שתף קטע נבחר

שימוש הוגן: למה ה-SMS הפרסומי רודף אחרינו לחו"ל?

על פרטנר אשר מחייבת את מנוייה של אורנג' ב-Funtone פרסומת, הספאם של מוטי מורל וסלקום ואורנג', אשר מזבלות את הטסים לחו"ל בסוג של ספאם SMS

 

1. למה ה-SMS הפרסומי רודף אחרינו לחו"ל? (ערן טל)

 

לקוחות של סלקום או של אורנג' אשר נוסעים לחו"ל מכירים ודאי את עניין המסרונים (SMS) המתקבלים בעת השהייה בחו"ל, המציעים לדבר בזול. ברור שאנחנו רוצים לדבר בזול, אבל האם אנחנו רוצים לקבל את המסרונים הללו? מי שנוסע לאירופה, בין אם הוא חוצה גבולות פתוחים או אפילו נשאר כמה ימים, עשוי לקבל עשרות מסרונים כאלו.

 

ג', המרבה לשהות בחו"ל, נרדף בכל קצוות תבל אחר על ידי הודעות SMS, שהתקבלו במכשיריו בכל מקום אליו שהגיע (מסרונים בנוסח "גם בסרילנקה תוכל לחסוך... בעברית ובאנגלית", ועוד).

 

הוא פנה אל שתי חברות הסלולר של המכשירים שברשותו (פרטנר וסלקום) וביקש בנימוס שיפסיקו לשלוח אליו את המסרונים. אך הן לא נענו לבקשתו ואף טענו כי אין להן שליטה על אותן הודעות SMS. "האמנם?", שאל ג', וציין כי " מפעילה כמו AT&T שגם בה אני נעזר, לא חולמת לשלוח ספאם מסוג זה".

 

תגובת סלקום ופרטנר

 

תגובת סלקום: "הודעות אלו הן הודעות שירות מטעם סלקום ללקוחותיה הטסים לחו"ל. הודעות אלו מזכירות לשוהים בחו"ל כי ניתן לבצע שיחות בתעריפים נמוכים. חברת סלקום מקבלת משובים חיוביים מהלקוחות בנוגע להודעות אלה. לא את כל ההודעות ניתן לבטל".

 

תגובת פרטנר: "בעת השהות בחו"ל, נוהג המפעיל המקומי לשלוח הודעות כתובות (SMS) בנושאים שונים, וזאת בכל פעם שהמכשיר מתביית על הרשת אותה הוא מפעיל. מטבע הדברים, אין ביכולתנו לחסום הודעות כאלה, שכן כאמור הן נשלחות על-ידי המפעיל המקומי. בנוסף, כאשר הלקוח נע ממדינה למדינה נשלחות אליו על-ידי חברת פרטנר מספר מצומצם של הודעות, המיידעות אותו בין היתר על שירות חיסכון עולמי, שירות המוזיל במדינות רבות בעולם את מחיר השיחות לישראל. בפנייה למוקד השירות הטלפוני ניתן לבטל אפשרות קבלת הודעות אלו. נדגיש כי בכל מקרה קריאת הודעת sms אינה כרוכה בתשלום, זאת ללא קשר לתוכן ההודעה או למקום הימצאו של הלקוח (ישראל או כל מדינה אחרת בעולם)".

 

2. הפרסומת של אורנג' – על חשבונכם (מישל דורושינסקי)

 

הפרסומת של אורנג' למכשירי הדור השלישי ממומנת על-ידי בעלי המכשירים עצמם. מדהים, אבל נכון. נתחיל בכך שחברת פרטנר לא ביצעה שום מעשה אסור, אך על-פי מספר תלונות שהתקבלו במערכת ואומתו, ה-Funtone של אורנג', שניתן ללקוחות הדור השלישי כהטבה, "זולל" מהם כמה שקלים.

 

ה-Funtone שנבחר כברירת מחדל על-ידי פרטנר "לככב" בכל מכשירי הדור השלישי של החברה הוא מנגינה שמחליפה את צליל החיוג ומבשרת לכל המתקשרים כי בעל המכשיר זרק את המכשיר המיושן שלו ועתה הוא מתהלך בגאווה כשברשותו לא אחר ממכשיר דור שלישי! אחרי כזה צליל חיוג, שהוא לא פחות מפרסומת, היינו מצפים שהלקוח יקבל איזו שהיא הטבה – ממש כמו אותם דיירים שמשכירים את קירות בתיהם לשלטי חוצות ענקיים.

 

האירוניה היא שלאחר חודשיים הפרסומת הזו הופכת למצרך שעולה למשתמש הדור השלישי 4.90 שקלים בחודש. נקודה נוספת שחשוב לציין היא שהלקוח כלל לא יודע שיש לו את שירות ה-Funtone מהסיבה הפשוטה שזהו צליל שרק מי שמתקשר אליו שומע. גביית כסף במקרה הזה מקוממת במיוחד מהסיבה שמדובר למעשה על מנגינה שהיא פרסומת לדור השלישי. נכון שמיידעים את הלקוח שזה יעלה לו כסף אחרי חודשיים אבל בהמולת הקנייה, כשקופסת המכשיר הנוצץ מולך – מי שם לב בכלל?

 

התופעה של חיובים שנזקפים לחובתנו אם לא שמנו לב וביטלנו בזמן הולכת ומעיקה על הצרכן: היומן שלנו מתחיל להתמלא בתזכורות מתי להודיע על ביטול וחידוש מנוי, מתי לאיים בעזיבת חברה זו או אחרת, ומתי ל"גלגל" חבילה מסוימת לעוד מספר חודשים. במקרה הספציפי הזה, החברה הייתה צריכה לשלם למשתמש שהואיל בטובו להודיע לכל העולם שהוא משתמש במצרך מתקדם שלה.

 

תגובת פרטנר

 

"שירות ה-funtone מאפשר להגדיר צליל חיוג אישי למתקשרים במקום צליל החיוג הרגיל, בזמן המתנה למענה לשיחה. הצטרפות לשירות זה כרוכה בתשלום חודשי קבוע. במסגרת מבצעי הדור השלישי, לקוח הרוכש או משדרג מכשיר ייהנה ממגוון הטבות, ביניהן גם הטבת funtone ייחודית שכוללת צליל funtone אשר יזהה שהמנוי אליו מתקשרים הינו מנוי בדור השלישי. ההטבה עומדת לרשותו למשך חודשיים מיום ההצטרפות ללא תשלום וללא כל התחייבות מצידו.

 

"בכל עת, יכול המנוי לבחור להוריד (בתשלום) funtone אחר, על פי בחירתו האישית. במעמד ההצטרפות לדור השלישי  הלקוח מעודכן בפרטי ההטבה ואף נותן את הסכמתו לה באמצעות חתימה על טופס המיועד לכך. אם יבחר, יוכל לבטל שירות זה בכל עת באמצעות פנייה לשירות הלקוחות או בחיוג לכוכבית ייעודית".

 

3. האם מוטי מורל שלח ספאם? (ערן טל)

 

נראה כי חברת "מורל צור תקשורת" - חברה לייעוץ תקשורת, אסטרטגיה שיווקית ויחסי ציבור אשר חתומה על קמפיינים של ראשי ממשלה - החלה לשלוח דואר זבל. דואר אלקטרוני שהתקבל במספר רב של תיבות לפני כשבוע, מנסה לשווק להמונים את שירותי יחסי הציבור של החברה, ועליו חתום אמיר נאמי, המנכ"ל.

 

"ביררתי את העניין ואכן מנהל השיווק שלנו התקשר לחברה ששולחת אי מיילים ונתן להם את החומר", מסר מורל, "הקפדנו על כך שזה יהיה במסגרת החוק, כאשר מתחת לפרסומת רשום 'לחץ כאן להסרה מרשימת התפוצה'. בסך הכל קיבלנו 50 תלונות והסרנו את הגולשים האלה מרשימת התפוצה. מי ששלח אליכם את מייל התלונה היה צריך לשלוח גם תלונה על אחרים ואם הוא שלח את זה רק אלינו, לדעתי, מדובר במתחרה".

 

"אנחנו נהגנו על פי החוק מה גם שזה לא נעשה דרכנו אלא דרך חברה לגיטימית שנמצאת גם בדפי זהב. וכל ועוד זה במסגרת החוק זה חוקי ומי שלא רוצה לקבל שיסמן במייל אצלו את הפרסומת כג'אנק". 

 

מה ניתן להוסיף לאחר תגובה כזו? לאחר שמכון התקנים, מכללות וחברת פלאפון שלחו דואר זבל, נראה כי דואר זבל הולך והופך לפעילות נורמטיבית ברשת הישראלית. הכוח לשינוי המצב מצוי, בין השאר, בידי ספקי האינטרנט הישראלים, המארחים לעתים קרובות את אתרי האינטרנט של מזמיני הספאם, שלאחר המשלוח מיתממים ותולים את האשם בחברות אחרות, שביצעו את המשלוח עבורן. כמו כן, פתיחת מושב החורף של הכנסת מתקרב ועל שולחנה יונחו לאישור הצעות החוק החדשות נגד דואר הזבל. עד אז - נטבע בלכלוך.

 

נפגעתם משירות לקוי של ספק האינטרנט? קניתם מודם או מעבד וגיליתם שעבדו עליכם? שלחו אלינו את התלונה: יש להקליד computers בשורת הכתובת ולאחר מכן להוסיף y-i.co.il@.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים