שתף קטע נבחר

סאן-אנדראס: GTA ל-PC - ממכר למדי

למרות שלא שודרג מבחינה גרפית, סאן-אנדראס: Grand Theft Auto ל-PC מאפשר לכם להתמכר לפעולות כמו ירי חולף, הצתת שדות, פיצוץ גשרים ומכוניות

Rockstar ביססה את Grand Theft Auto כאחד המותגים החזקים ביותר בתעשייה עם GTA3, שיצא ב-2001 ל-PS2 וב-2002 ל-PC. במרוצת השנים, העיכוב הזה שבין גירסת ה-PS2 לגרסאות ה-PC וה-Xbox הפך למעין מסורת, כחלק מעסקה שחתמה Sony עם Take 2, המפיצה של סדרת GTA.

 

תקופת הצינון שבין גירסת ה-PS2 של משחק GTA לגירסתו ל-PC, היא לאו דווקא דבר רע. פרק הזמן הממושך מאפשר לצוות הפיתוח ב-Rockstar North לעבוד על שיפורים ושיפוצים לגרסת המחשב האישי, ומספק לו די זמן להתאים את המשחק לפלטפורמה החדשה, מבלי לקחת בחשבון את כל מגבלות ה-PS2. וכך, עם המון הבטחה ופוטנציאל, מגיע Grand Theft Auto: San Andreas ל-PC - ולבדיקה דקדקנית בידינו.

 

אין שינויים

 

גירסת ה-PC של San Andreas לא כוללת שינויים לעלילת המשחק. גיבורנו הוא קארל ג`ונסון (סי-ג`יי), צעיר אפרו-אמריקני שחוזר לעיר הדמיונית לוס-סאנטוס לאחר כמה שנות גלות בעיר דמיונית מוכרת אחרת - ליברטי סיטי. הסיבה לשובו של סי-ג`יי היא פחות ממשמחת - השתתפות בלווייתה של אמו, שנרצחה באכזריות. 

 

העניינים בלוס-סאנטוס התדרדרו באופן קיצוני למדי בעת היעדרותו, וכנופייתו של קארל - משפחת גרוב סטריט - נדחקה הצידה על-ידי הכנופיות האחרות, והיא אינה יותר מהבהוב חסר-משמעות על הרדאר.

 

המסע להשבת הכבוד האבוד

 

כאן נפתח מסעו של סי-ג`יי להשיב את כבודה האבוד של המשפחה, לגלות את הסיבות מאחורי מותה של אמו, להתמודד מול קבוצה של שוטרים מושחתים, המעוניינים להשתמש בו ככלי בפשעיהם שלהם, ועוד שלל מצבים מסוכנים ומופרכים. העלילה של San Andreas, אפילו שחלקים נרחבים בה "מושאלים" מסרטי "גנגסטרי-שכונה" אחרים, היא אחת הנקודות החזקות של המשחק, ואין בה שום פשרות. המצבים מוחשיים מאוד, הדיאלוגים אמינים, הכתיבה אמיתית, הדיבוב נטול-דופי והחוויה כולה מרתקת ועשירה מבלי שהמשחק לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות.

 

כל המבנה העלילתי הזה, כרגיל, נתמך על ידי שורת משימות שקארל מקבל מצוות הדמויות הססגוניות בעולם המשחק. המשימות ב-San Andreas משקפות את הניסיון הרב שצברו המפתחים ב-Rockstar North בכתיבת המשחקים הקודמים. הן מעניינות מאוד, מורכבות יותר ומגוונות באופן משמעותי ביניהן ובינן לבין עצמן.

 

במשימה אחת, לדוגמה, על סי-ג`יי יהיה לנהג אופנוע לצד רכבת, בעוד חברו מחסל חברי כנופיה העומדים על גגה, תוך התחמקות ממכשולים ורכבות המגיעות מהכיוון הנגדי. במשימה אחרת, יהיה עליו להבעיר שדה של גידולים לא חוקיים במיוחד, בטרם תגיע המשטרה למקום. הגיוון במשימות מסייע מאוד לאפקט הממכר האופייני למשחקי GTA.

 

נסיעה כיפית

 

את החוויה הממכרת שמציע San Andreas, מעמיק אפילו יותר עולם המשחק רחב-הידיים. סאן-אנדראס מורכבת משלוש ערים גדולות: לוס-סאנטוס, המקבילה ללוס-אנג`לס, סאן-פיירו, המקבילה לסאן פרנסיסקו, ולאס-ונטוראס, הגירסה ה-GTAית ללאס-וגאס. כולן מעוצבות בקפידה ושונות ביסודן זו מזו עד הפרט הקטן.

 

ביניהן ישנם שטחים עצומים, ישובים קטנים, חוות והרבה מרחב גיאוגרפי להסתובב בו. כיף פשוט לנסוע ממקום למקום על-גבי המפה הזאת, ואפילו האזורים הלא-מיושבים מציעים הרבה ערך משחקי, בעיקר בזכות הרים וגבעות מלאי פוטנציאל לביצוע פעלולי-רכב מפוארים ומטורפים.

