שתף קטע נבחר

פיתוח ישראלי: מטה-מנוע חיפוש קולי

צוות חוקרים באוניברסיטת בן גוריון פיתחו את מאסטרו, מנוע חיפוש קולי מקוון, שמאפשר לחפש ולאחזר מידע באמצעות מיקרופון ואוזניות בלבד

צוות חוקרים באוניברסיטת בן גוריון פיתחו מנוע חיפוש מקוון מבוסס קול, המכונה "מאסטרו", לצורך חיפוש באינטרנט באמצעות מיקרופון ורמקול בלבד. הפרויקט, שנמצא כרגע בשלבי פיתוח, יועד במקורו למחקר שעורכת ד"ר מירב טייב-מימון, מהמחלקה להנדסת מערכות מידע, בנושא תאונות דרכים. בניגוד למנועי חיפוש קוליים אחרים, הזמינים ברשת, "מאסטרו" הוא מטה-מנוע, כלומר, הוא מבצע חיפושים במספר מנועי חיפוש ברשת.

 

"המטרה המקורית הייתה להשתמש ב"מאסטרו" לצורך מחקר על השלכות השימוש במנוע חיפוש קולי בעת הנהיגה על עירנות הנהג, למשל על העירנות, שמירת מרחק ועוד", הסבירה ל-ynet ד"ר טייב-מימון. עם זאת, התברר הפוטנציאל של הטכנולוגיה גם ביחס לתחומים נוספים". לדבריה, כעת נבחנת באוניברסיטה אפשרות להפוך את הפרויקט למסחרי.

איחזור מידע על פי נושאים

 

המערכת, שפותחה לפי דרישותיה של ד"ר טייב-מימון, ובהנחיה משותפת שלה ושל ליאור לימונד, נכתבה על ידי הסטודנטים משה אדלר ואילן בר, בייעוץ ד"ר ברכה שפירא. זו תוכנה רגילה, שניתן להתקינה על כל מחשב בעל חיבור לאינטרנט, והיא מאפשרת לגולש להכתיב שאילתת חיפוש, מנוסחת כטקסט חופשי לגמרי. 

 

לאחר שהמערכת מסיימת את תהליך החיפוש, ניתן להאזין לרשימת התוצאות הן כרשימת אתרים (בדומה למה שמאחזר מנוע חיפוש "רגיל"), והן כרשימה המאורגנת על פי נושאים, "למשל, אם מחפשים את המונח 'בן גוריון', ניתן לקבל תוצאות המחולקות ל'דוד בן גוריון', 'אוניברסיטת בן גוריון' ו"'נמל התעופה ע"ש דוד בן גוריון'", הסבירה טייב-מימון. בשלב זה יכולים המשתמשים לגלוש לאתר המבוקש, באמצעות פקודות קוליות, ולהאזין לתוכנות.

 

"מאסטרו" מבוסס בעיקרו על מודול לזיהוי קולי של מיקרוסופט, ומתקשר עם מנועי חיפוש שונים באמצעות Web Services (רכיבי תוכנה המאפשרים לאתרים ותוכנות לתקשר ולהעביר מידע ביניהם - ר.ש.), וכן כולל יישומי חלוקת טקסט, ניתוח תוכן ומערכת שאלה-תשובה, המספקת תשובות לשאלות כמו "מי היה נשיאה הראשון של מדינת ישראל?".

 

על פי צוות הפיתוח, חלוקה זו, והעובדה שהמערכת לא מתבסס על אתר אחד, תורם לגמישותה. ניתן למשל, על ידי עדכון פרמטרים שונים שהוגדרו, לשנות את שיטת החיפוש (חיפוש רגיל או מענה על שאלות), סוג מנוע החיפוש, מספר התוצאות המוחזרות ועוצמת הקול של המערכת". את כל אלו יכולים המשתמשים לבצע בעצמם, וללא כל ידע בתיכנות.

 

לדבריה, בשלב זה תומך "מאסטרו" באנגלית בלבד, ולא קיימת גירסה עברית למנוע, למרות ארץ המוצא ומטרת המחקר, אולם ייתכן ובעתיד תהיה זמינה גם גירסה עברית.

  

"בטיחות בדרכים יותר חשובה מסטארט אפ"

 

אך למרות העניין הרב שמעורר המיזם, ד"ר טייב-מימון אינה זונחת את המטרה הראשונית. "אני רוצה להמשיך עם המחקר, כי בטיחות בדרכים זה דבר מאוד מאוד חשוב, יותר מסטארט אפ", היא מציינת.

 

לדבריה, המניע העיקרי למחקרה הוא השילוב בין הבשלת טכנולוגיות לרכב, כמו GPS, וזמינות התקשורת האלחוטית, יחד עם העובדה שאנשים מבלים יותר ויותר זמן בדרכים. "זמן הנסיעה מתארך, יש יותר מכוניות, ואנשים רוצים לנצל את הזמן הזה לעבודה, כמו חיפוש באינטרנט, משלוח וקבלת דואר אלקטרוני".

 

"הבחירה המועדפת בממשקים המשולבים ברכב היא יישום קולי. בעת הפיתוח חשוב לוודא כי המערכות אינן פוגעות בבטיחות הנהיגה, למרות שלכאורה מדובר במערכת שלא דורשת שימוש בידיים או בעיניים".

 

על מנת להמשיך לפתח את הפרויקט, דרוש מימון. "הגשתי בקשות לקרנות, ואשמח אם המועצה לבטיחות בדרכים או משרד התחבורה ישתתפו בזה. כרגע עוד לא מצאנו מימון", אומרת ד"ר טייב-מימון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מאסטרו. רק מיקרופון ומקלדת
צילום: דני מכליס
ד"ר מירב טייב-מימון (שניה משמאל) וצוות הפיתוח. בוחנים אפשרויות
צילום: דני מכליס
מומלצים