המגמה: מנועי חיפוש לכל נושא
מילת המפתח בתחום מנועי החיפוש היא פילוח. כדי למצוא דפי אינטרנט אפשר להסתפק באתר הרגיל של 'גוגל' אך אם רוצים למצוא קטעי וידאו, אודיו, חדשות, מוצרים או בלוגים צריך לחפש במנועי חיפוש המתמחים בנושא מסוים. תחום החיפוש לאן. כתבה ראשונה
גוגל הגיבה בספקנות להצהרות והעלתה את האפשרות כי אין מאחוריהן דבר. קשה לחשוב על ויכוח שמעניין פחות את הגולש הממוצע. אין כל משמעות למיליארדי דפי אינטרנט אם הגולש לא מקבל קישורים רלוונטיים לבקשת החיפוש בראש דף התוצאות הראשון.
למען האמת, המחפש הממוצע ישמח לוותר על "התענוג" הכרוך בפתיחת כל קישור בדף התוצאות כדי לבדוק אם באחד מהם מסתתר המידע המבוקש, ובמקום זאת לקבל ממנוע החיפוש שלו דף אחד בלבד, המסכם את כל המידע הרלוונטי על בקשת החיפוש ביחד עם קישורים למקורות של הדף.
בראשית הייתה גוגל
עד להופעתה של גוגל בשנת 1998 היה תוהו ובוהו בתחום החיפוש ברשת, והמחפשים במנועים כמו "אלטה ויסטה", "הוטבוט", "לייקוס" ואחרים נאלצו להתמודד עם עשרות דפי תוצאות, רובם חסרי רלוונטיות לבקשת החיפוש.
גוגל, עם ממשק מינימליסטי המדגיש שפחות זה יותר (less is more), חוללה סדר בעולם זה כשעמדה על שני תנאי יסוד שכיום נראים ברורים מאליהם - רלוונטיות ומיידיות. כלומר, תוצאות החיפוש חייבות להיות רלוונטיות לשאילתא, והתוצאות שיופיעו ראשונות חייבות להיות הכי רלוונטיות, והחיפוש חייב להתבצע בשברירי שניות.
הטכנולוגיה של גוגל הייתה טובה מספיק כדי לספק לרוב הגולשים את מבוקשם ואיפשרה לחברה לפתוח פער גדול על פני המתחרות. אך ככל שהרשת גדלה ומשרתת יותר גולשים המחפשים מידע מגוון יותר וספציפי יותר, ספק אם מה שהיה הוא שיהיה. כדי להמשיך לספק לגולשים תוצאות רלוונטיות בקליק אחד, מנועי החיפוש ייאלצו להשתנות במהירות.
מנוע חיפוש לכל נושא
מילת המפתח היא פילוח. כדי למצוא דפי אינטרנט אפשר להסתפק ב'גוגל' אך אם רוצים לבדוק מחירים של מסך מחשב מדגם מסוים צריך לחפש באתר "זאפ" בישראל או Shopping.com (אף היא חברה ישראלית) בארה"ב. כדי לאתר מודעת דרושים או נדל"ן יש לחפש באחד האתרים בתחום, לעיון בידיעות אחרונות של כל המקורות הזרים המדווחים על הטרגדיה בניו אורלינס צריך לחפש באחד ממנועי החיפוש המתמחים בחדשות כמו Google News או Topix.net.
כדי למצוא סרטוני וידאו או קובצי קול צריך לערוך חיפוש בנפרד (חיפוש וידאו באלטה ויסטה, גוגל או יאהו!, חיפוש וידאו וקול ב-Singfish, ואם רוצים לעיין במה שכתבו גולשים בעלי יומני רשת (בלוגים) רצוי לחפש באחד
ממנועי החיפוש המתמחים בבלוגים (פרטים בהמשך).
תוכנות נפרדות משמשות לחיפוש קבצים במחשב, בהן Google Desktop, Copernic Desktop Search או MSN Search Toolbar.
נוסף על כך, מנועי החיפוש הגדולים אינם מאפשרים לנו לגשת לעשרות ואף מאות אתרים אשר הגישה אליהם היא בתשלום בלבד - ארכיונים של אתרי חדשות, מאגרי מידע רפואיים, מחקרים ועוד.
גוגל השיקה מנוע חיפוש המוקדש לתחום האקדמיה - Google Scholar ואילו יאהו! מפעילה את Yahoo! Subscriptions, מנוע חיפוש של מאגרי מידע בתשלום. עוד לא נגענו בקצה הקרחון. מנוע החיפוש החדש Google Print מאפשר לחפש בתכנים המלאים של ספרים מודפסים, במסגרת פרויקט שאפתני במיוחד של גוגל, להעלות לרשת את כל הספרים החשובים של הציוויליזציה המערבית.
חיפוש סלולרי
בעלי טלפונים סלולריים יעדיפו לחפש באמצעות מנועי החיפוש הניידים - המותאמים במיוחד למכשירים הקטנים - בהם Yahoo Mobile או Google Mobile (כדי לחפש, הקלידו את הכתובת www.google.com/xhtml בממשק הטלפון).
"דפי זהב" השיקה לאחרונה שירות המאפשר לאתר בתי עסק בסלולר באמצעות חיפוש SMSי - מקלידים את סוג העסק המבוקש (למשל, "גרר בעפולה", שולחים למספר 2580 ומקבלים את התוצאות ב-SMS. הטכנולוגיה עדיין לוקה בחסר (למשל, חיפוש אחר "מסעדה ברחוב יגאל אלון בתל אביב מביא גם תוצאות של מסעדות ששמן מתחיל ב"אלון"), אך סביר להניח שתשתפר בהמשך.
Answers.com
עוד אתר חיפוש מתמחה הוא Answers.com הישראלי, המופעל על ידי חברת GuruNet, ותוצאותיו משולבות גם בגוגל (באמצעות קישורים המשולבים בפס הכחול העליון בדף התוצאות לצד המילה definition). כשמחפשים באתר את "אריאל שרון" מקבלים דף עם תמונות של שרון, ביוגרפיה, ספרים וספרים רלוונטיים, והפניה לערכים קרובים, בהם עומרי שרון, דוד אפל, אהוד ברק ואפילו ערך על שם כפר מל"ל - בו גדל שרון. כל המידע הזה נשאב מאתרים רלוונטיים.
zabasearch
ZabaSearch הוא מנוע חיפוש על אנשים ברשת - מרכז מידע הניתן לאיתור באתרי אינטרנט ומאגרים חופשיים, בהם תאריך לידה, מספר טלפון, מצב אשראי בבנק, ומספק גם תמונת לווין של איזור המגורים. כרגע האתר פועל בארה"ב בלבד.
A9
אחד ממנועי החיפוש החדשניים בשטח הוא A9.com של אתר "אמזון", המתבסס על תוצאות מ"גוגל". מלבד חיפוש ברשת, ה"גוגל המשופר" מציע גם תוצאות רלוונטיות מחנות הספרים המקוונת, ממאגר הסרטים המקוון IMDB, ממנוע חיפוש הבלוגים IceRocket (שמפורט בהמשך), מוויקיפדיה ועוד. תוצאות החיפוש מהמקורות השונים מסודרות בפורמט חדשני של טורי אורך המחלקים את הדף לשישה חלקים.
לאחרונה נוסף ל-A9 שירות ניסיוני, המאפשר למחפשים לצפות כיצד נראים בניינים ב-24 ערים בארה"ב. 35 מיליון התמונות שנכללות עד כה, צולמו מכלי רכב שצוידו במצלמות דיגיטליות ומערכות GPS, ומשלבות אפשרות צפייה
בשני צדי הרחוב או "להלך" בבלוק. יש לציין, כי לאחרונה הושק אתר ישראלי המספק תמונות של בניינים בכמה ערים בארץ, בכתובת zoomap.co.il, אך קשה לערוך השוואה הוגנת בין שני האתרים, כאשר עושר האפשרויות מטה את הכף לטובת A9.
יש לציין, כי גם יאהו!, MSN וגוגל השיקה שירותים של מפות דיגיטליות ושתי האחרונות אף מספקות צילומי לוויין.
חיפוש RSS ובלוגים
אחת הבעיות הגדולות של מנועי החיפוש הגדולים היא חוסר התייחסותם לאירועים שקורים עכשיו. על אף שהזמנים התקצרו, עדיין צריך להמתין מספר ימים בטרם יתעדכנו מנועי החיפוש בקישורים העוסקים באירועים חדשותיים (מלבד קישורים לאתרי חדשות המתעדכנים בזמן אמת).
מנועי חיפוש העוסקים בבלוגים וב-RSS (עדכונים על תכנים חדשים המתפרסמים באתרי אינטרנט ומבוססים על XML) עונים על הצורך במידע עדכני מהרשת.
Bloglines
אתר Bloglines, בבעלות Ask Jeeves, מאפשר לחפש מידע במאות אלפי בלוגים, כמו גם להירשם לקבלת עדכוני RSS קבועים.
BlogPulse
אתר המבשר על טרנדים חדשים בעולם הבלוגים, המתעדכנים מדי שעה, וכולל גם מנוע חיפוש המבוסס על אינדקס גדול במיוחד.
Daypop
אחד ממנועי החיפוש הוותיקים לנושא הבלוגים, שאיבד את מעמדו המוביל בשנתיים האחרונות.
Feedster
מנוע חיפוש RSSי המאפשר למחפשים לשמור חיפושים קבועים, לקבל עדכונים על תוצאות חיפוש חדשות בדואר האלקטרוני ועוד.
IceRocket
עוד מנוע חיפוש המחפש גם בבלוגים.
Technorati
מנוע החיפוש המוביל כיום לנושא הבלוגים. המנוע מאפשר לבצע חיפוש על פי מילות מפתח,
קישור או תגיות (נושאי חיפוש).
Google Blog Search
המצטרף החדש לחבורה, שהושק רק בשבוע שעבר, אינו מוגבל לחיפוש טקסט בבלוגים של מערכת Blogger, בבעלות גוגל, אם כי בשלב זה אינו מבצע חיפושים במערכות בלוגים בעברית כמו "ישראבלוג" או "תפוז בלוגים".
בכתבה הבאה: סקירה של מנועי חיפוש מבוססי אשכולות (clusters) ומגמות חדשות בתחום החיפוש

