שתף קטע נבחר
 

פורד פוקוס - מרכז הקונצנזוס?

מבחן ראשון: פורד פוקוס החדשה מסתערת על שוק הרכב המקומי, עם שאיפה להצליח עוד יותר מקודמתה ולהיות הבחירה המועדפת בציי הרכב. האם היא יכולה?

עד שלא יוכח אחרת, וממש לא משנה מה חושבים על כך המתחרים, כל מכונית משפחתית שמגיעה כיום בחסות דלק מוטורס - אם זו פורד או מאזדה - הופכת מיידית לעניין לוהט. לא רק בגלל מסע פרסום ענק ורב-ממון, לא רק בגלל איכות המכונית או הצלחתה בשווקי עולם. העובדות מבהירות כי בשנים האחרונות לפחות, כל משפחתית שיצאה את שערי היבואן הזה, הפכה מתחרה חשובה בארץ.

 

מה שמעמיד את הפורד פוקוס החדשה, שהגיעה אלינו למבחן ראשון בארץ, בעמדה מרכזית במיוחד. בין היתר כי מדובר זה שנים במכונית מאד מוערכת בעולם, כמו-גם העובדה שזו - ליתר דיוק גרסתה הקודמת - המכונית שהחזירה מעשית את פורד לישראל. המכונית שנדרשה לבסס את המותג מחדש לאחר העברת הבעלות, זו שחייבת הייתה לשפר את הדימוי הבעייתי של היצרן הענק. האחת שנדרשה להציג תוצאות שיווק מכובדות. והיא עשתה, את כל שצריך היה.

 

ועכשיו הגיעה הגרסה החדשה, זו שאמורה להיות טובה עוד יותר. עניין חשוב לכשעצמו, אבל כזה שהפך לחשוב במיוחד לאור התעניינות כמעט חסרת תקדים מצדכם. כבר למעלה משבועיים, מאז אמורה הייתה הפוקוס החדשה לנחות כאן, שמערכת ערוץ הרכב מופצצת בשאלות, תהיות ובעיקר בקשות למבחן דרכים מהר ככל שניתן. היבואן הבין, ואתם אכן הראשונים לקרוא מבחן מקומי לאחת המכוניות היותר חשובות שנחתו כאן לאחרונה. 

 

מפגש "על הכביש"

 

ותאמינו או לא, אבל התעניינות הרחוב בפוקוס החדשה הייתה פחות-או-יותר ביחס הפוך לסקרנות שהפגין כלפיה ציבור הנהגים. לפחות במבנה סדאן הובהר לנו מיד כי מדובר במראה מופנם, מעין מונדיאו קטנה ואפרורית משהו. יהיו מי שיזהו אותה כאלגנטית יחסית, בוודאי מעודנת מקודמתה, גדולה וחסונה לעומת הפוקוס המוחלפת. אחרים פשוט יראו בה מוצר ללא שאר רוח עיצובי, שמרני במילים אחרות.

 

שמרנות עיצובית אמרנו? גם תא הנוסעים מציג גישה דומה. הוא איכותי, מאובזר, עשיר ומכובד ביחס לפוקוס המוחחלפת, אך באותה עת לא מצליח לחדש או ללטף את העין. ברור לנו כי ההשראה הגיעה מהגולף, אלא שאיכות החומרים אינה ברמה הגרמנית, מה שהתבטא לא רק בקרקושים ורעשי רוח וצמיגים שאינם הולמים מכונית עם כמה מאות ק"מ "על השעון", אלא גם בחיבורי הרכבה לא משכנעים.

 

רמת האבזור מרשימה למדי. למרות מחיר רכישה סביר (על כך בהמשך), יש בקרת אקלים מפוצלת שאינה מקובלת בקטגוריה, מערכת שמע מקורית עם תמיכה ב-MP3, שליטה מההגה, בקרת שיוט, מחשב דרך ואפשרות תפעול ידני לתיבה. מאידך, מעט הופתענו לגלות תאורת פנים צנועה מדי, העדר מסעד-תא אחסון בין המושבים הקדמיים, מסעד בין האחוריים. פסי חיכוך וידיות לא בצבע המרכב, חישוקי "15 ("16 במאזדה 3) וצמיגים במידת ציי רכב (195-65). אגב, הפוקוס היוצאת נעלה גומי בחתך 60...

