שתף קטע נבחר

אחד על אחד עם מנכ"ל קבוצת כדורי, יבואנית צ'רי הסינית

ראיון ראשון עם משה כדורי, שעומד מאחורי הנעלם המסקרן ביותר בשוק הרכב הישראלי לשנים הבאות - המכונית הסינית של צ'רי. כדורי: "נתחיל בשיווק בסוף 2006"

הוא ממעט בקשר עם העיתונות ונמנע מראיונות, צנוע ומעדיף שלא להזכיר שהוא עומד בראש החברה. המתחרים לא יודעים איך לאכול אותו, והוא מושך בחודשים האחרונים הרבה תשומת לב. משה כדורי, וקבוצת כדורי בראשה הוא עומד (שכוללת בתוכה את חברת "המאגר" לחלקי חילוף לרכב), הפכו מוקד סקרנות עצום בתחום הרכב המקומי.

 

הסיבה ברורה: קבוצת כדורי היא הנציגה הרשמית היחידה בישראל של יצרן רכב סיני. בעוד יבואנים אחרים משוטטים בסין ולומדים את המצב, בכדורי כבר מכינים את התשתית לנחיתת צ'רי - יצרן הרכב הסיני העצמאי הגדול ביותר. ובאופן טבעי העניין, בייחוד של המתחרים, גדול. האם צ'רי יכולה לשנות התמונה בשוק הישראלי? כדורי, ששומר רוב הזמן על דממת תקשורת, הסכים לשבור את השתיקה ולספר לנו על העבר, העתיד, והקשר עם צ'רי.

 

אז מי זו בעצם קבוצת כדורי?

 

"זו חברה משפחתית ותיקה, עם כוח אדם ברמה גבוהה ורמה טכנולוגית מתקדמת. אנחנו פועלים בענף למעלה מ-40 שנים בכל תחומי הרכב. ייבוא ומכירת חלקי חילוף חדשים ומפירוק, טיפול במכוניות משוקמות ואפילו פעילות טרייד אין גדולה. אנחנו גם מייצאים מכלולים ואפילו מפתחים מרכיבים שקשורים לתחום. הפעילות שלנו רחבה ומגיע לתחומים שונים לגמרי, כמו נדל"ן. העשייה מתבצעת בצורה צנועה אבל הדינמיות גדולה".

 

אתם בורחים מהתקשורת, וממעטים בדיבורים עימה. למה?

 

"זה בא מהחינוך המשפחתי. אני מאמין בעשייה שקטה ולא ברעש בלי כיסוי. וכרגע יש לנו עוד הרבה לעשות".

 

אז מה פתאום לייבא מכוניות?

 

"חשבנו שזה דבר משלים, ונכון למערך ההיקפי הגדול שיש לנו. אני חושב שכניסה של חברה דינמית כמו שלנו תזיז דברים רבים בענף".

 

האם עשיתם זאת בעבר?

 

"היו ניסיונות לאורך השנים לייבא רכב, גם בכיוון היפני, אבל שום דבר לא הגיע לכדי מעשים".

 

אז איך מגיעה קבוצת כדורי מגיעה לסין?

 

"ההכרות שלנו עם סין החלה ב-1992, עם פעילות שחלקה קשורה לעולם הרכב וחלקי החילוף, וחלקה לא. כשזיהינו את התפתחות הרכב במדינה הזו, היה לנו ברור שזה רק עניין של זמן והתחלנו בבדיקות".

 

מה עשיתם בסין עד כה?

 

"הבאנו ומשם כבר מזמן חלקי רכב וחומרי גלם לתעשייה. יש לנו שם שותפויות, למשל בתחומי קוסמטיקה עם חברות אמריקניות. ויש עוד תוכניות רבות לאו דווקא בענף הרכב".

 

עד כמה קשה לעבוד עם הסינים?

 

"לקנות ולעשות עסק של רגע זה קל. אבל לייצר תוצאה עסקית שתחזיק מעמד לאורך זמן, ושמחייבת סבלנות וסיכון, זה קשה. צריך לשבור את הראש כי הבדלי התרבויות מקשים".

 

ועוד אומרים שלסינים אין מילה...

 

"למרות כל מה שאומרים, בחברות הגדולות הסינים עומדים במילה והם נאמנים ומהימנים. חוזה בסין זה חוזה - אבל עד שמגיעים אליו... אבל צריך לדעת שבסין הקשר עם האדם שממול חשוב יותר מכל מסמך".

 

איך הגעתם לצ'רי?

 

"עקבנו יותר מעשר שנים אחרי תחום הרכב בסין. בשנים האלה ביקרנו בהמון מפעלים, יש המון חברות. הבחירה בצ'רי נבעה מתוך הכרה שזו החברה המובילה שם".

 

מתי החל המשא ומתן?

 

"לפני כשנתיים".

 

האם אתם מרגישים שינוי בצ'רי מאז ועד היום?

 

"יש התפתחות אדירה. המפעל עצמו התפתח בצורה מרשימה, וזה בולט בדברים כמו מתקן צביעה חדש או מפעל מנועים שהוקם מאפס. צ'רי שראיתי ביום שהגעתי, זו לא צ'רי של היום. המחלקות גדלו בצורה מדהימה, תחומי הפיתוח והעיצוב מעסיקים היום מהנדים מכל העולם. רק אנשים בודדים נותרו מאז שהתחלנו".

 

אנחנו מבינים שהנחיתה בארץ נדחתה לעומת תאריכי היעד המקוריים?

 

"בצ'רי החליטו לצאת לייצוא עם הדגמים החדשים ביותר, ולהתאים לעתיד את כל המחלקות האחרות. הם עיכבו קצת את התהליך כדי להעלות את הרמה, אבל הכוונה לא השתנתה. הם פשוט עומדים לפתוח עם קלפים טובים יותר".

 

האם אתה מצפה שינחתו כאן עוד יצרניות סיניות?

 

"כן, אבל לא הרבה".

 

איך תראה צ'רי בארץ?

 

"צ'רי תהיה חברה עם כוח אדם מתאים ופעילות דינמית. אנחנו נביא אנשים מתאימים ומהטובים ביותר בתחום, ונעשה שימוש בידע, במערכות ובתשתית שלנו מתחום הרכב".

 

עד כמה יהיה קשה להחדיר את צ'רי? האם אתם חוששים מהאיכות והתדמית?

 

"אני לא מודאג ביחס לאיכות. מה שנצטרך זה לפרוץ את המחסום של סין במודעות. זה ידרוש עבודה קשה וחובת ההוכחה היא עלינו. אבל זה ברור: כל מוצר סיני בתחום הרכב, בייחוד הראשון שייכנס, יחייב השקעה גדולה כדי לבנות תדמית ולמחוק סטיגמות. זה קרה כך עם היפנים והקוריאנים, וזה יקרה כעת עם הסינים. זה דורש השקעות עצומות".

 

ואתם מוכנים?

 

"בהחלט כן. אנחנו מתכוננים וצועדים לפי תוכנית שהוכנה במקביל לחברה הסינית. מבחינתנו הכל כבר מוכן".

 

המכוניות הסיניות יהיו זולות?

 

"אני לא מאמין שמכונית מודרנית יכולה להיות גם טובה וגם זולה. אפילו כשמדובר בסין. מרכיב כוח האדם בתחום הוא שולי וההשקעות היקרות הן בחומרי הגלם ובפיתוח. אני חושב שהמכוניות יהיו תחרותיות מאד במחיר, אבל לא זולות. מה שמעניין אותנו כרגע זה איכות".

 

מי יהיה קהל היעד. ציים או לקוחות פרטיים?

 

"השוק הישראלי נמצא לפני שינויים גדולים ואי אפשר לדעת לאן יתפתח. האם ללכת על ציי רכב? זה נראה תהליך טבעי, אבל קהל היעד והכיוון יקבעו לפי ההתקדמות בתחילת ההחדרה".

 

האם ענף הרכב בישראל הוא קשה?

 

"זה ענף שעובר שינוי מתמיד. הצריכה עולה אבל מספר היבואנים לא השתנה. הליסינג היום משמעותי ביותר והתחרות קשה מאד, אבל ההצלחה היא פועל יוצא של המוצר. לדעתי מוצר טוב נמכר, אבל מחיר טוב זה חלק ממוצר".

 

אז מתי אתם כאן?

 

"לפי הציפיות שלנו - והצהרות היצרן - אנחנו מתחילים לשווק בישראל את צ'רי בסוף 2006".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משה כדורי (ימין) עם שגריר סין, באירוע הנחת אבן פינה לסוכנות הישראלית
צילום: אבי ולדמן
מדגמי צ'רי: טיגו לשטח
B14 (קרוס-אובר)
M14 (קופה-קבריולה)
A21 (משפחתית)
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים