שתף קטע נבחר

 

מחקר: משחקי וידאו גורמים לאלימות

לאחר שבחנו ממצאים של 20 שנות מחקר, הגיעו פסיכולוגים אמריקניים למסקנה כי ילדים ובני נוער שנוהגים לשחק במשחקי מחשב אלימים, מפגינים תוקפנות גם בחיי היומיום

מרבית המחקרים שנערכו בנושא אלימות ומשחקי וידאו, מביאים את החוקרים למסקנה כי יש בכוחם של משחקי מחשב אלימים להגביר התנהגות אגרסיבית בקרב ילדים ובני נוער, בעיקר בנים, אמרו בסוף השבוע חוקרים מאוניברסיטת פלורידה.

 

ניתוח של מחקרים שנערכו במשך 20 שנה, מצביע על כך שהשפעת המשחקים עשויה לבוא לידי ביטוי באופן מיידי או במהלך פרק זמן ארוך יותר. "חלק הארי של המחקרים מרמזים על כך שיש השפעה כלשהי", אמרה ג'סיקה ניקול מאוניברסיטת סנט ליאו שבפלורידה, שלקחה חלק במחקר.

 

אחד המחקרים הראה, כי ילדים ששיחקו במשחקים אלימים במשך פחות מ-10 דקות, ואז השתתפו במבחן להערכת מצב הרוח שלהם, העידו על עצמם כבעלי מאפיינים אגרסיביים וביצעו פעולות תוקפניות זמן קצר לאחר המשחק.

 

לדברי מורים של 600 ילדים בכיתות ח'-ט', בגילאי 13-15, ילדים שבילו יותר זמן במשחקי מחשב אלימים, הפגינו עוינות רבה יותר מאחרים, נטו להתווכח עם חבריהם ומוריהם, וכן היו מעורבים במריבות שגלשו לאלימות פיזית.

 

משחקי הווידאו הם דוגמה רעה

 

הממצאים, שהוצגו בוועידה השנתית של אגודת הפסיכולוגים האמריקנית (APA), שנערכה בוושינגטון, גרמו לארגון לאמץ המלצה חד משמעית, על פיה יש להפחית את רמת האלימות במשחקי מחשב ומדיה אינטראקטיבית, המשווקים לילדים ונוער.

 

"בנוסף, APA מעודד הורים, אנשי חינוך ובריאות לסייע לבני נוער לבצע בחירות מושכלות יותר ביחס למשחקים בהם הם בוחרים לשחק", נכתב בהודעה שפירסמה האגודה.

 

לדברי APA, משחקי הווידאו משמשים דוגמה רעה ועשויה להיות להם השפעה רבה, משום שהשחקנים מגלמים דמויות של גיבורים ונבלים, חלקם אלימים. ב-73% מהסצינות הממוחשבות, העבריינים במשחקים כלל אינם נענשים על התנהגות אלימה.

 

"הצגה של אלימות שאינה גוררת אחריה השלכות מלמדת את הנוער כי אלימות היא אמצעי יעיל לפתרון סכסוכים", אמרה הפסיכולוגית אליזבת קארל, שמסייעת בניהול הקבוצה שהקימה האגודה לצורך הטיפול בנושא.

 

יש לחקור את הסיבות למשיכה

 

ילדים שמשחקים במשחקי מחשב אלימים "נוטים לחקות במציאות את המהלכים שביצעו במשחק", אמר ד"ר קווין קיפר, אחד' מעורכי המחקר. לדוגמה, ילדים ששיחקו במשחקי קראטה אלימים, השתמשו בתנועות זהות בעת ששיחקו עם חבריהם.

 

לדברי ניקול, "רק קומץ מהמחקרים", שבחנו היא ועמיתיה, לא מצאו קשר בין משחקים אלימים לבין אלימות בפועל.

 

עדות לכך עשוי לשמש משפטו של דווין תומספון, אמריקני בן 18, שלפני כשבועיים הורשע ברציחתם של שלושה שוטרים, כאשר טיעונם המרכזי של עורכי דינו היו, כי המשחק Grand Theft Auto וילדותו הקשה הם שגרמו לו לבצע את הפשע. חבריו של תומפסון ציינו, כי לפני האירועים התמכר חברם ל-GTA 3 ו-GTA: Vice City.

 

ניקול וקיפר אמרו, שהשינויים האחרונים בארה"ב, שכללו הגבלת גיל למשחקים ושילוב של מנגנון דירוג, מקשים על ילדים צעירים לרכוש משחקים מסוג זה. עם זאת, אומרים הפסיכולוגים, "מחקרים עתידיים צריכים לבחון מדוע ילדים ובני נוער רבים כל כך מעדיפים לשחק במשחקי מחשב אלימים, במקום לצאת לשחק עם חבריהם, ומדוע סוגים מסוימים של אישיות מפגינים משיכה למשחקים כאלו".

 

גם בארץ פועלות הרשויות לניסוח תקנות שיאפשרו סימון של משחקים על פי תוכנם ולא על פי גיל, אולם פעילות הוועדה שמונתה לטיפול במשרד התמ"ת הוקפאה לאחר מספר פגישות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
GTA. משחקים מעוררים תוקפנות
מומלצים