שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מסר סמוי: פרסומות בטלוויזיה גורמות לילד שלך להשמין
    הילדים שלנו הם בין השמנים ביותר בארצות המערב • הילדים שלנו גם חשופים להמון פרסומות, שמציפות אותם במסרים שגויים לגבי אוכל ואכילה • יש קשר? קרוב לוודאי שכן • דנה איידלר חושפת את המסרים הסמויים שמאחורי הפרסומות ומייעצת להורים איך לשמור על משקל הילדים

    הצעת חוק חדשה של הח"כים רומן ברונפמן ויולי תמיר קובעת ש"פרסומת למזון ולמשקאות לקטינים תיעשה באחריות ובזהירות, באופן שלא תעודד אורח חיים או הרגלי אכילה ושתייה לא בריאים, צריכה לא מבוקרת או אכילה כפייתית ולא מרוסנת".

     

    אם צריך חוק, סימן שיש בעיה. ואכן, ישראל נמצאת במקום השלישי והלא מכובד מבין מדינות המערב בדירוג של השמנת ילדים. חלק מהבעיה מקורו בפרסומות,

    שמשדרות לילדים מסרים שעלולים להוביל להפרעות אכילה ולהשרשה של הרגלי תזונה לקויים.

     

    יצא לכם להיחשף לפרסומת שבה אמא מגלה לילדה שלה את סוף ההצגה כדי ללכת יותר מהר לאכול במזנוני הג'אנק פוד? ומה עם הפרסומת שבה נראית משפחה ש'מתקתקת' סיור בספארי כדי להגיע הביתה ולאכול גלידה? לא זו בלבד שבני המשפחה דילגו ביעף על כל החיות, הם גם התיישבו לאכול את הגלידה שלהם היישר מהאריזה. איזה מין מסרים סמויים על אוכל ואכילה אנחנו מקבלים מפרסומות כאלה?

     

    יש פרסומת שמראה ילד מתגנב בלילה כדי לאכול מעדן שוקולד. פרסומת כזו מעודדת אכילה בסתר – שזו אכילה לא בריאה. הלילה נועד לשינה, והאכילה אמורה להיות מבוססת על מנגנון הרעב והשובע שילדינו מזמן שכחו להקשיב לו. אפשר לשלב מזונות שטעימים לנו בתפריט היומי וליהנות מהם ללא רגשות אשמה או הסתרה.

     

    בפרסומת לפסטרמה ראינו נערה עצובה, שזה עתה נפרדה מהחבר שלה. היא מגיעה לאמה על מנת לקבל תנחומים בצורת סנדוויץ'. מה לומדים כאן? שבאופן אוטומטי, ברגע שעצובים, כועסים ומתוסכלים – אוכלים. המסרים האלה מתחזקים, כשפרסומות נוספות מפמפמות את הסיסמה: "כשעצוב בלב צריך שיהיה שמח בצלחת". האמא היתה יכולה לנחם את בתה לו רק הקשיבה לה, בלי קשר לאוכל. מאוחר יותר, אם הן היו רעבות, הן יכלו ליהנות מארוחה טובה, שכוללת גם את הסנדוויץ' עם הפסטרמה.

     

    המודל: ארוחה משפחתית

     

    ישנן פרסומות שמשדלות להגדיל את המנה במזנוני ג'אנק פוד וחטיפים. בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בגודל המנה, שמצטרף לירידה בפעילות הגופנית. התוצאה: מאזן קלורי חיובי, כלומר יותר קלוריות נכנסות מאשר יוצאות. זה מוביל לעודפי שומן ש'מתיישבים' על ילדינו. כל עוד הפרסומות האלה משודרות, מחובתנו להסביר לילדינו את ההשלכות שכרוכות בהגדלת המנה.

     

    וזוכרים את הפרסומת שבה נשים רזות הולכות באירוע חברתי ומרביצות לעצמן על היד כדי לא לאכול מהשפע שמוצג להן? איזה מסר תשדיר שכזה מעביר לילדים שלנו? האם על מנת להיות רזה צריך להימנע לחלוטין ממזונות מתוקים וטעימים, או לצום באירועים חברתיים? שום טיפול תזונתי שמטפל בנוער שסובל מעודף משקל לא מחייב הימנעות טוטאלית משפע הממתקים, שמצויים כל הזמן סביב המתבגר. החוכמה היא לבצע בחירה מושכלת של הממתקים ולשלוט בכמות.

     

    פרסומות לשתייה ממותקת ולמשקאות אלכוהוליים משדרות הנאה, כיף וחברים. אבל זו אמירה חלקית. משקאות מתוקים מהווים מקור קלורי גדול, ולרוב ריק מבחינת ערכים תזונתיים. יש ילדים ש'מחסלים' בקבוק משפחתי ביום ואף יותר. התכולה הקלורית של בקבוק משפחתי יכולה להגיע לזו שמצויה ב-32 כפיות סוכר!

     

    יש פרסומות שמדגישות למשל כמה מעט סוכר יש במוצר, אם בכלל. אבל מה שלא מספרים לנו הוא שהמוצר מכיל אחוזי שומן גבוהים. במוצרים האלה השומן לרוב עבר עיבוד והפך לשומן מוקשה שמעלה את הכולסטרול הרע (LDL) בניגוד לשומן הרווי, השומן המוקשה גם מוריד את הכולסטרול הטוב (HDL) ששומר עלינו מפני חמצון.

     

    גם הצהרות כמו "חצי מכמות השומן" צריכות להדליק לנו נורה אדומה. חצי ממה? חצי מ-1,000 קלוריות זה עדיין נחשב למוצר עתיר קלוריות.

     

    חשוב להגיד שיש גם פרסומות שמעודדות הרגלי אכילה נבונים, כמו זו שמראה ילד רץ אחרי אביו שרוכב על אופניים כדי לתת לו בקבוק מים. הפרסומת הזו מדגישה הן את החשיבות שבעיסוק בפעילות גופנית והן את חשיבות השתייה במהלכה.

     

    ישנן פרסומות שמראות משפחה שיושבת ביחד ליד השולחן ונהנית מארוחת ערב משפחתית. בארוחה משפחתית ההורים יכולים להוות מודל לחיקוי בבחירה מושכלת של מזונות בריאים. ארוחה כזו של אוכל ביתי יכולה להכיל פחות קלוריות מאכילה של אוכל קנוי ומעובד או מאכילה במסעדה.

     

    מסר נוסף שמועבר בפרסומת הזו הוא שהאכילה נעשית במקום הטבעי שלה, ליד שולחן. ברוב הבתים היום נפוצה אכילה מול הטלוויזיה או מסך המחשב. אכילה תוך ביצוע פעולה נוספת מסיחה את הדעת מפעולת האכילה עצמה וגורמת לנו לא לעקוב אחרי מה שנכנס לפה הן בבחירה והן בכמות. לעומת זאת, האכילה ליד שולחן מאפשרת בקרה, לעיסה איטית והקשבה לגוף שלנו. כל אלה יובילו לסיום הארוחה על פי הצורך הפיזיולוגי הטבעי של הגוף.

     

    להנחיל את הנורמות

     

    אז מה עלינו לעשות? הילדים שלנו גדלים תוך חיקוי של הנורמות המקובלות, והתפקיד שלנו, המבוגרים, להראות להם מה נבון ומה נכון.

     

    • חשוב לדבר עם הילדים, לשמוע ולהבין מה הם קולטים מהמדיה התקשורתית שעוטפת ומציפה אותם. להסביר להם על האינטרסים שעומדים מאחורי הפרסומות ולצייד אותם בחוש ביקורתי כלפי שפע המידע שסובב אותם.
    • שמשו דוגמה אישית טובה לילדיכם. ילדיכם מחקים אתכם גם בכל הקשור להרגלי אכילה.
    • מלאו את הבית במגוון מזונות שיאפשר גיוון בתפריט היומי של ילדיכם: שפע של ירקות ופירות, דגנים מלאים, מקורות לחלבון ולשמן שחיוני לגופנו. כך תוכלו להבטיח שילדיכם ייהנו משפע הוויטמינים, המינרלים, החלבונים, השומנים והאנרגיה שלהם הם זקוקים.
    • את הממתקים שלבו בתפריט בצורה מוגבלת ומבוקרת.
    • חנכו את ילדיכם לאכול כשרעבים ולהפסיק כששבעים.
    • היום הבילויים שלנו כוללים הזמנה לארוחה, ארוחת יום הולדת ובילוי במסעדה. אפילו נופש במלון נחשב היום לאיכותי אם הוא מלווה ביכולת לאכול כמה ומתי שרוצים במהלך השהות במלון. חשוב לעודד פעילויות שלא קשורות באכילה: יציאה לטבע לטיולים רגליים, רכיבה על אופניים, משחקי כדור, שחייה בים או בבריכה. עודדו את הילדים להמיר את משחקי המחשב בכאלה שמאפשרים תנועה תוך כדי משחק.

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית במרכז שניידר לרפואת ילדים, עמותת הדיאטנים הקליניים בישראל – 'עתיד'

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים