שתף קטע נבחר

קאיה סראטו - להיט הליסינג הבא?

לאחר תקופה ארוכה של פעילות בהילוך נמוך, מאמינים בקאיה כי הם סוף סוף מחזיקים במוצר מנצח. עם סראטו מודרני, בחבילה מועדפת על הנהג המקומי, יתכן בהחלט שהם צודקים. יצאנו לבדוק

אולי לא ידעתם, אבל קאיה היא יצרן המכוניות הקוריאני הוותיק ביותר, וגם קוריאנית ראשונה לנחות בישראל. אלא שהפז"מ לא עזר לה להשיג הצלחה דומה לזו של יונדאי בשנים האחרונות, או דייהו מאז הפכה לשברולט. סיבות לדשדוש היו בשפע: דגמים שלא התאימו לשוק, פשיטת רגל של היצרן שעבר לידי יונדאי, מחירים יקרים מדי ומה לא.

 

המצב הזה, אם תשאלו באולם המכירה הראשי, עומד להשתנות במהירות. קאיה סראטו החדשה, עם מה שנראה כחבילה ה"אולטימטיבית לישראלי", מגיעה אלינו. נוחתת אמנם באיחור, שנה אחרי הצגתה באירופה, אבל בכל זאת אמורה להעניק לקוריאנים הזדמנות כמעט בלתי חוזרת לחדור ללב הקונצנזוס הישראלי - שוק משפחתיות 1.6 ליטר.

 

נראית טוב

 

הסראטו מבוססת על פלטפורמת יונדאי אלנטרה, וחולקת עמה מכללים ובסיס גלגלים זהה (261 ס"מ). עם זאת היא קצרה ורחבה במעט, וגבוהה משמעותית. אלא שמבחוץ קשה לנחש שהן קרובות כלל. לטעמנו עשו מעצבי קאיה מלאכה טובה יותר, ויצרו מכונית מושכת בהרבה. מול הכבדות המגושמת באלנטרה, מציעה הסראטו מראה "קליל" ונעים. הקווים הרמוניים, החרטום מעוצב היטב והאחוריים קצרים ואלגנטיים. אגב, זה גם אחד המקרים הבודדים בהם גרסת סדאן נאה מבעלת חמש דלתות.


 

והיתרון היחסי על פני החברה האם ממשיך בתא הנוסעים. עיצוב הפנים טוב ביחס למקובל מקוריאה, עם התאמת גוונים נאה לפלסטיק, ופתחי אוורור בהשראת פולקסווגן. לא משהו שידאיג את המיטב האירופי בהשראה או באיכות, ובכל זאת נאה ממה שהורגלנו.

 

יש עם זאת מתגים ומנופי תפעול שפגשנו באלנטרה, ולצערנו הם גם אלה שאינם נראים ומרגישים איכותיים מספיק. הנדסת האנוש טובה למדי, למעט תפעול מוזר לגג הנפתח (תוספת של 6,000 שקל, יחד עם ספוילר). קאיה מתהדרת בלא פחות משש כריות אוויר, מערכת אזעקה מקורית וחיישן הדלקת אורות, אך רשימת הציוד שגרתית בסך הכל. מערכת השמע כלולה במחיר אך אינה מקורית, אין בקרת אקלים או תפעול ידני לבורר ההילוכים.


 

בניגוד לאלנטרה, בסראטו קל להשיג תנוחת נהיגה נוחה, בזכות כיוון גובה יעיל למושב. חבל רק שההגה מתכוון לגובה בלבד. המושב עצמו רך מדי, והיינו שמחים ליותר תמיכה בגב התחתון. המרחב מאחור טוב, גם תודות לתקרה גבוהה. תא המטען נוח ונראה גדול מהנפח הרשמי של 345 ליטר בלבד. יש לו מתג פתיחה חשמלי אמנם, אבל היינו שמחים לאפשרות לפתוח אותו גם מבחוץ.

 

כוח מוכר

 

הסראטו משתמשת במנוע 1.6 ליטר ותיבה אוטומטית זהים - כולל יחסי העברה - לאלה שבאלנטרה. זה אומר נתונים ממוצעים בלבד של 105 כ"ס ב-5,800 סל"ד ו-14.6 קג"מ ב-4,500 - כמו במאזדה 3, אגב. איכשהו, כנראה תודות לבידוד רעידות ורעשים עדיף, התחושה טובה מבאלנטרה. המנוע אינו שקט או חלק במיוחד, אך לא רועש באופן בוטה תחת עומס.

