שתף קטע נבחר

"חופי הכנרת קונסים את המתרחצים מתל אביב"

החוק בישראל מתיר לגבות עד 50 ש"ח עבור חניית מכונית למשך יממה בחוף ים, אבל בחוף אמנון בכנרת תתבקשו לשלם 100 ש"ח, בחוף גופרה 85 ש"ח, ובחופים לבנון וכורסי - 80 ש"ח. למה? כי אף אחד לא נוקט צעדים משמעותיים כדי לחסל את התופעה. אוי, כנרת שלי

ע"פ חוק חופי רחצה משנת 1964, זכאי כל אזרח במדינת ישראל לרחוץ בים ללא תשלום, אך חוק עזר עירוני המאפשר לגבות תשלום עבור החנייה בחוף ומפעילי חופים העושים בתקנות אלה ככל העולה על רוחם - הותירו את החוק הותיק יבש ונטול שיניים.

 

תלונות על גביית כספים פרועה ומחירי חנייה מופקעים בחלק מחופי הכנרת נשמעות שוב ושוב, ואפילו מבקר המדינה נדרש לכך בדו"ח האחרון. זו לא הבעיה היחידה בחופי האזור, אך היא מאירה היטב את התמונה כולה ומעלה שאלות קשות לגבי תפקוד המערכת השלטונית בישראל. 

 

אזרחי ישראל אמורים ליהנות ללא תשלום מארבעה שירותי חוף בסיסיים: הצלה, מי שתייה, בתי שימוש

באדיבות החברה להגנת הטבע
כורסי כנרת (באדיבות החברה להגנת הטבע)

וניקיון. שירותים אלה אמורים להיות מסופקים על ידי הרשויות המקומיות או מי שקיבלו מהן, בדרך כלל לאחר מכרז, את הזכות להפעיל את החוף.

 

עלות אחזקת החופים תוקצבה בעבר על ידי משרד הפנים, בשנים האחרונות בוטל התקציב והוטל במלואו על הרשויות המקומיות. החוק אוסר על אלה לגבות דמי כניסה, אבל מתיר להן (באמצעות חוק עזר משנת 1984) לגבות סכום מקסימלי של 33 ש"ח בעבור חניית רכב פרטי ל-24 שעות בתחום החוף. בשנת 1995 תוקן החוק והסכום הוצמד למדד המחירים, וכיום מתירה מדינת ישראל למפעילי החופים לגבות עד 50 ש"ח למכונית. סיבוב קצר בין חופי הכנרת מגלה שחוקים לחוד ומעשים לחוד.

  

"אנחנו קבענו את המחירון"

  

המועצה האזורית גולן חולשת על שמונה חופים בכנרת, ובשטח שיפוטה של המועצה האזורית עמק הירדן נמצאים תשעה חופים - כולם בגדה המזרחית של האגם. 

 

מליאת המועצה האזורית עמק הירדן חוקקה לפני למעלה משנה חוק לפיו רשאים החופים שבתחומה לגבות 70 ש"ח בעבור החנייה. החוק המקומי הזה, כמו כל חוק אחר, חייב לקבל את אישור משרד הפנים, אך זה מעולם לא התקבל - עובדה שלא מנעה מן המועצה לבשר לבעלי החופים כי הם רשאים להעלות את המחיר. "החוק החדש יכול להיקבר שנתיים-שלוש במשרד הפנים", מסביר יוסי ורדי, ראש המועצה.

 

אבל החלק המדהים באמת עוד לפנינו. למרות שהמועצה האזורית אישרה, שלא על פי חוק, להעלות את מחיר החנייה ל-70 ש"ח, גובים מפעילי החופים שתחת חסותה מחירים גבוהים בהרבה. חוף גופרה, למשל, גובה 85 ש"ח ל-24 שעות וחוף אמנון דורש לא פחות מ-100 ש"ח ליממה.

 

מפעילי חוף אמנון מסבירים כי "על פי המחירון של המועצה האזורית לשנת 2004 מותר לגבות 70 ש"ח. אנחנו ב-2005, וכיוון שלא קיבלנו הנחייה אחרת אנחנו גובים על פי מחירון עליו החלטנו אנחנו - 100 ש"ח למכונית". אנשי חוף גופרה העדיפו שלא להתייחס לנושא.

 

מדוע לא דואגת המועצה כי מפעילי החופים ישמרו על החוק (הלא חוקי) שהיא חוקקה? לטענת יוסי ורדי זה לא כל כך פשוט: "צריך לחוקק חוק שיקבע כי ניתן לקנוס את המפעילים". זה הזמן לבשר למר ורדי, שעל פי חוק העזר הקיים אפשר כבר עתה לקנוס את העובר עליו בלא פחות מ-2,600 ש"ח ועוד 120 ש"ח ליום על עבירה מתמשכת.

 

"נותנים יותר אז משלמים יותר"

 

במועצה האזורית גולן אמנם לא חוקקו חוק המאפשר העלאת מחירי החנייה, אולם לא טורחים לדאוג כי החופים

שבסמכותה יגבו את הסכום שמאפשר החוק הקיים. 

 

כך, למשל, גובים בחוף לבנון 80 ש"ח ליממה, וגם בחוף כורסי זה התעריף, אם יש יותר משני אנשים ברכב. "השאלה היא מה נותנים תמורת 50 ש"ח ומה נותנים תמורת 80", אומר שלמה מחוף לבנון, "אצלנו נותנים יותר ולכן גם משלמים יותר". ואילו מחוף כורסי נמסר ש"בענייני מחירים המועצה האזורית פשוט לא יודעת על מה היא מדברת".

 

מנכ"ל מועצה האזורית, דני רוטשטיין, מנסה להוכיח שהוא כן יודע על מה הוא מדבר ואומר: "אנחנו נוקטים באמצעים העומדים לרשותנו ומתריעים". אבל לשאלה מדוע אין הוא מפעיל את חוק העזר המאפשר לקנוס את העוברים עליו (1,400 ש"ח ועוד 55 ש"ח ליום), משיב רוטשטיין: "אנחנו עומדים בפני מכרז חדש להפעלת החופים, ומקווים כי כך ישתנו פני הדברים". לא לגמרי ברור מתי יצא המכרז לפועל, ובינתיים מפרים בעלי החופים את החוק בחסות המועצה, וכולנו משלמים.

 

"אין דין ואין דיין"

 

יהודה גליקמן ממושב נוב, חבר מועצה אזורית גולן, לוחם זה שנים בתופעה. "מדובר ביד רוחצת יד", הוא אומר, "מפעילי החופים הם תושבי האיזור בדרך כלל, והמועצה לא ממש מתאמצת לפגוע

בפרנסתם, גם כשהיא יודעת כי ההתנהלות אינה חוקית.

 

"כיוון שתושבי האיזור ממילא לא משלמים בעבור הרחצה, הרי שדמי החנייה המופקעים הם בעצם 'קנס' שמשיתים בעלי החופים על אנשים שבאים מתל אביב וממקומות אחרים. המועצות המקומיות מטבען, רוצות שקט ולא מלחמות ולכן לא פועלות נגד מפעילי החופים, ומתעלמות באופן סיסטמטי מהחוק ומדו"ח מבקר המדינה. אין דין ואין דיין, ואיש לא שומר על הכיס של עם ישראל.

 

"רק לחץ ציבורי גדול", הוא אומר, "או תביעה ייצוגית יעצרו את ההשתוללות. לא ברור לי איך עוד לא הגיע עורך הדין שהבין שאפשר גם לסייע לשמירה על החוק, גם להטיב עם ישראל וגם להרוויח כסף מכל המפרים".

 

משרד הפנים: מחכים לתשובה

 

ממשרד הפנים נמסר כי "לגבי מועצה אזורית עמק הירדן, נמצא כי ע"פ חוק העזר מותר לגבות כ-40 ש"ח עבור חניית רכב פרטי ובחלק מהחופים גובים המפעילים יותר מזה. כמו כן, בחלק מהחופים גובים דמי כניסה,למרות שהמועצה לא התקינה חוק עזר המתיר זאת. המועצה נדרשה להפסיק לאלתר כל גבייה שהיא בניגוד לדין. טרם הגיעה אלינו תגובת המועצה.

 

"לגבי מועצה אזורית גולן, דמי החניה הם 50 ש"ח ובפועל נגבים סכומים גבוהים יותר ע"י המפעילים. המועצה השיבה ב-30.6.05 כי היא מקפידה שהתשלום הנגבה עבור חנייה יהיה ע"פ חוק העזר, כפי שרשום בשלטים המוצבים בכניסה לחניונים".

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חוף בכנרת. חוקים לחוד ומעשים לחוד
חוף בכנרת. חוקים לחוד ומעשים לחוד
צילום: יריב כץ
תושבי האזור פטורים מתשלום
תושבי האזור פטורים מתשלום
צילום: יריב כץ
מומלצים