צרכנים שרכשו מנתי סקאל יכולים לתבוע את האתרים
המועצה לצרכנות: לפני שהם מפרסמים הצעת מכר חלה על המשווקים חובה לוודא כי המוצרים נמצאים ברשות הספק או כי אין מניעה לספקם
צרכנים שרכשו מחשבים מ"נתי סקאל" באמצעות אתרי מכירה שונים ולא קיבלו את הסחורה, יכולים לתבוע את מלוא כספם בחזרה מהאתר המשווק. כך נמסר מהמועצה לצרכנות. זאת, בעקבות הידיעות שהתפרסמו השבוע לפיהן צרכנים שרכשו מחשבים מחברת נתי סקאל באמצעות אתרי אינטרנט שונים, לא קיבלו את הסחורה למרות ששילמו את הכסף. היום (ג') אף נודע כי במשרדי נתי סקאל כבר לא עונים לטלפונים
לפי המועצה, לפני שהם מפרסמים הצעת מכר חלה על המשווקים חובה לוודא כי המוצרים נמצאים ברשות הספק או כי אין מניעה לספקם. המועצה מבהירה כי טענות משווקים מרחוק (משווקים באמצעות מכרזים, אינטרנט, קטלוגים וכד') שהם אינם משווקים אלא "מפרסמים" או "מתווכים", נדחו לא אחת על ידי בתי משפט שאף חייבו את אותם אתרים משווקים לפצות צרכנים שרכשו באמצעותם מוצרים שלא קיבלו.
עוד נמסר מהמועצה לצרכנות, כי צרכנים יכולים לדרוש עצירת תשלומים לאחר משלוח הודעת ביטול העסקה למשווקת, לא רק במקרים שברור כי מדובר ב"כשל תמורה", היינו במקרה שהסחורה לא סופקה על אף שחלף מועד האספקה שנקבע בהזמנה, אלא גם במקרים של "כשל תמורה צפוי". כלומר, "שנסתבר מנסיבות העניין שלא יוכל או לא ירצה לקיימו" (סעיף 17 לחוק החוזים), כמו במקרים של הפסקת פעילות, חדלות פירעון ופשיטת רגל.
בנסיבות של "כשל תמורה" כאמור, חלק מהצרכנים יכולים לדרוש מחברות האשראי לעצור תשלומים עתידיים. מדובר בצרכנים שהתחייבו ל"תשלום נדחה" – תשלום כל התמורה במועד שעולה על 35 יום ממועד כריתת העסקה/מועד ההזמנה; צרכנים שהתחייבו לתשלומים חודשיים ללא ריבית (עסקת תשלומים רגילה); תשלומים באשראי עם ריבית ("תשלומי קרדיט"). למרות זאת, לא יהיו הצרכנים זכאים להשבת תשלומים שירדו עוד לפני דרישתם מחברת האשראי לעצור את התשלומים, ולא קיימת זכות ביטול לכל מי ששילמו באמצעות "עסקת מזומן בכרטיס אשראי" בה התמורה משולמת בתשלום אחד תוך פחות מ- 35 יום מיום כריתת ההסכם.
הגנה נוספת עומדת לצרכנים העונים לתנאים של ביטול "עסקת מכר מרחוק". מדובר במקרים בהם העסקה בוצעה מרחוק (אינטרנט, מודעה, קטלוג וכד') ולא חלפו יותר מ- 14 יום ממועד אספקת המוצר או קבלת טופס הגילוי - המאוחר מביניהם. בעסקה כזו קיימת לצרכן בכל מקרה זכות ביטול העסקה החל מיום כריתתה, כשבמקרים של ביטול עסקת מכר מרחוק חייב המשווק להשיב לצרכן את מלוא סכום העסקה בניכוי דמי ביטול בשיעור של 5% לכל היותר משווי העסקה או 100 שקל - הנמוך מביניהם.
"לא יכולים להתנער מאחריות"
המועצה לצרכנות מדגישה, כי אתרי האינטרנט המשווקים מוצרים המסופקים על ידי ספקים שונים אינם יכולים להתנער מאחריותם לאספקת המוצרים, וכי באחד מפסקי הדין בנושא המצויים בידיה, פסקה שופטת בית משפט השלום בת"א, דורית רייך שפירא, נגד "המכרז של המדינה".
בפסק דין זה קבעה השופטת, בין היתר: "ויודגש – ניהול עסקים בקנה מידה גדול ע"י הנאשמת וע"י כלל העוסקים מחייב את הנאשמת ואת האחרים להתקשר עם ספקים יציבים מאוד, לפרסם המוצרים העומדים למכירה רק במצב של ודאות מוחלטת שהעסקה תוכל להתבצע, תוך קיום מנגנון בקשה הולם שיהיה בו למנוע כשל עסקאות. משנה חומרה אני רואה בכך שהנאשמת הוסיפה מחדל על מחדל בסירובה לבטל את העסקאות מיד עם דרישה".
עוד ציטטה השופטת את השופט אהרון ברק: "חוזה יש לקיים ולא רק לשלם פיצוי בגין הפרתו – כי בכך מעודדים בני אדם לקיים הבטחותיהם, קיום הבטחות עומד ביסוד חיינו כחברה וכעם". השופטת מוסיפה כי "אם כך הכלל, על אחת כמה וכמה בנושא צרכני שבו הביע המחוקק דעתו באופן נחרץ וחד משמעי". (פ 9984103)
מחשב נייד. האתרים אחראים על המכירה
צילום: גבי מנשה
מומלצים