שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    האבסורד של משקל המשאיות

    משקל המטען של המשאיות החדשות הופחת מסיבות בטיחותיות. אבל במשך 10 שנים יוכלו המשאיות הישנות לנסוע עם מטען כבד יותר. כך נרמסת הבטיחות בגלל אינטרסים מסחריים

    משרד התחבורה מעודד שימוש במשאיות כבדות וישנות - וכל זה בשם הבטיחות. מבולבלים? אתם לא לבד. גם בקרב נהגי המשאיות שוררת מבוכה סביב התקנה המגבילה את משקלן של המשאיות המותרות לייבוא לארץ.

     

    הכל החל כשהממשלה החליטה לאמץ את התקנות האירופיות, ולהגביל את משקלן הכולל של המשאיות המותרות לייבוא. התקנה החדשה מתייחסת להפחתת משקלן הכולל של המשאיות, כלומר משקלה העצמי של המשאית ומשקל המטען גם יחד. על-פי ההחלטה, החל ב-9 באוקטובר 2005 מותר יהיה להוביל במשאיות החדשות מטען שמשקלו נמוך משמעותית מזה המותר כיום למשאיות הישנות. לפי התקנה, יופחת המשקל הכולל של המשאיות הכבדות מ-61-58 טונות ל-44-41 טונות.

     

    הסיבה העיקרית להפחתת משקלן של המשאיות היא בטיחות. המשאיות הכבדות מעורבות ביותר תאונות עם נפגעים ביחס לחלקן היחסי במצבת כלי הרכב בישראל.

     

    מחירי המשאיות הישנות יעלו

     

    אבל הדרך ליישום ההחלטה היתה רצופה מהמורות. לקראת אישור ההחלטה טענו חברות ההובלה כי לא יסכימו להגבלת המשקל על משאיות שכבר נעות בכבישים, ואף איימו בפנייה לבג"ץ אם משרד התחבורה ינסה ליישם את השינוי. ועדה שדנה בעניין החליטה להנהיג תקופת מעבר של 10 שנים, שבה ימשיכו המשאיות הכבדות הישנות להוביל מטענים לפי ההיתר המקורי שניתן להן. משאיות חדשות ומודרניות יותר - שמטבע הדברים גם בטיחותיות יותר - יחויבו כבר בתקינה החדשה החל מאוקטובר. כלומר, דווקא משאיות ישנות ומסורבלות יוכלו לשאת מטענים במשקל הגבוה בהרבה מזה שמותר למשאיות החדשות והבטיחותיות יותר.

     

    בענף המשאיות מעריכים כי להחלטה תהיה השפעה על מחירי המשאיות הישנות, וכי אלה יהפכו למבוקשות יותר בשל העובדה שהן יכולות להוביל מטען במשקל רב יותר בהשוואה למשאיות החדשות. כמו כן העריכו בענף כי מי שירצה לרכוש משאית כבדה, ימהר לעשות זאת לפני אוקטובר, כדי שההגבלות החדשות לא יחולו עליו עכשיו, אלא בעוד 10 שנים. התוצאה היא שהבטיחות נרמסה בגלל אינטרסים מסחריים.

     

    חוה בן ארי, מנהלת אגף הרכב ושירותי התחזוקה במשרד התחבורה, מודעת לאבסורד שייווצר במשק בשנים הקרובות. "זה בהחלט לא המצב הרצוי, אבלב היה צורך להתפשר עם המציאות. ועדות מקצועיות שבדקו את הנושא המליצו להנהיג תקופת מעבר כדי שהשינוי הזה יעבור חלק, וכדי שלא נצטרך להיכנס למאבקים משפטיים שעלולים היו למנוע את יישום התקנה במועד המתוכנן. ניסינו להימנע מפגיעה במשק ההובלות שיזדקק לתקופת ביניים כדי להיערך לשינויים. בתוך 10 שנים רוב צי המשאיות הישנות יורדו מהכביש ואז יהיה דין שווה לכל המשאיות".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: עופר מאיר
    המשאיות הישנות ימשיכו להוביל מטען כבד...
    צילום: עופר מאיר
    צילום: חיים צח
    עד לאסון הבא?
    צילום: חיים צח
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים