להתמודד עם המבנה הנוכחי של החברה. כיום מאורגנת בזק כמו חברת התקנות. החברה מחולקת לפי מחוזות גיאוגרפיים, ועוסקת בעיקר בהבאת הטכנאי ללקוח וממעטת במכירת שירותים ישירות ללקוח.
הרוכשים החדשים, אומרים בשוק, יצטרכו לבטל את המבנה הארכאי של החברה הממשלתית, ולבנות חברה מכוונת לקוחות, מכוונת מכירות - ובעיקר כזו המוכנה לתחרות. אחת הדרכים ליישם את השינוי הארגוני הזה היא להקים חטיבת לקוחות גדולה, שתאגד תחתיה לקוחות פרטיים ולקוחות עסקיים, ותדע למכור פתרונות ספציפיים לכל מגזר.
בזק צריכה להצמיח זרוע שתגיע לכל לקוח. החברה אינה צריכה להשיג לקוחות חדשים, שהרי כל אזרחי ישראל נמנים עם לקוחות בזק בדרך זו או אחרת. האתגר של בזק הוא לשמר את לקוחותיה. ענק התקשורת צריך להישמר מכל החברות הקטנות והזריזות שעורבות לו בפינה כדי לגנוב לו לקוחות.
בזק צריכה לקחת את הלקוחות הישנים שלה ולשדרג אותם, כלומר להציע להם רשת תקשורת חדשה. אם בזק לא תציע להם את השידרוג הזה - תעשה זאת חברה אחרת וההיערכות שלה לקראת הלעתיד הזה צריכה להתחיל ביום שלאחר ההודעה על הזוכה ברכישת גרעין השליטה של החברה.
ההמלצה הגרועה ביותר שאפשר לתת לרוכשים היא לסמוך על הכמויות האדירות של המזומנים המצויות כיום בקופתה. לא מן הנמנע כי בזק נמצאת עתה בשיא מבחינת פעילותה. העובדה הזו משמחת את הצד המוכר (המדינה), אך הרבה פחות מכך את הרוכשים.
לבזק מצפות עתה שנתיים-שלוש של דעיכה, מעבר לקוחות למתחרים וקשיים מצד הרגולציה אשר יקשו עליה להגיב לכל השינויים במהירות. אבל אחרי התקופה הזאת, אם בזק אכן תתנהל בצורה נכונה, אפשר לצפות לצמיחה מחודשת באמצעות אספקת שירותים חדשים. ניצול כוחה של בזק בדרך זו יכול יהיה להפוך את הטלפון של בל לעוד המצאה של המאה ה-19.
עד שייפול האסימון:
ממציא הטלפון, אלכסנדר גרהם בל, ניצל את ההמצאה המהפכנית שהגה לפני 130 שנה כדי לומר לעוזרו משפט פשוט: מר ווטסון, גש אלי, אני זקוק לך.
מתוך מילון המונחים שהפיקה בזק במלאת 20 שנה להיווסדה.