שתף קטע נבחר

טייס ונווט נטשו מטוס אף-16 ויצאו ללא פגע

השניים גילו תקלה באחד הגלגלים במהלך הנחיתה בבסיס רמת דוד בצפון הארץ, ונאלצו לנטוש את המטוס. השניים לא נפגעו. המטוס התרסק ובצה"ל החלו לבדוק את האירוע. מפקד בסיס רמת דוד אמר ל-ynet: "כמו שזה נראה כעת, זו היתה החלטה נכונה"

מטוס קרב התרסק בצפון: טייס ונווט בשירות סדיר נאלצו הבוקר (יום ג') לנטוש מטוס קרב מסוג אף-16 מדגם ברק במהלך נחיתה בבסיס רמת דוד בצפון הארץ. השניים יצאו ללא פגע, ופונו לבדיקות בבית חולים. מפקד בסיס רמת דוד, אלוף משנה אבי יעקבי, העריך בשיחה עם ynet כי אילו הטייס היה מעכב את ההחלטה לנטוש את המטוס אפילו בחצי שנייה, האירוע עלול היה להיגמר באסון. המטוס התהפך ופרצו ממנו להבות.

 


 

שרידי המטוס שהתרסק. צילום: אתר האינטרנט של חיל-האוויר

 

השניים נטשו את המטוס לאחר שגילו בעיה בחלק שמחזיק את אחד מגלגליו. המטוס המשיך במסלול והתהפך בסופו. בצה"ל החלו בבדיקת האירוע. המטוס חזר מאימון שגרתי, וכאשר נחת ונגע בקרקע, הבינו הטייס והנווט שכָּן הנסע הקדמי - החלק שמחזיק את הגלגל הקדמי - נשבר, ולכן גלגל זה לא יעמוד בעומס והמטוס לא ייעצר בצורה מלאה ובטוחה. הם עשו שימוש בכסא המפלט ובכך ניצלו חייהם.

 

מפקד חיל האוויר, האלוף אליעזר שקדי, הורה על הפסקה מיידית של טיסות במערך האף-16 מדגם ברק, עד לבדיקת הנושא. כמו כן מינה קצין בודק בדרגת אלוף משנה לחקור את נסיבות האירוע. גורמים בחיל האוויר ציינו כי מדובר באירוע נדיר שייבדק באופן יסודי. הם ציינו כי הטייסים נטשו את המטוס לאחר שזיהו את התקלה והעריכו שהמטוס התקשה לעצור באופן מלא. למטוס נגרם ככל הנראה נזק רב.

 

מפקד בסיס רמת דוד אמר ל-ynet: "לא היה לטייס זמן להתייעץ עם אף אחד וכמו שזה נראה כעת, זו היתה החלטה נכונה. אלוף משנה יעקבי קיבל את הידיעה על התאונה בדיון שערך עם מפקד חיל האוויר בקריה בתל-אביב. "אני חייב לציין שכאשר הגיעה ההודעה הראשונה על הנטישה, החסרתי פעימה אולם מייד שוחחתי עם המפקדים שהיו בבסיס ועם הטייס עצמו. רציתי לבדוק לפני הכל שהוא והנווט בריאים ושלמים ולאחר מכן בדקתי עמו פרטים ראשונים על האירוע".

 

אל"מ יעקבי הדגיש כי החקירה בראשיתה אולם מתחקיר ראשוני של האירוע הטייס הבין שהיתה בעיה בכן הנסע. המטוס נגע בקרקע 200-300 מטר. "הכנף נעה הצידה ופגעה בקרקע ואז למעשה החלה סחיפה של המטוס". מפקד רמת דוד ציין כי בשלב זה מהירות המטוס היתה מעל 200 קמ"ש. "יש לזכור שכאשר מחליטים להשתמש בכיסא המפלט יש לכך כללים ולא מדובר במלאכה פשוטה. כיסא המפלט אינו מקפיץ את הטייס מיד למעלה אלא בנטייה הצידה, ולכן אילו הטייס היה מחליט לעכב את הנטישה הדבר עשוי היה להיגמר באסון".

 

אל"מ יעקבי ציין כי בעבר קרו תקלות מסוג זה גם במטוסי אף-16, אולם הוא לא זוכר אירוע שבמהלכו היתה נטישה של אנשי צוות האוויר.  

 

בעבר התרסק מטוס דומה מצפון לג'נין

 

בחודש פברואר השנה ננטש מטוס קרב מסוג סקייהוק באזור דרום הר חברון והטייס צנח בשלום. המטוס, שהיה בטיסת אימון, התרסק.

 

שנתיים קודם לכן, בפברואר 2003, התרסק מטוס אף-16 של חיל האוויר במהלך טיסת אימונים באזור התענכים מצפון לג'נין. הטייס נטש את המטוס וצנח בשלום לקרקע. מייד לאחר הנטישה פונה הטייס במסוק של חיל האוויר לבסיס חיל האוויר רמת דוד, משם המריא המטוס.

 

סיבת ההתרסקות היתה כשל טכני במערכות המטוס. בעקבות התאונה ההיא, הורה מפקד חיל האוויר דאז לקרקע את כל מטוסי האף-16.

 

בחודש דצמבר האחרון נפצע בינוני חייל בבסיס חיל האוויר חצור, לאחר שנשאב לתוך כונס אוויר של מטוס מדגם אף-16. התאונה אירעה במהלך טיפול במטוס של צוות מכונאים. על-פי העדויות, נראה שהחייל, מכונאי מטוסים בתפקידו, התקרב למטוס אף-16 מונע, בניגוד לנהלי הבטיחות הקיימים -ואז נשאב לתוך הכונס הנמצא בגחון המטוס.

  

חיילים שראו את המחזה מיהרו וכיבו את המנועים, וכך למעשה נמנע אסון כבד יותר, משום שתאונה מסוג זה הייתה עלולה להסתיים גם במוות. 


פורסם לראשונה 03/05/2005 11:52

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ליאור דיין, אתר חיל האוויר
אחרי ההתרסקות
צילום: ליאור דיין, אתר חיל האוויר
צילום: ליאור דיין, אתר חיל האוויר
הטייס נוטש
צילום: ליאור דיין, אתר חיל האוויר
באדיבות אתר חיל האוויר
הפינוי
באדיבות אתר חיל האוויר
מומלצים