שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    סודות הבריאות של החלב

    מה יש בו בחלב שגורם לנו להוציא עליו יותר מ-200 שקלים בחודש? סידן, ויטמינים, מינרלים, חלבונים ושאר סגולות שמבטיחות למנוע מחלות. לכבוד שבועות, כמה עובדות בריאותיות על המשקה הלבן

    מהדורת 2005 של עם הספר, ניחנה בתואר נוסף: אם לא שמתם לב, הפכנו לאומת הלקטוז. בשנה החולפת הופקו בישראל 1.2 מיליארד ליטר חלב. הישראלי הממוצע מוציא בחודש 223 שקל על חלב ומוצריו. די להתנועע בין מקררי הסופרמרקט כדי להבחין בגודש מוצרי החלב שלא מפסיק להפתיע.

     

    מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות, קשרו למוצרי החלב סגולות בריאותיות רבות, החל ממניעת סרטן, ועד להפחתת הסיכון למחלות לב. מנגד פורסם לאחרונה קשר בין צריכת חלב בקרב ילדים והשמנת יתר. אז מה סוד הקסם של החלב? עיקרי סגולותיו באים ממרכיביו החיוניים לבניין הגוף, ובהם חלבונים, שומנים, ופחמימות, כמו גם ויטמינים מסוג A,D,C, B, ומינרלים חשובים ובהם זרחן ואבץ.

     

    סופגים סידן

     

    אולם אחד המרכיבים העשירים ביותר בחלב, הוא דווקא הסידן. הוא חיוני לצמיחה והתפתחות עצמות השלד, לבניית מסת עצם חזקה בשנות הבגרות, לשמירה עליה בהמשך החיים ולהקטנת הסיכון לחלות באוסטיאופורוזיס. חוסר סידן עלול לפגוע בתפקוד השרירים, מערכת העצבים ויתר מערכות הגוף.

     

    וכאן לא מסתיים תפקידו של הסידן: הוא משתתף פעיל במנגנון התכווצות השרירים, לחץ הדם, משתתף בתהליכי קרישת דם, הפרשת הורמונים ואנזימים לעיכול, מעביר דחפים עצביים ומסייע לבניית שיניים.

     

    לדברי הדיאטנית אנקה סימוביץ ממרכז שניידר לרפואת ילדים, על מנת לשפר את ספיגת הסידן במעיים, יש להרבות בצריכת ויטמין C בסמוך לאכילת מוצרי חלב, כמו דרך תוספת תותים או פירות הדר ליוגורט, או פלפל אדום בארוחה חלבית. הויטמין C יוצר סביבה חומצית המשפרת את ספיגת הסידן.

     

    ירקות ירוקים כמו התרד אך גם הבטטה וירקות נוספים ומשקאות המכילים קקאו, קפאין ותאין מכילים חומצה אוכסלית, הפוגעת בספיגת הסידן ולכן כדאי להפריד בינם ובין מוצרי החלב ולהימנע משתיית משקאות אלו בכמות מוגזמת.

     

    שחקן חיזוק חשוב בחלב הוא ויטמין B12 המסייע לגוף ביצירת כדוריות דם אדומות ובשימוש בשומנים ובחומצות אמינו. מחסור בו עלול לגרום לאנמיה ולנזק לעצבים. מכיוון שהוא מצוי רק במזונות שמקורם מהחי, חלב הוא מקור חשוב ל- B12, בעיקר לצמחונים. רכיב חשוב נוסף הוא האבץ, שמצוי בבשר ובחלב, והוא חיוני לצמיחה, למלחמה בזיהומים, לריפוי פצעים ולתחושת טעם. ויטמין A, המצוי בחלב, חיוני לבריאות העור והראייה.

     

    באפלו: חבר חדש בשכונה

     

    בן כלאיים חדש יחסית שהגיח לארץ לפני כשנתיים, הביא מושג חדש: חלב מועשר

    בסידן. בליטר חלב כזה ישנם 180 מ"ג של סידן, לעומת 100 מ"ג סידן שבחלב רגיל. אלא שכדי שהסידן ייספג בגופנו, הוא זקוק לליווי של ויטמין D. חלב מכיל כמויות קטנות יחסית של הויטמין הזה ולכן החברות מחוייבות להוסיף אותו לחלב דל שומן. לכן, לאלה הזקוקים לתוספת הסידן, כדאי להעדיף דווקא חלב דל שומן שיכניס לגוף בפועל יותר סידן.

     

    בשנתיים האחרונות ישנה עלייה בדרישה לחלב עיזים, הנחשב לקל יותר לעיכול, עשיר בסידן, ברזל, אשלגן, וויטמינים ואף יעיל יש האומרים - כנגד זיהומים חיידקים ופטרייתיים. אבל על חלב באפלו שמעתם? מדובר בחלב אותו שותים דרך קבע בהודו ובמזרח, שם אוסרת הדת לשתות את תוצרי הפרה הקדושה. חלב באפלו מיוצר בארץ במושב ביצרון. אנשי המושב טוענים כי החלב דל כולסטרול, עשיר בוויטמינים, סידן, חלבונים, נקי מריח לוואי ומתוק יותר מהחלב המוכר.

     

    משמין, מגביר אקנה, אך מונע סרטן ומחלות לב

      

    אבל יש גם מספר חסרונות לנוזל הלבן הזה. מחקר שנערך על ידי חוקרי אוניברסיטת הארווארד בארצות הברית, בהשתתפות אלפי ילדים בגילאי 9 עד 14, מצא כי ככל שילדים מרבים לשתות חלב, כך הם משמינים יותר. גם ילדים ששתו חלב דל שומן, היו שמנים יותר מילדים ששתו חלב מלא. מחקר אחר בו נבדקו יותר מ-47 אלף נשים, גילה כי חלב מגביר את הסיכון ללקות באקנה בשיעור של 44 אחוז. החוקרים טענו כי שתיית שתי כוסות חלב או יותר מדי יום, מגבירה את הסיכון לפתח את הפצעונים.

     

    מאידך, מחקר שערכו חוקרי אוניברסיטת קארדיף שבבריטניה במשך 28 שנים, בקרב 400 אלף מבוגרים, מצא כי שתיית חלב מפחיתה את הסיכון למחלות לב בשיעור של 13 אחוז, ואת הסיכון לשבץ מוחי בשיעור של 17 אחוז.

     

    ניבה שפירא, תזונאית רפואית באגודה למלחמה בסרטן, מוסרת כי מחקר שנערך באוניברסיטת הארוורד ושניתח תוצאות של 10 מחקרים בהם השתתפו יותר מחצי מיליון אנשים, העלה כי בקרב אנשים שצרכו 180 עד 240 מ"ל חלב ליום, פחתה רמת הסיכון למחלות סרטן המעי הגס ב-12 אחוז, בהשוואה לאנשים שצרכו פחות משתי כוסות חלב לשבוע. כאשר צריכת החלב עלתה על כוס חלב ליום, פחתה רמת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ב- 15 אחוז.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    חלב. 223 שקל בחודש
    צילום: סי די בנק
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים