השיר שלנו
מה יהיה "ים של דמעות" או "נר על החלון" הבא? הפיינליסטים של "כוכב נולד 3" מתחבטים איזה שיר לבצע בגמר הגדול. מקס סמולוביץ בוחר את השירים המועדפים עליו. ואתם מוזמנים להציע את שלכם
להביא כל כך הרבה דוגמאות שבהם שיר אחד טוב שהתאים כמו כפפה לזמר שינה את כל החוקים, ואילו השיר הלא נכון קבר את הניצחון הכי מובהק. גם היום שאחרי הוא גורם חשוב. מעבר לניצחון יש קריירה והגמר הוא תוכנית שכולם רואים. גם אלה שלא ראו תוכנית אחת במהלך כל העונה יפתחו את הטלוויזיה ביום שני הקרוב, כך שחשוב שהשיר יהיה מושלם.
נכון לעכשיו המתמודדים מתחבטים בין כמה וכמה שירים. יהודה סעדו מתלבט בין "שדות של אירוסים" של שלמה ארצי לשירים של שרית חדד ואייל גולן, בראשם "שמע ישראל" ו"תחזרי". גם קירקילן מבקש לבחור משהו של חדד או גולן, אבל נותן עדיפות לשירה של מאיה בוסקילה - "יש בליבי כינור". שיר ביטון מתחבטת בין "שמחות קטנות" של עמיר בניון ומיכה שטרית ל"שיר של יום חולין" של אילנית. יש לציין שהבחירות יכולות להשתנות ברגע האחרון, כפי שקרה בעונה הראשונה, כשנינט החליפה את "שלל שרב" ל"ים של דמעות" שלושה ימים לפני הגמר, וגם בעונה השנייה, כשהראל מויאל החליף יומיים לפני את "חברה" של ריטה ב"נר על החלון". שניהם אגב, זכו בתחרות, אז כנראה ששינויים ברגע האחרון עושים משהו טוב. אם כך, יש עדיין אפשרות להשפיע.
סוגיית השירים היא מלחיצה. תחשבו גם שצריך לשיר לפני עשרים אלף איש. טוב שזאת דאגה של מישהו אחר. מאז שקיבלתי את המשימה להמליץ על שירים לגמר יצא לי לדבר עם הרבה אנשים וראיתי איזה שפע גדול יש שם בחוץ, אבל כמה קשה לבחור שיר אחד שיהיה בדיוק הדבר הנכון. וזה בלי לדבר על כך שלכל אחד יש שיר שהוא אוהב במיוחד ונראה לו הכי מתאים לגמר.
אני לדוגמא, מכור באופן חסר תקנה ל"פתאום נהיה קיץ" של ערן צור ול"כל יום אני בולש" של משינה. אבל הם שירים שלא מתחברים בשום צורה לפורמט של "כוכב נולד". כך שלפעמים צריך לשים בצד את השירים האהובים ולבדוק מה אמור לעבוד במעמד הגמר. זה צריך להיות להיט, צריך שיהיה מרחב לביטוי עצמי, צריכה התאמה נהדרת בין הזמר לשיר וגם לעיבוד יש חשיבות גדולה. אבל מעבר לכל אלה – המרחב הוא שונה. זה לא אולפן קטן עם מעריצים ומצלמות. כאן צריך לעמוד על במה גדולה מול עשרות אלפי אנשים ולא כל שיר נועד למרחבים של פארק הירקון. לדוגמא, רעיון מקסים לשיר בשביל קירקילן היה "אצלי הכל בסדר" של ג'וזי כץ שכאילו נכתב בשבילו, אבל זה שיר למקומות קטנים, שיילך לאיבוד לחלוטין. כמובן שיש גם סט שירים שכבר נוצל, וכך ההצעה המעניינת שיהודה סעדו ישיר את "אהבנו" של אביב גפן ירד מהפרק (בוצע בעונה הקודמת על-ידי מיקה שדה).
אז מה העצה שאפשר לתת לגמר? איזה שיר יתאים לכל אחד? אלה ההמלצות שלי, אישיות וסובייקטיביות כמובן, כי אי אפשר להימנע מלבחור שירים שאתה אוהב. אתם מוזמנים לצרף את ההצעות שלכם.
שיר ביטון: חדווה עמרני או ריטה
כשחשבתי על שיר מתאים בשביל ביטון, הרצון הראשון שלי היה להוציא אותה מעמדת השירים השקטים, כי היא יכולה לתת הרבה יותר כשמושכים אותה החוצה. הבחירה המיידית שלי הייתה שיר שהיה להיט ענקי בזמנו, זכה כבר לביצוע משותף
במהלך העונה אבל לא קיבל את הרגע הגדול שלו עדיין. "בלב אחד" של חדווה עמרני, שידוע יותר בשם "סאלם עליכום", ההמנון של השלום עם מצרים. הוא קופצני, הוא שמח, הוא עדיין מחזיק אחרי מעל לרבע מאה, יש בו מרחב גדול מאוד בשביל היכולות הקוליות של שיר ביטון, ובנסיבות פוליטיות מסוימות - הוא יכול להיות ההמנון של החודשים הבאים.
רעיון אחר, יותר קרוב לסוג השירים שביטון בחרה עד עכשיו, אבל יותר קשה ופחות מוכר, הוא "כמו בתמונה" של ריטה, אחד הבודדים שלה שעוד לא זכו לחידוש בכוכב נולד. שיר קצר, חד וקשה שלא מתעכל בקלות, אבל מאוד עוצמתי, ואם היא תוציא מעצמה את הכל היא תשאיר את כולם בהלם.
מישה קירקילן: אדם או גידי גוב
האופציה הטובה ביותר אבל המסוכנת ביותר עבור קירקילן היא "מצטער" של אדם. מצד אחד – להיט ענק, מאוד קליט, ששלט ברדיו בסוף שנות השמונים ומחכה שיגלו אותו מחדש. יש בו את כל מה שצריך בשביל להוציא את מישה הכי טוב שאפשר, והקהל ישיר איתו את הפזמון בעוד עשרות מופעים. מצד שני – כל מי שטרח להקשיב למילים, קצת נלחץ ("וככל שהתכווצת, התעקשתי להמשיך/ ונסחפתי והוספתי, וידעתי לא צריך"). הסיפור המרומז שם הוא לא בדיוק נושא שילדים וילדות אמורים להיחשף אליו בתוכנית לכל המשפחה.
אופציה אחרת, שתצריך ממנו לקרוע את הגרון, אבל תעבוד נהדר היא "גבר בעיר" של גידי גוב ("היא מחכה לך, תלך או לא תלך"), שיר רוק מאוד כוחני, וזה המקום שבו מישה עובד נהדר.
יהודה סעדו: בועז שרעבי או החברים של נטשה
שעות של מחשבות עברו בגזרת סעדו, גם בגלל שקשה לבחור לו שירים, גם בגלל שהוא היחיד שיש לו מה להפסיד וגם בגלל שהוא הציב סטנדרט מסוים עם "אל תשכחי אותנו" (של מיסטר הארי) שקשה להתחרות בו. הבחירה הפשוטה ביותר היא "חופשי ומאושר" של בועז שרעבי. שירים של בועז שרעבי תמיד שיחקו על הקו שבין שירים מזרחיים לשירי אמצע-הדרך. סעדו מרגיש בבית עם שרעבי, וזאת יכולה להיות הזדמנות טובה לראות לראשונה את סעדו שר שיר שמח ומרים את הקהל.
אופציה יותר מורכבת היא "נאמר כבר הכל" של החברים של נטשה. יש בסעדו את כל המופנמות והעדינות הדרושה לשיר הזה והוא תמיד מצליח להתחבר בשלמות לשירים שהטקסט שלהם מדבר אליו (ומה יותר מתאים מ"נאמר כבר הכל, אין לי מה להוסיף לזה" למעמד הגמר). זה גם חלק מהקסם שלו – השירים שעל הנייר רחוקים מהסגנון שלו, אבל הוא מוצא את הדרך המיוחדת לחבר אותם אליו. המחשבה הראשונה שעלתה לכולם בראש כשסעדו הופיע לראשונה הייתה – איך הבחור המופנם והביישן מתחבר לגמר הגדול. שיר כמו "נאמר כבר הכל" הוא בדיוק נקודת המפגש הזאת.
עכשיו תורכם.