שתף קטע נבחר

עדות מצולמת: ביקור במחלקה לזיהוי פלילי

מעבדות המז"פ בירושלים נראות במבט ראשון כמו משרד פרסום: מסכי מחשב, פלוטרים, פוטושופ על כל מחשב ועוד. רק אחרי הסיור מבינים שכאן לא משחקים

מסכי מחשב מכוילים, פלוטר ענק, מכשיר לפיתוח תמונות (Mini Lab) של פוג'י, פוטושופ CS בכל מחשב והכל מתוקתק ומנוהל, אפילו הצבע.

 

לא מדובר במשרד פרסום או סטודיו לגרפיקה, אבל במבט ראשון קל מאד לטעות. המעבדה לזיהוי פלילי של מחוז משטרת ירושלים מצוידת במיטב הציוד הטכנולוגי והדיגיטלי שמסייע לה בפענוח מקרי הפשע המפורסמים והחמורים ביותר במדינה.

 

כיף להיות שוטר

 

שום דבר לא הכין אותנו לפגישה הזו. במבט לאחור, במקום לראות עוד כמה סרטי בלשים או לקרוא ספר של אגאתה כריסטי, אולי כדאי היה לבקר במשרד פרסום ולספוג את האווירה, כי בדיוק כך נראית המעבדה של מטא"ר הכלל ארצית בירושלים.

 

אחרי ביקורת תעודות ארוכה ומעבר במסדרונות עמוסים באזרחים, שוטרים והבלגן הרגיל השורר במקומות כאלה, נכנסנו להיכל השקט והדממה. את פנינו קיבל אלן צ'ייקובסקי, סגן ראש המעבדה וראש תחום צילום דיגיטלי, שערך לנו סיור במקום. מיד הרגשנו בבית - מחשבים מכל עבר, מדפסות, סורקים - מי ידע שכל כך כיף להיות שוטר?

 

הסיור המודרך מתחיל באולפן צילום, ממשיך בחנות הצילום של משטרת ישראל הכוללת Mini Lab, תווין (פלוטר), ומסתיים בחדר חושך המאפשר פיתוח תצלומים בעזרת אמצעים טכנולוגים, כגון צילום באינפרה אדום, אולטרה סגול ואורכי גל אחרים.

 

לטובת מי שלא כל כך בקי בתחום, אלן מסביר את מערך הכוחות הפועלים: "המז"פ עוסקת איסוף ראיות, זיהוי והשוואה שמכונים "פורנזי" (Forensic). המונח הזה מכסה את כל מה שקשור לראיות פליליות שנאספו בזירת הפשע. את סוגי הראיות אנחנו מחלקים לארבעה".

 

"סרטוני ווידאו ותצלומים שנמצאים בתחום אחריותינו, וראיות אודיו ומחשבים ששייכות ליחידות אחרות. המחלקה מחולקת למעבדה המחוזית הראשית שממוקמת כאן בירושלים, וליחידות שטח שכוללות טכנאי שטח ומעבדה ניידת למקרים של פשע חמור כגון אונס, רצח, שוד בנסיבות מחמירות וכדומה".

 

"המחלקה עצמה בנויה ממערך של טכנאי זיהוי בשטח שנמצאים בכוננות 24 שעות ביממה ויוצאים לכל אירוע פלילי על מנת לאסוף ראיות מזפי"ות. בכל מחוז קיימת גם מעבדה ניידת שתפקידה לצאת לזירות בהן התרחש פשע חמור. בין אנשי הצוות ניתן למצוא אנשי מקצוע מהרמה הגבוהה ביותר, בעלי תואר שני במקצועות כמו מדעי הטבע: כימיה, ביולוגיה, גיאולוגיה וכדומה", סיפר.

 

לאחר שבוצע פשע כלשהו והוזעקה המשטרה, מה קורה מכאן הלאה?

 

"אחרי שמזעיקים את המשטרה, מגיע לזירת הארוע סייר. במידה ומדובר בפשע חמור, מזעיקים גם חוקר משטרה או איש מודיעין ובמקרים מיוחדים גם מעבדה ניידת שמתחילה באיסוף הראיות: טביעות אצבע, טביעות כף רגל, סיבי בד, שערות, נוזלים ולעיתים גם חפצים אישיים, כגון נעליים מוכתמות, כוסות, בגדים וכדומה. הכל מועבר למעבדה לצורך ביצוע בדיקות DNA, בדיקות אימות (לדוגמה, האם באמת מדובר בדם), טביעות אצבע של המעורבים במקרה ועוד".

 

"כלי חובה לכל חוקר וחוקר היא המצלמה. רוב החוקרים עברו מזמן לדיגיטלית. החוקרים מצלמים את השטח ומעבירים את התמונות למעבדה באמצעות מחשבים אישיים, שם הן עוברות פיתוח ותהליכי עיבוד תמונה מיוחדים שנועדו לגלות פרטים שנסתרים מהעין".

 

אילו שימושים אתם עושים בעריכת תמונה בתהליך פענוח הפשע?

 

"אחת הדוגמאות הנפוצות ביותר לשימוש בתוכנות לעיבוד תמונה, היא הפרדת צבעים. למשל, לעיתים קרובות, באמצעות הפרדת ערוץ צבע בקובץ הדיגיטלי ניתן לשלוף טביעת אצבע ברורה מתוך תצלום צבעוני המכיל פרטים רבים. דוגמה נוספת לשימוש בהפרדות הצבעים, היא במקרים של זיופי תעודות או מסמכים רשמיים אחרים. הרבה פעמים חותמות שונות או חתימות אישיות, מסתירות תאריכים או פרטי מידע חשובים שהופיעו מתחת לחתימה. אנו מנסים לאתר את הפיגמנט של כל דיו, להפריד אותו משאר צבעי המסמך ועל ידי כך לגלות את פרטי המידע המקוריים".

 

המז"פ הישראלי עלה לכותרות בארץ בעקבות הגילויים המדהימים שנמצאו בזירת ההתרסקות של מעבורת החלל "קולומביה", בה טס אילן רמון ז"ל. שימוש במיטב הכלים הטכנולוגיים של המעבדה, אפשר לשחזר עשרים דפי יומן של רמון, שנדמה היה שאי אפשר להצילם.

 

"היומן האישי של אילן רמון נמצא כחודשיים לאחר ביצוע הסריקות בשטח שנעשו על ידי צוותים אמריקניים ברדיוס עצום סביב שאריות המעבורת, מה שמבהיר את סדר הגודל של הסריקות שבוצעו שם. באמצעות תוכנה לעיבוד תמונה בשם Image Pro, ובעבודת נמלים, הרכבנו פאזל של כל העמודים שנשטף מהם הטקסט לחלוטין וגילינו קידוש לשבת שאילן רמון כתב לפני מותו".

 

במה שונה Image Pro מפוטושופ?

 

"מבחינתנו, Image Pro היא תוכנה משלימה לפוטושופ. אמנם אין לה את היכולות הגרפיות הגבוהות של פוטושופ, אך בכל הקשור לניתוח מתמטי של צבעים בתמונה, היא עולה עליה לעין ערוך. התוכנה מאפשרת לבצע אנליזה מושלמת של התמונה, לקרוא את ערכי הצבע שלה ולהעביר אותן לתוכנות כמו אקסל לצורך שימור מידע".

 

"בדוגמה של טביעת הנעל, מה שהקשה על פענוח הטביעה הייתה העובדה שהיא נוצרה על מרצפת בעלת טקסטורות. מה שעשינו היה לצלם את המרצפת עם הטביעה עליה, ולצלם מרצפת זהה בדיוק, ללא טביעה. תוכנת Image Pro איפשרה לנו לבצע הפחתה של תמונה אחת מתמונה שניה ועל ידי כך נשארנו עם תמונה המכילה את טביעת הרגל בלבד. מכאן היתה הדרך לפענוח הפשע קלה יותר. בעידן שלפני הצילום הדיגיטלי כל זה היה בגדר מדע בדיוני".

 

תחום נוסף בו עוסקים במעבדה הוא פיענוח תצלומים שבוצעו על ידי אזרחים והובאו לפני בית המשפט כראיה. משימת המעבדה היא לפענח האם מדובר ברפרודוקציה או בתצלום מקורי. לדבריו של אלן, ברוב המקרים מדובר בחובבנים, אך לעתים מגיעים אליהם אתגרים של ממש.

 

"באמצעות קריאה של ערכי הצבע בתמונה, נתונים כמו זרחניות, הברקות מזויפות וכדומה, אנו מסוגלים לתת חוות דעת לגבי אמיתות התמונה. לעיתים אנשים שמזייפים תצלומים מתעלמים מכללים פיזיקליים ברורים, למשל שזווית הפגיעה של אור שווה לזווית ההחזרה, או אופיו וצבעו של צל, ובכך הם מקלים עלינו בזיהוי התצלום המזויף".

 

המצלמה היא כלי טכני

 

לפני כשנה התבקש אלן לתת חוות דעת נגדית לזו שנתן חוקר מז"פ לשעבר במקרה רצח בצפון. במקרה הנדון נרצח נהג הרכב, כשלידו ישב אחיו שהיה עד הראיה היחיד לארוע. ברכבו של הרוצח ישבו באותה העת ארבעה אנשים. אחיו של הנרצח טען שהוא מזהה בוודאות שלושה מתוך היושבים ברכב.

 

חשוב לדעת שלעדותו של האח היתה משמעות מכרעת במשפט, מכיוון שלא נמצאו במקום ראיות מז"פיות. באמצעות אותו חוקר, ניסתה ההגנה להוכיח שבתנאים הקיימים: שעת הצילום, סוג התאורה ואיכותה, כלי הרכב המעורבים באירוע וזווית הראיה של האח, לא ניתן היה לזהות בוודאות שלושה מהיושבים ברכב. על מנת להוכיח טענה זו, חזר החוקר אל זירת הארוע וביצע מספר תצלומי הדמיה מתוך רכב.

 

"מבחינתי", אמר אלן, "שיחזור שכזה הוא כבר בעייתי במהותו. בתהליך של זיהוי דמויות על ידי העין האנושית, מעורבים גם אלמנטים פסיכואנליטיים ולא רק תהליכים ביולוגיים שהמצלמה, שמטבעה היא כלי טכני, לעולם לא תצליח לשחזר. בנוסף, סוג הציוד שבו השתמש החוקר (עדשה רחבת זווית, מיקוד אוטומטי וכדומה) סיפק זווית ראיה רחבה מדי ומוטעית והציגה דמויות מטושטשות וכהות כשהוא מתעלם מתכונה חשובה של העין האנושית והיא יכולת הסתגלות לאור ויכולת התמקדות באובייקט מרוחק".

 

עד כמה יכול תצלום להוות ראיה קבילה בבית משפט בעידן הדיגיטלי?

 

"זה באמת לא פשוט. בעידן של צילום דיגיטלי, קל מאד לזייף תצלומים וכל ילד שמכיר פוטושופ יכול להעלים פרטים, לשנות צבעוניות ולבצע ריטושים. בדיוק מסיבה זו, אחד הכללים שאימצנו לעצמנו הוא להעמיד 'מאחורי' כל תצלום גם את הצלם שיסביר בדיוק מה הוא צילם, איך ומדוע. בקרוב נערוך סדרה של השתלמויות לשופטים שתעסוק בקבילות של תצלומים בבתי המשפט".

 

אחרי שסיימנו את הסיור והצצנו בתמונות מזירות פשע שונות לא יכולנו שלא לשאול את אלן כיצד מתמודדים עם כל המטען הרגשי הזה.

 

איך לוקחים הביתה את כל המראות האלה?

 

"לא לוקחים. אני מעדיף פשוט לא לדעת על איזה מקרה אני עובד, וזו גם ההוראה הכללית שאנו מקבלים מלמעלה. זה עוזר לשמור על מקצועיות ולא פחות חשוב, מאפשר לבוא הביתה ולישון בשקט".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המחלקה לזיהוי פלילי בירושלים. נראית כמו משרד פרסום
צילום: זמן דיגיטלי
טביעת נעל. קשה לאיתור בגלל הבלטות
צילום: זמן דיגיטלי
פיענוח תצלומים. עדות מכרעת
צילום: זמן דיגיטלי
דפים מיומנו של אילן רמון ז"ל, ששוחזרו במז"פ
צילום: זמן דיגיטלי
מתוך גיליון 6 של "זמן דיגיטלי", מגזין ברזולוציה גבוהה
מומלצים