 

ניכרת העובדה כי חשיבה רבה הושקעה בתכנון המפה: קשה מאוד "להיכנס" בהר, ליפול לתהום או כל דרך להיתקע ללא מוצא. למרות הגיאוגרפיה המורכבת, הנהיגה ברחבי עולם המשחק היא חוויה נטולת זמני-טעינה, שאינה מענישה את השחקן על רצונו לחקור ולחרוג מגבולות הדרכים הראשיות.

 

אל תצפו לשדרוג גרפי

 

עולם המשחק לא זכה לשדרוג משמעותי מבחינה גרפית עם המעבר ל-PC. אמנם, ניתן לשחק את San Andreas ברזולוציות גבוהות למדי, להרחיק את קו האופק (Draw Distance), להעלות את ה-Anti-Aliasing ועוד כמה שיפורים טכניים, אך הטקסטורות עדיין מכוערות למדי, אין תאורה דינאמית או אפקטים תלת-ממדיים מתקדמים, והמודלים של הדמויות השונות נותרו מרובעים למדי. מדובר, כמובן, בכורח-הנסיבות כתוצאה מהעולם רחב-הידיים והרציף, אך ברור שעל-גבי המחשבים האישיים המפלצתיים של היום, היה ניתן להעשיר את המנוע באופן משמעותי.

 

עוד איזור שהיה ניתן ללטש אותו מעט יותר עם המעבר למחשב האישי הוא השליטה. מצד אחד, הוספת העכבר לממשק מקלה מאוד על פעולות שונות, אך ישנן כמה בעיות ותקלות טכניות, שמעיקות קצת. אתחיל בזה שהעכבר למשל, מציל את השחקן בכל הקשור לקטעי ירי, בין אם בעת קרבות רחוב או תוך שימוש במכונות ירייה ותותחים. הכיוון באמצעות העכבר הוא פשוט וטבעי יותר, והיה לי הרבה יותר קל לסיים משימות ששמות דגש על ירי בגירסת ה-PC מאשר במקרה של ה-PS2.

 

שליטה בעייתית ברכב

 

השליטה ברכב באמצעות העכבר היא מעט בעייתית יותר, ומאוד לא נוח לנהג את הרכבים בעזרתו. גם ניסיון לשלוט במצלמה עם העכבר במהלך נסיעה מוכיח את עצמו כמיותר - היא הופכת תזזיתית מדי, וקשה לשמור כך על כיוון ברור. עדיף, במקום זאת, פשוט להוריד את היד מהעכבר בזמן נהיגה, ולאפשר למצלמה לנוע באופן אוטומטי. עם זאת, היכולת לסובב את המצלמה בעת נהיגה יכולה להציל את המשימה לעיתים - בעיקר במשימות שדורשות לשמור על הרכב מפגיעות או לנתב אותו במדויק.

 

בזמן שימוש בעכבר, נתגלתה הראשונה מבין מיני בעיות טכניות מינוריות שמככבות בגירסת ה-PC. מדי פעם, העכבר פשוט מפסיק להגיב - וזה לא תמיד קורה בזמן מתאים. לפעמים, ניתן לפתור את הבעיה פשוט על-ידי כניסה ויציאה מתפריט האפשרויות. בפעמים אחרות, צריך לצאת מחלון המשחק ל-Windows ואז לחזור כדי להעיר את העכבר לחיים.

 

בעיות טכניות אחרות על המחשב האישי סובבות בעיקר את הסאונד. לפתע, ללא התראה מוקדמת, כל קולות הרקע והאפקטים הקוליים נעלמים ומותירים את השחקן עם המוזיקה מתחנות הרדיו, ותו לא. הפתרון היחידי הוא יציאה בכלל מהמשחק והעלאתו מחדש. במקרים אחרים, הסאונד נתקע או מתחיל לגמגם. ובמקרים כאלו, אם ל-San Andreas בא ללכת ממש על גדול, הוא תוקע איתו את כל מערכת ההפעלה.

 

משחק פעולה הטוב בתחומו

 

אבל אין די בבעיות הללו כדי לבטל מקסמו של San Andreas. עדיין מדובר באחד ממשחקי הפעולה המוצלחים בשוק, והטוב ביותר בתחומו. אל המשימות הרגילות מצטרפות פעילויות הצד המפורסמות של הסדרה. תוכלו למצוא כאן דרכים מוכרות להרוויח עוד כמה דולרים - כמו פינוי פצועים באמצעות אמבולנס, שינוע נוסעים במונית וכו`. אליהן נוספות אפשרויות כמו פריצה לבתים, אתגרי קצב (בדמות תחרות ריקודים או פעלולי מכוניות עם שלד הידרואלי), מירוצי רחוב, ואפילו כדורסל.

 

בשלב מוקדם במשחק, תינתן לקארל האפשרות לגייס את חבריו לכנופיה ולצאת לתפוס שכונות הנשלטות על-ידי כנופיות אחרות. מדובר בעסק פשוט למדי, במסגרתו יש לרסס גלים אחרי גלים של חברי הכנופיה היריבה עד לסוף המר. כאמור, ניתן לגייס חברים בהיקף התלוי ברמת הכבוד של סי-ג`יי, שנקבעת על-ידי המשימות שביצע והשטחים שתפס.

 

אם להודות על האמת, צירוף חברי כנופיה הוא די חסר תועלת. הם איטיים, מתאפיינים באינטליגנציה מלאכותית מפוקפקת (כולל היתקעות במכוניות ושאר מכשולים), ובאופן כללי הם מאוד מהירים למות. ניתן לפקד עליהם להישאר במקום או לרוץ אחרי סי-ג`יי, אבל בדרך-כלל הם ישמשו אתכם כלא יותר מבשר תותחים ברגעים הראשונים לקרב כנופיות.

 

כמו בכל משחק המכבד את עצמו היום, San Andreas מאפשר לשחקן חופש רב בעיצוב קארל כראות עיניו. אפשר להלביש את סי-ג`יי בחנויות השונות בעיר, במגוון בגדים ומוצרים נלווים. הלבשתו של סי-ג`יי קובעת את רמת הכבוד שהוא מקבל, כמו גם את הסקס אפיל שלו, הדרוש למציאת חברה. בת הזוג בתורה, היא עוד מיני-משחק שכזה, והשחקן נדרש לתת לה תשומת לב, להוציא אותה לבילוי, לתת לה מתנות, ולא להתעלם ממנה יותר מדי.

 

תוספת מעט יותר משמעותית היא מערכת המיומנויות. ב-SA, סי-ג`יי יכול להתפתח ולהתמקצע כמעט בכל אספקט של המשחקיות. נהיגה בכלי רכב, ירי בכלי-נשק שונים, קיבולת ריאות, תעופה - כל המיומנויות הללו ניתנות לשדרוג על-ידי עיסוק ממושך בתחום.

 

חוסר ליטוש

 

מה שבאמת בולט ב-GTA: San Andreas לאורכו, היא העובדה כי למרות שכל הצדדים של המשחקיות מתגבשים לכדי חוויה מהנה, מספקת וממכרת בצורה לא-רגילה, אף אחד מהם אינו מלוטש לרמה גבוהה במיוחד. יוצאת דופן במקרה הזה היא הנהיגה, שבאמת מציבה רף גבוה בכל הקשור למרוצים ארקיידים.

 

המכוניות מנהגות בצורה שונה זו מזו, הן מגיבות באופן ריאליסטי לנזק, מתהפכות ועושות "צלחות" במקרה של תאונה או לחיצה על הבלמים במהירות גבוהה. אבל אלמנטים אחרים, כמו לחימה פנים-אל-פנים, נותרו מיותמים מעט.

 

מנגנון הירי, למרות שעשה כברת-דרך מאז Grand Theft Auto 3, נשאר גם הוא מעט פשטני ורופף. בחוויית קרבות הירי פוגעת מעט האינטליגנציה המלאכותית המגוחכת של האויבים, שלא מהווים אתגר מיוחד, אלא בזכות כלי הנשק הכבדים שהם נושאים. השליטה, בסופו של דבר, היא מספקת, וביחד יוצרים כל החלקים הללו שלם אטרקטיבי מאוד, שנראה מלוטש מאוד כמכלול.

 

פסקול נהדר

 

San Andreas ל-PC משמר את הפסקול הנהדר של המשחק המקורי ל-PS2. יש כאן מגוון תחנות רדיו ושירים אדיר, הכוללים רשימה ארוכה של ז`אנרים, וכרגיל גם תחנות דיבור ופרסומות משעשעות מאוד. פס-הקול של SA הוא מעט פחות קוהרנטי מזה של Vice City, ששיקף את התקופה בצורה יוצאת-דופן,

אך הוא נותר מענג מאוד. בגירסת ה-PC, כמובן, ישנה גם האפשרות להקשיב לתחנת רדיו המורכבת מספריית קבצי ה-MP3 של המשתמש, וכך ליהנות מהמוזיקה החביבה עליכם, אם הפסקול הסטנדרטי לא כל-כך מתאים לכם.

 

Grand Theft Auto: San Andreas הוא אחד ממשחקי הפעולה המהנים, הממכרים והמתגמלים ביותר ל-PC. אפילו ללא שיפורים או תוספות מיוחדות, הוא מציע עולם רחב ידיים, משימות מגוונות, עלילה מצוינת, משחקיות מתגמלת, ועל אף כמה בעיות טכניות, הוא יחזיק אתכם דבוקים למסך לכמה עשרות של שעות ויותר. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
GTA. אין שינויים גרפיים מהמשחק הקודם
vgames.co.il
מומלצים