 

בהתאם, הביצועים סבירים למקובל בקטגוריה, אך עם 13 שניות מ-0 ל-100 לבטח אינם מרשימים. יחסי העברה ארוכים ואופייניים לתוצרת קוריאה תורמים לשיוט נינוח, אך פוגמים בכושר הטיפוס בהרים. בין היתר, עקב פער גדול מדי בין ההילוך הראשון לשני. זמינות הכוח סבירה בלבד, עם התעוררות בולטת רק מעל 4,500 סל"ד.

 

מעניין לציין כי באזור זה הפגינה מערכת ניהול המנוע מה שהרגיש כ"באג" קטן, שהתבטא בתגבור כוח לאחר הרפיה קלה מהמצערת. פעולת תיבת ההילוכים מעודנת למדי, אבל אינה רהוטה בסגנון היפני. צריכת הדלק עמדה על 6.9 ק"מ לליטר לא-אופייניים, עדות לכך שנאלצנו לאמץ מאד את המנוע במהלך המבחן המפרך.

 

ניהוג מוכר

 

לא תתפלאו כנראה לשמוע שמבחינת ניהוג, לא מביאה הסראטו בשורות חדשות. היא ודאי לא תוכל להעלות חיוך על-פני חובב ההגה. והבעיה המרכזית היא בהיגוי. שוב נכשלים הקוריאנים בכיול התגבור המשתנה לפי סל"ד, ולכן גם כאן ההגה קל מדי בנסיעה רגילה, חסר דיוק ומרגיש מנותק. בסל"ד גבוה הוא משתפר אמנם, אבל זה לא מספיק.

 

מאפייני ההתנהגות עצמם צפויים ובטוחים, וממילא לא מעמידה יחידת הכוח אתגרים מיוחדים לשלדה. לסראטו התנהגות "הגיונית" עם ריסון הולם לתנודות, תת-היגוי סביר ותגובות נכונות להרפיה מהמצערת. הבלמים עושים עבודה נאותה, ולא סבלו מהתחממות-יתר. נוחות הנסיעה בעיר סבירה, גם אם אינה מצטיינת.

 

יש נשק

 

קאיה סראטו לבטח אינה טובה כבולטות במתחרות הקטגוריה המשפחתית מאירופה ויפן. מצד שני, היא לבטח המכונית העממית הטובה ביותר של קאיה עד היום. חשוב מכך, לטעמנו היא אפילו טובה ממה שמציעות מתחרותיה למוצא - יונדאי אלנטרה ושברולט אופטרה. וזה כבר מבטיח פוטנציאל מכירות כלל לא רע.


 

בעיקר תודות לתג-מחיר של 115,000 שקל לגרסה הבסיסית, או 118,000 שקלים למצוידת יותר - זול מהקוריאניות המקבילות. ואם זה לא מספיק, מבטיח היבואן כי כל רוכש שיתאכזב מהמכונית, יוכל להחזירה תוך שלושה חודשים בניכוי דמי שימוש.

 

האם המחיר מספיק זול כדי לקסום גם ללקוחות היפניות היקרות משמעותית? אנחנו בספק. מאזדה 3 למשל עדיפה בפירוש מכל בחינה, ותמורת 122,000 (גרסת ציי רכב) מציעה גם בקרת אקלים, מערכת שמע מקורית וטיפטרוניק (תפעול ידני לתיבת ההילוכים האוטומטית), אם כי רק שתי כריות אוויר. בכל מקרה, נראה כי הסראטו הבסיסית אמורה להיות האטרקטיבית מכולן.

 

והכי חשוב, לראשונה יש לקאיה דגם מתאים לתחרות בפלח השוק החשוב והרווחי בארץ, עם בסיס שיווקי רחב בזכות הצלחת קוריאניות אחרות. אם כאן לא יצליח היבואן, כבר לא יתקבלו תירוצים.


קאיה סראטו

קאיה סראטו
שם יצרן ודגם קאיה סראטו
מנוע 4 צילינדרים רוחבי, 16 שסתומים
נפח 1,599 סמ"ק
הספק מרבי 105 כ"ס ב-5,800 סל"ד
מומנט מרבי 14.6 קג"מ ב-4,500 סל"ד
אורך 448 ס"מ
רוחב 173.5 ס"מ
גובה 147 ס"מ
בסיס גלגלים 261 ס"מ
משקל 1,273 ק"ג
מהירות מרבית 173 קמ"ש
100-0 קמ"ש 13 שניות
מחיר 118,000 שקל
אחריות 36 חודשים
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל לא נבחנה

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קאיה סראטו
נאה מאחותה לפלטפורמה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים