שתף קטע נבחר

חיי כלב: טיסות לחו"ל עם חיות מחמד

יותר ויותר ישראלים מטיסים איתם לחו"ל את בעל החיים האהוב, בין אם מדובר במעבר בן כמה שנים למדינה אחרת או בטיול של שבועיים בטוסקנה. בין חיות המחמד שראו עולם יש חמוס שנפש הקיץ בשוויץ, ביצי ציפורים, שרקנים, איגואנות ואפילו דגי זהב שחוללו היסטריה קלה כשהמים בהם השתכשכו נשפכו בטיסה לצרפת

ענבר תבני, מפיקת פרסומות מתל-אביב ואימן המאמצת של מיקה ומוקה - בלחץ. בקרוב היא עומדת להצטרף לבעלה איתן, הנמצא בלוס אנג'לס, אבל עזיבת הארץ היא לא מה שמטריד אותה. תבני מודאגת מכך שלמיקה ומוקה, שתי כלבותיה האהובות בנות השנתיים והשלוש - אמא ובת - לא יהיו טראומות מהטיסה הארוכה, ושהן לא יכעסו עליה על כך שלא זכו למקום במחלקת התיירים, כי אם לכלוב בתא המטען של המטוס.

 

"אני מקווה שהן ייצאו מהטיסה כמו שצריך", אומרת תבני. "אני לא יודעת אם אני אוכל לרדת למטה לבקר אותן. אני מפחדת, כי אני לא מטשטשת אותן מראש. אמרו לי שאם מטשטשים

אותן ואנשים זרים לוקחים אותן, הן עלולות להכנס לחרדה. דאגתי לשים מדבקות עם התמונות שלהן על הכלובים, כדי שאם אנשים ירימו את אותם, הם יראו את התמונות שלהן ויתייחסו אליהן יפה".

  

עד שתבני החליטה להטיס יחד איתה את מיקה ומוקה, עברה עליה תקופה קשה. "כלבים הם כמו ילדים", היא אומרת כשהיא מספרת בשיא הרצינות איך כמעט ויתרה על הזוגיות עם בעלה, משום שלא הסכימה לחיות בלוס אנג'לס בלי שתי הכלבות שלה. "נסעתי בלעדיהן והיה לי קשה. חזרתי בגללן, והפעם אני לא מוותרת".

 

אפילו את חברת התעופה בה תמריא לחו"ל תבחר, היא אומרת, קודם כל על פי הנוחיות של הכלבים. KLM ההולנדית קורצת לה בזכות בית מלון לכלבים שיש לחברה באמסטרדם, שם יוכלו הכלבות לנוח עד שיעלו לטיסת ההמשך.

 

ג'קי נייגט מבינה מאוד את דאגתה של תבני. משפחת נייגט ממודיעין מטיסה החודש לסנט לואיס שבארצות-הברית את שתי הכלבות המשפחתיות - גולדי האמא בת החמש וספייסי הבן בן השנתיים. גם במקרה שלהם, תותאם טיסת המשפחה לפי צרכי הכלבים. המשפחה תטוס מישראל לניו-יורק, ומשם תיקח טיסת המשך לסנט לואיס. "אמרו לנו שאם אנחנו מגיעים לניו-יורק והטמפרטורה בסנט לואיס תהיה חמה מדי, 38 מעלות צלסיוס ומעלה, לא יאפשרו לנו להטיס את הכלבים ונצטרך להשאיר אותם בניו-יורק עד שהטמפרטורה תרד", מספרת נייגט. "לא פעם משאירים את הכלבים על המסלול עד שמפרקים את המטען, וחברות התעופה פשוט לא מוכנות לקחת אחריות על בעלי החיים בחום. בעלי שקל אפילו להשאר ללון בניו-יורק אם יקרה דבר כזה, אבל בסופו של דבר החלטנו לטוס בטיסה שנוחתת בשעת בוקר מוקדמת מאוד, לפני שהטמפרטורה מתחממת".  

 

משפחת נייגט, המורכבת מהורים, שני ילדים ושני כלבים, עוקרת לסנט לואיס לשלוש שנים בעקבות האב, איש מכירות בתחום ההיי-טק שנשלח לארצות-הברית על ידי מקום העבודה שלו.  

 

- לא שקלתם להשאיר את הכלבים בישראל?

 

"אי אפשר להשאיר אותם מאחור. את גולדי הבאנו אלינו כגורה. את ספייסי השארנו אצלנו מהמלטה של שישה כלבים, ואנחנו מטיסים אותם כי הם חלק מהמשפחה. גם כך המעבר מהווה שינוי גדול לילדים, והכלבים יהיו החברים היחידים שלהם בהתחלה. נכון שתהליך ההכנה של הכלבים לטיסה יימשך כחודשיים, ושזה הרבה יותר מסובך מאשר להעביר את המשפחה כולה לארצות-הברית, אבל האופציה להשאיר אותם בארץ לא באה בחשבון".

 

חלק מהתא המשפחתי

 

ק,טקסט אנחנו שמחים לבשר שמדובר בתופעה: יותר ויותר משפחות לא מוכנות לשמוע על הרעיון להשאיר את בעל החיים האהוב בארץ - בין אם מדובר במעבר בן כמה שנים למדינה אחרת או בטיול של שבועיים בטוסקנה. באל-על מטיסים מדי חודש בין 100 ל-200 בעלי חיים, שמצטרפים

לנוסעים פרטיים. "משפחות רואות בחיית המחמד שלהן בן משפחה לכל דבר ולוקחות את החיה עימן, אפילו אם זה מצריך טיסה מעבר לאוקיינוסים", אומרים גם בבריטיש אירוויס.

 

הווטרינר ד"ר איתן קריינר, מנהל חברת "טרום טיסה לחיות בית", טוען שמדובר בעלייה דרמטית במספר בעלי החיים המוטסים. בשנה שעברה טסו כ-24,000 בעלי חיים מהארץ, הוא מעדכן. השנה, לפי הנתונים עד היום, אני צופה שתירשם עלייה של 60% במספר בעלי החיים המוטסים, שמתלווים לנוסעים פרטיים. רוב המשפחות שנוסעות לחול לתקופה של חצי שנה ויותר לוקחות איתן את חיית המחמד שלהן, שמהווה חלק משמעותי מהתא המשפחתי, אבל גם יותר ויותר משפחות שיוצאות לחופש עושות זאת עם בעל החיים שלהן.

 

- למה זה קורה דווקא עכשיו?

 

"בשנים האחרונות חל גידול דרמטי במספר בעלי החיים שאנשים מחזיקים, ובסכומים שהם מוכנים להשקיע בהם לאורך כל ימות השנה. בשנה האחרונה קיימת תחושה של יציאה מהמיתון. במצב של שפע, אנשים חוגגים גם סביב בעלי החיים. היום מוציאים על בעלי חיים סכומים נכבדים על פעילויות חינוכיות, פינוקים, ואפילו טיפולי כימותרפיה, שלא נראו בעבר".

 

יואב לוי, סמנ"כל אל-על, מספר שאנשים אמנם לא לוקחים בעלי חיים לנסיעות עסקים קצרות - "אבל כשמדובר בנסיעות לחופשה של עשרה ימים ומעלה, צירוף בעל החיים הוא תופעה מקובלת".  

 

"נהוג לנסוע עם בעלי חיים לחופשה במדינות כמו ספרד, קפריסין, תורכיה או למדינות מזרח

אירופה", מסביר ד"ר קריינר.

 

בעלי החיים שצוברים הכי הרבה שעות טיסה הם הכלבים, כשהחתולים מדשדשים אחריהם, אבל באל-על כבר הטיסו גם ציפורים ואפילו ביצי ציפורים בתאים מרופדים מיוחדים, שבעליהם לא הסכימו להפרד מהם. ד"ר קריינר דאג עבור לקוחותיו להטסה של ציפורים, חמוסים (אותם לקחה הקיץ משפחה ישראלית לנופש של שבועיים בשוויץ), שרקנים, איגואנות, צ'ינצ'ילות ואוגרים סיביריים (שהטסתם, אגב, עולה פי כמה וכמה יותר מאשר רכישת אוגר חדש בחנות לבעלי חיים בארץ היעד). ד"ר קריינר זוכר אפילו ישראלי אחד שלקח לטיול בצרפת את דגי הזהב שלו בתוך כלי מים. כשהמים נשפכו במטוס, נכנס כל הצוות ללחץ, אבל אפשר להשמיע צפירת הרגעה - לדגים שלום.

 

מיצי לא יחזור

 

ד"ר קריינר מספר כי הקיץ נחשב לעונת השיא בענף הטסות בעלי החיים, משום שמשפחות שטסות לחו"ל למספר שנים עושות זאת לרוב בחודשים יולי אוגוסט, לפני שנת הלימודים של הילדים.

 

למרות המרחק והעלויות, כמחצית מבעלי החיים מוטסים לארצות-הברית. "אחת ל-100 מקרים מתרחשות תקלות", אומר ד"ר קריינר. "קורה שמורידים את בעל החיים מהמטוס והכלוב נפתח. כשמדובר בחתולים, אפשר לשכוח מהחתול. הוא לא יחזור".

 

את חברות התעופה דלתא ואייר פראנס מגדיר ד"ר קריינר כמחמירות ביחסן לבעלי החיים, בעוד שאת אל-על ולופטהנזה הוא מתאר כאכפתיות וידידותיות לבעלי החיים ולבעליהם. באמסטרדם נוהגים ישראלים להשתמש בשירותיו של בית מלון מיוחד לכלבים ולחתולים שמפעילה חברת התעופה KLM. צוות של חברת התעופה מטפל בהעברת החיות מהמטוס למלון ובחזרה לטיסת ההמשך. בבית המלון ניתן לשהות בין שעתיים ל-24 שעות תמורת תשלום של 70 יורו, כשלבעליהם של חיות המחמד אסור לבוא איתן במגע בזמן הזה. במסגרת הטיפול המסור, מוציאים את הכלבים גם לטיול.

 

לא כל המדינות, אגב, מפגינות חיבה לרעיון להעניק אשרת כניסה לבעלי חיים זרים. מדינות בעייתיות יחסית להכנסת בעלי חיים הן ניו-זילנד ואוסטרליה, שמכניסות את הכלבים להסגר של בין

שבועיים לחודש, ודרום אפריקה שדורשת סוללה של בדיקות לפני הכניסה. 

 

אנגליה מחמירה במיוחד ודורשת שהכלב ישהה חצי שנה בהסגר לפני שיוכל להיכנס לתחומה. עלות ההסגר מסתכמת ב-35-32 ליש"ט ליום - סכום נכבד ביותר כשמכפילים אותו בחצי שנה, מה שלא הפריע לאחת מלקוחותיו של ד"ר קליינר להטיס החודש כלב לאנגליה, להכניס אותו להסגר בפנסיון ולהתחייב לנסוע מדי יום שעה כל כיוון כדי לבקר אותו. אגב, כמו בכל תחום - גם כאן מנסה הראש הישראלי למצוא פטנטים שיעקפו את ההסגר האנגלי. יש ישראלים שנוסעים לצרפת, משלמים לרופא מקומי 150 דולר תמורת אישור על כך שהכלב שהה בהסגר חצי שנה, ומעבירים אותו את התעלה. מה אנשים לא יעשו כדי לא להיפרד משוקי.  

 

לאירופה ב-150 דולר

 

לא זול לטייל בחול עם חיית המחמד. כשמדובר בהטסת כלבים, יש להביא בחשבון את עלות הבדיקות - בין 200 שקלים למאות דולרים, תלוי במדינת היעד ובשאלה האם שלטונות הבריאות שלה מכירים בתוצאות בדיקות בישראל, או מחייבים להטיס את המבחנות למעבדות במדינת היעד (כמו שדורשות, למשל, צרפת, פולין, גרמניה ומדינות סקנדינביה).

 

על כך יש להוסיף את ההוצאה על כלוב, המשתנה לפי גודל בעל החיים. לתא הנוסעים במטוס אפשר להעלות חתולים וכלבים קטנים שמתאימים לכלובים קטנים, כשכל חברת תעופה מגדירה את המידות הרשאיות לעלות לתא הנוסעים. בעלי חיים גדולים וכבדים יותר טסים בתא המטען. עלות כלוב איכותי לחתול נעה בין 150 ל-200 שקלים. עלות כלוב לכלב נעה בין 350 ל-1,300 שקלים. בקרוב תנהיג חברת "טרום טיסה לחיות בית" שירות של השכרת כלובים בעלות של 30 אחוז ממחיר המוצר לקניה.

 

על כל הסכומים הללו יש להוסיף את מחיר כרטיס הטיסה. כשמדובר בבעל חיים שמשקלו עד 8 קילו, באל-על יאשרו לו לעלות עם בעליו לתא הנוסעים, ויגבו עבור כך אחוז וחצי עד 2 אחוזים ממחיר הכרטיס. בעל חיים שמנמן יותר, שעבר את השמונה קילו, יעבור את הטיסה בתא המטען. עד למשקל של 50 קילו, יעלה כרטיס טיסה לכלב לאירופה 150 דולר לכל כיוון, ואילו כיוון אחד לטורונטו, ניו-יורק או מיאמי יעלה 260 דולר. בעליו של בעל חיים ששוקל למעלה מ-50 קילו ישלם על המחיר הזה תוספת של 5 דולר לקילו. גם הכלוב, אגב, מובא בחשבון המשקל. בבריטיש איירוויס עולה הטסת חיות לפי נפח הכלוב של החיה ומשקלה - בסביבות 10 דולר לקילו לאירופה ו-15-14 דולר לקילו לארצות-הברית. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חלק בלתי נפרד מהמשפחה
צילום: צביקה טישלר
צילום: סי די בנק
עד 8 ק"ג - בתא הנוסעים
צילום: סי די בנק
מומלצים