 

תנוחת הנהיגה טובה בסך הכל, עם כיוון גובה יעיל למושב והגה שמתכוון גם למרחק. ההתמצאות קלה, מגע המתגים העיקריים ומנופי המגבים-איתות איכותי, וחיווי מצב תיבת ההילוכים בלוח המחוונים, מעניין. מה שפוגע בהנדסת האנוש נוגע בעיקר לתצוגות בקרת אקלים, מחשב דרך ומערכת שמע שאינן בולטות מספיק.

 

מאחור מציגה הפוקוס מרחב הולם ונאה למדי, טוב מזה של האחות הפופולרית לבית מאזדה, בעיקר מכיוון שאפשר לשבת גם במרכז המושב האחורי. גם תא המטען הגדול נוח מזה שבמאזדה, ועדיף על זה שבפוקוס היוצאת.

 

מנוע מוכר

 

רוכשי פוקוס באירופה נהנים ודאי מהעובדה כי פורד עדכנה את מבחר המנועים, והוסיפה יחידת 1.6 עם הזרקה ישירה והספק מרבי של 115 כ"ס. אולי לכן לא עודכנה יחידת ה-1.6 המוכרת, זו שפותחה במקור עם ימאהה ומסתפקת עדיין ב-100 כ"ס. זו שלנו חברים, מצטערים. אנחנו גם מצטערים לבשר לכם כי מדובר בנתון מהנמוכים הקיימים כיום בקטגוריה, וכזה שנדרש להתמודד עם תוספת של כמעט 200 ק"ג למשקל, לעומת הפוקוס היוצאת. זה הרבה, הרבה מאד, ולבטח לא יוצא נשכר מתיבת ארבעה הילוכים אוטומטית של מאזדה 3, עם יחסי ההעברה זהים אך יחס סופי ארוך יותר בפוקוס.

 

ואיך זה מרגיש? נתון האצה של 13.7 שניות ל-100 קמ"ש עבור מכונית משפחתית, אינו מרשים במיוחד, בלשון המעטה. והפוקוס היא אכן מהעצלות בחבורה הכוללת מגאן סדאן, טויוטה קורולה, מאזדה 3 ודומות. מלבד זאת, המנוע ה"בתול" שהונח בידינו, לא שש לסל"ד גבוה ודרש דריכה רצופה וכבדה על המצערת. יחסי העברה ארוכים וסרבנות רגעית להורדת הילוך משני לראשון, אינם מסייעים.

 

צריך רק לזכור כי המנוע במכונית המבחן הרגיש טוב מרגע לרגע, ובכל מקרה הפגין פעולה שקטה יחסית, חלקה ונינוחה. תיבת ההילוכים העצלה-משהו הרגישה "מתורבתת", נמנעה מקפיצות מיותרות, והציגה תחושה מרגיעה. אנחנו מציינים זאת במיוחד, כי היא אינה דומה בפעולתה לתיבה שבמאזדה 3. ראשית יש תפעול ידני בכיוון שונה, היא נוטלת פיקוד גם במצב ידני, ומגיבה באיטיות יחסית. אל המהירות המרבית - 172 קמ"ש - היא מתקרבת בהילוך השלישי, וצריכת דלק של 8.5 ק"מ נחשבת במהלך המבחן המפרך, לטובה בהחלט.

 

מתנהגת, למרות הכל

 

אז נכון שהפוקוס מעוררת עניין בציי רכב גדולים, וגם בקרב לקוחות פרטיים שרוצים "משהו אחר". בכל מקרה, לא קהל יעד בעל שאיפות לנהיגה במכונית עם סממנים ספורטיביים. בכל זאת, את עיקר תדמיתה החיובית בחו"ל עשתה הפוקוס כבחירה המובהקת עבור רוכשים הנהנים לנהוג. הסיבה לכך הייתה מערכת הגה טובה, שלדה מעולה ומתלים מכוילים היטב. מי שניסה בארץ, נוכח כי גם עם תיבה אוטומטית היא יכולה להיות כזו.

 

ומה על הגרסה החדשה? למרות הבחירה במבחן ראשון לגרסת סדאן, עם משקל עודף של כ-80 ק"ג וסרח עודף משמעותי מאחור, הפוקוס מצליחה בכל זאת להעלות חיוך מסוים. ההגה מתקשר ומדויק יחסית לנהוג כיום, שינויי הכיוון נחושים והתנהגות משרה ביטחון אצל הנהג. כוח עודף ודאי שאין, ויחסי ההעברה כאמור ארוכים מדי, אך הרפייה מהדוושה תביא עמה בדיוק את התגובה לה אנו מצפים ממכונית מאוזנת היטב - הידוק קו מיידי.

 

כל זאת, למרות צמיגי מישלין אנרג'י שלא ממש מצטיינים בסעיף אחיזה או תקשורת, עם חתך שמרני אפילו למכונית המוחלפת. אך רמת הנוחות יוצאת מכך נשכרת, באופן שמעמיד באור מאד לא מחמיא את מאזדה 3 למשל. כדאי לציין כי כמו בעבר, הפוקוס משתמשת בבלמי תוף מאחור. זה לא פגע אמנם בתחושה או בעוצמה, זה רק לא ממש מובן מדוע פורד מתעקשים על כך ב-2005. 

 

יריבה נוספת

 

כאשר הציגו פורד את הפוקוס הראשונה, הם דברו איתנו על "killer product", מוצר שתרצה מהרגע הראשון. והיא אכן הייתה כזו, עבור קהל מסוים לפחות. הדור השני של הפוקוס בוגר ושמרן במראה בפנים ובחוץ, ואינו יכול בשום אופן להיחשב כזה. ללא אפקט הופעה מושכת שיש למאזדה 3 למשל, האחות הכמעט-תאומה. 

 

אז נכון, ככל שחולפים הקילומטרים, גדלה ההערכה למכונית הזו, ונסיעת מבחן קצרה לבטח לא תאפשר לגלות את הפוטנציאל החבוי בה. אבל היא בפירוש אינה מגביהה את הרף בדרך שעשתה קודמתה. מצד שני, היא מציעה חבילה משפחתית נכונה, עם חווית נהיגה סבירה, ותחושת בגרות מרשימה.

 

אלא שרק עכשיו אנחנו מגיעים לעניין האמיתי. אחרי הכל, בקטגוריה זו השקל הוא המלך, וכאן מצליחה הפוקוס כמעט לשבור את הכלים. עם תג-מחיר של 130,000 שקל, הפוקוס זולה בכ-10,000 שקלים מיריבות אירופאיות בעלות אבזור דומה, ולכן הופך אותה באחת לבחירה מאד מעניינת. מעניינת גם העובדה שמאזדה 3, הנמרצת והצעירה יותר באופייה, עולה בדיוק אותו דבר...

 

ומה כל זה אומר? שיש לנו מתחרה איכותית נוספת בקטגוריה לחוצה ודחוסה ממילא. מתחרה שתצליח ללא ספק להעביר לשורותיה קהל מסוים, אך עשויה לאכזב מעט את מכורי הפוקוס הנמרצת והשונה שבעבר. לאלה היינו ממליצים להמתין למבחן שנערוך בקרוב לגרסת חמש הדלתות הקלה והקצרה יותר. 


פורד פוקוס סדאן

פורד פוקוס סדאן
שם יצרן ודגם פורד פוקוס סדאן
מנוע 4 צילינדרים רוחבי, 16 שס'
נפח 1,596 סמ"ק
הספק מרבי 100 כ"ס ב-6,000 סל"ד
מומנט מרבי 15.3 קג"מ ב-4,000 סל"ד
אורך 449 ס"מ
רוחב 184 ס"מ
גובה 145 ס"מ
בסיס גלגלים 264 ס"מ
משקל 1,313 ק"ג
נפח תא מטען 467 ליטר
מהירות מרבית 172 קמ"ש
100-0 קמ"ש 13.7 שניות
מחיר 130,000 שקל
אחריות 36 חודשים
כוכבי בטיחות: נוסעים/ילדים/הולכי רגל

5/ 4/ 2 - לפי EuroNCAP


פורסם לראשונה 15/05/2005 19:30

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פורד פוקוס סדאן החדשה
איכותית ומהנה, למרות שאיננה מושלמת
לא מעלה את הרף כמו קודמתה
עכשיו הגיע התור של גרסת חמש הדלתות...
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים