שתף קטע נבחר

"השר בקוקטיילים, אנחנו צריכים לקבור את הבן"

משפחתו של שחר ברזילי מבנימינה, שנהרג בתאונת רכבת במרכז המושבה, זועמת על מחדלי הרשויות - ואלה מגלגלות אחריות מיד ליד

שחר ברזילי, בן 15 מבנימינה, שנהרג ביום חמישי בתאונת רכבת במרכז המושבה, יובא אחר הצהריים (א') למנוחות. הרוחות בבנימינה עדיין סוערות בעקבות מותו. בני משפחתו של הנער זועמים וכואבים על הקלות הבלתי נסבלת שבה אירעה התאונה. למרות שבמפגש הרכבות ברחוב הראשי של בנימינה עוברות מדי יום קרוב ל-100 רכבות, עדיין יכול כל ילד ונער לחצות את המסילה.

 

שחר היה ביום חמישי בערב סמוך לשעה 20:00 בדרכו חזרה משבט הצופים בבנימינה, בו היה חבר פעיל. כאשר הגיע על אופניו למפגש הרכבות, היה המחסום מורד, והרכבת מדרום חצתה את הצומת. לאחר שסיימה את החצייה, לא התרומם המחסום, שחר חצה את המסילה ולא הבחין ברכבת שהגיעה מצפון. לצוות האמבולנס שהגיע למקום לא נותר אלא לקבוע את מותו של הנער. אופניו המרוסקים נותרו במקום אליו הועפו, קרוב ל-100 מטר ממקום הפגיעה.

 

"כאן אפשר כבר לראות בקלונה של הנהלת הרכבת", אומר עוזי ברזילי, אביו של שחר. "החקירה עוד לא הסתיימה, בוחני התנועה עוד היו במקום, אנשי זק"א ומד"א, והנהלת הרכבת מאיצה בהם לסיים, כי תנועת הרכבת צריכה להתחדש. הם לא התרגשו גם כשנהרגו 7 נוסעים ועוד מאות נפצעו, אז למה שיתרגשו מילד אחד בן 15?

 

"הרשות המקומית שלנו נאבקת כבר שנים להקים במקום מעבר דו מפלסי. אתה יודע למה זה תקוע? כי אין עם מי לדבר. שר התחבורה עסוק בקוקטיילים וכיבודים, ואין לו זמן להתפנות ולטפל בנושא מול ראש המועצה.

 

"דובר הרכבת טען שמבחינתם הכל בסדר. יש מחסום, והילדים צריכים לדעת שאסור לעבור אותו. למה בכלל משאירים להם שיקול דעת? למה שלא תתיר שימוש בסמים ותיתן לבני הנוער שיקול דעת אם להשתמש או לא? אם הם לא מתכוונים להקים במקום מעבר דו מפלסי, הם חייבים לחסום את הדרך לחלוטין. אם המחסום מורד, אז אין דרך לחצות אותו. זה הפתרון הנכון".

 

"שמישהו ישלם את מחיר הטעויות"

 

אחד מקרובי המשפחה, המתגורר בקריות, ציין כי באזורו כל מעברי הרכבת הינם דו מפלסיים, ושאר המסילה מגודרת, כך שלמעשה אין מקום שבו הולכי רגל יכולים לבוא במגע עם המסילה. בני המשפחה סיפרו כי במרחק של כ-200 מטר ממפגש הרכבות בבנימינה יש גשר עילי, להולכי רגל, שאינו משמש איש, והולכי הרגל ממשיכים לחצות את המסילה במפגש הרגיל.

 

"אנחנו נראים כמו מדינת עולם שלישי, כמו הודו או קראצ'י, ששם רכבות נופלות וספינות טובעות יום ביומו. הנאורות האמיתית היא למנוע את התאונות האלה. לא יעלה על הדעת שקובעי המדיניות 'למעלה' מפקירים את החיים שלנו.

 

"הם מטפלים בהתנתקות ובנושאים חשובים אחרים, ושוכחים שיש אזרחים וחיים במדינה הזו. אני דורש שראש הממשלה יעסוק בזה, ששר התחבורה יעסוק בזה, ושמישהו יתחיל לשלם את מחיר הטעויות", אמר האב השכול. הוא ציין, כי עד עתה לא פנה אליהם איש ממשרד התחבורה או מהנהלת הרכבת, להסביר, לומר מילה טובה או לנחמם באבלם.

 

"אבידה גדולה למדינה"

 

בימים שחלפו מאז התאונה פוקדים מאות חברים ומכרים את בית המשפחה בבנימינה. בחודש ספטמבר אמור היה שחר להתחיל ללמוד בכיתה י"א, ולחגוג את יום הולדתו ה-16. החברים מספרים על נער שהיה פעיל ואהוד, והצליח היכן שרק פנה. "כמה שידענו על שחר זה עוד כלום לעומת מה ששמענו עליו אחרי שנהרג", סיפר הערב האב.

 

"ידו הייתה בכל. הוא היה פעיל מאוד בשבט הצופים בבנימינה, אבל היה בקשר עם חברים משבטים אחרים. הוא שיחק כדורסל, ואמור היה להתחיל לשחק בקבוצת עירוני בנימינה, בליגה הארצית לנוער. בנוסף היה חובב טיסה גדול. הוא היה מטיס סימולטורים והיה לו יידע עצום בתחום", סיפר האב. "אני רואה במה שקרה, מלבד האבידה הפרטית שלי, גם אבידה גדולה ליישוב, ואולי אפילו למדינה". שחר הותיר אחריו הורים, עוזי ומירב, אח בשם גלעד, המשרת בצה"ל ואחות בת תשע, נועה.

 

הרשויות מגלגלות אחריות

 

הרשויות מגלגלות את האחריות מהאחת לשנייה בפרשה. בעוד שברכבת ישראל טענו כי האחריות להקמת מעבר דו מפלסי מוטלת על הרשות המקומית, טענו במשרד התחבורה כי דווקא רכבת ישראל ומע"צ הם האחראים. ברשות המקומית אמרו הבוקר כי חלק מהתוכניות קיימות, אולם הביצוע ייארך שנים.

 

ראש מועצת בנימינה, אריה זיתוני, אמר כי אינו רואה פתרון מיידי לבעיית מעבר הרכבת, וכי רק באחרונה הוחל בתכנון מעבר תת קרקעי במקום בו אירעה התאונה, אולם מדובר בהליך ארוך ומורכב. "מעבר הרכבת במרכז בנימינה הוא כבן 40 שנה ומעלה. בכל פעם שיפרו אותו, הרי פעם גם לא היה שם מחסום. עם כניסתי לתפקיד, לפני שבע שנים, ביקשתי פתרון במעבר דו מפלסי, אך מה שאפשר היה לעשות בשלב הראשון היה שילוב בין רמזור לכלי רכב לבין מערכת המחסומים של הרכבת.

 

"הסידור הזה עמד במבחן המציאות, אולם בתקופה האחרונה גדל נפח התנועה במקום לבלי הכר. היום עוברת בבנימינה רכבת בכל שבע דקות, ומנגד עוברות בכביש הראשי קרוב ל-22 אלף מכוניות ביום. המחסום כבר לא עומד בלחץ של התנועה".

 

זיתוני אמר כי לפני מספר חודשים קיבלה המועצה אישור לתוכנית המשנה את פני התחבורה במרכז המושבה. דרומית לתחנה יוקם מעבר דו מפלסי, ואילו הכביש הראשי, מזכרון יעקב וגבעת עדה לכיוון חדרה, החולף כיום בתוך המושבה יוסט צפונה. "זה מהלך שיקח שלוש או ארבע שנים. במקביל אנחנו דורשים מרכבת ישראל להתקין אמצעי ביטחון נוספים על מנת לאפשר מעבר בטוח של המסילה. למעבר במרכז המושבה התחלנו לתכנן גם כן מעבר תת קרקעי, אבל גם זה הליך ארוך טווח".

 

דובר הרכבת, בני נאור, אמר כי האחריות לתכנון מעבר דו-מפלסי בלב בנימינה היא של המועצה המקומית. הוא הוסיף כי למיטב ידיעתו תוכנית כזו כבר נמצאת בהכנה. "אנחנו כמו בבנימינה וגם במקומות אחרים אנחנו הראשונים שמוכנים להפרדה דו-מפלסית. אנחנו עוזרים בתכנון ויש גם תקציבים לשם כך". נאור הוסיף כי בקווים החדשים ההפרדה הדו-מפלסית היא חלק אינטגראלי מבניית הקו. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שחר ברזילי
צילום: חגי אהרון
מקום התאונה
צילום: חגי אהרון
צילום: צביקה טישלר
שטרית. "איפה הוא?"
צילום: צביקה טישלר
מומלצים