שתף קטע נבחר

שימוש הוגן: למה המחסניות של Dell כל כך יקרות?

בית המשפט קבע: ספק סלולר אחראי לפצות לקוח על מחיקת רינגטונים, אין ספרים באתר BookMe, והמחיר המופקע של מחסניות הדיו של Dell

1. בית המשפט פסק נגד סלקום

 

הגולש מייקל ברנדן מאיירס שלח אלינו פסק דין מעניין שניתן השבוע (א') בנוגע לתביעה שהגיש איל פייגן נגד סלקום בבית המשפט לתביעות קטנות בעפולה. פייגן תבע את החברה ודרש פיצוי על כך שבמהלך תיקון של מכשיר הטלפון הסלולרי שלו נמחקו צלצולים רבים שהוריד בתשלום.

 

נוסף על כך, נמחקו תמונות, סרטונים והקלטות בעלי ערך רגשי גבוה לטענתו.

אם לא די בכך, פייגן טען כי נמחק היומן שהכיל תאריכים, ימים שעות, תאריכי יום הולדת ותאריכים חשובים.

 

חברת סלקום ביקשה לדחות את תביעתו של פייגן בטענה שהמכשיר איננו שלו ואין לה קשר מסחרי איתו. נוסף על כך, טענה סלקום כי היא מספקת שירות טכני ללא תשלום, וייתכנו תקלות, והיא איננה אחראית לנזק שנגרם.

 

על פי החברה, עובדת חוסר אחריותה מצוין במפורש בטופס מסירת ציוד לתיקון. פייגן, כך לטענת סלקום, לא עשה דבר למנוע את נזקיו, בכך שלא ביצע גיבוי לנתונים ולתוכנות וכן מכוח חוק התקשורת אין לחייבה אלא בנזק ישיר בלבד.

 

בפסק הדין שניתן על ידי סגן נשיא בית המשפט לתביעות קטנות בעפולה, יוסף בן חמו, נכתב כי "מתוך פרוטוקול התייחסות של אגף הלקוחות שצירפה נציגת הנתבעת, מצוין במפורש שהלקוח ביקש לתקן את המכשיר וציין כי הזיכרונות מאוד חשובים לו. בפועל לא נמחקו הזיכרונות, אלא נמחקו תכנים כמו סרטונים וזיכרונות יומן, וזאת,בשל תקלה טכנית בתוכנה שמעבירה את הנתונים.

 

"קשה עד מאוד להעריך ולכמת מבחינה כספית את הנזק של עוגמת הנפש שנגרמה לתובע", קבע השופט, "בהתחשב בנסיבות, כפי שפורטו, אני מחייב את הנתבעת לשלם לתובע את הסך של 3,000 שקלים, תוך 30 יום מהיום, שאם לא כן, הסכום ישא הפרשי הצמדה וריבית כחוק מהיום ועד התשלום המלא בפועל. כמו כן, תשלם הנתבעת לתובעת הוצאות משפט בסך 250 שקלים".

 

2. אורנג' - לא כולל מע"מ

 

הגולש דן מתלונן כי בסניף של חברת פרטנר בקניון איילון מכרו לו נוקיה מדגם 6680 מבלי לציין כי ישנם דמי שדרוג והמחיר אינו כולל מע"מ. " המוכר אמר לי שעלות השדרוג היא 49 שקלים לחודש למשך 36 חודשים, וכן (בעקבות שאלתי המפורשת) אין שום עלות אחרת. כשקיבלתי את החשבון החודשי מפרטנר, הסתבר לי שהסכום שנאמר לי לא היה כלול מע"מ, ואינו כולל דמי שדרוג לדור השלישי בסך 25 שקלים ועוד מע"מ. הסכום הכולל הוא 86.2 שקלים לחודש - כמעט פי שניים ממה שהובטח לי", הוא התלונן.

 

"כשהתקשרתי לשירות הלקוחות, אמרה לי המוקדנית שהיא מצטערת מאוד אבל הכל רשום בחוזה (10 עמודים בכתב קטן שאיש איננו קורא). בתור "פיצוי" קיבלתי 90 דקות שיחה. האם אין כאן הטעיה בוטה של הצרכן? ממתי מפרסמים מחירים ללא מע"מ?"

 

פנינו אל פרטנר בכדי לברר את העניין. ומהחברה מסרו כי: "מבדיקה שערכנו בנושא פנייתו של מר קרדי עולה, כי ב-24 לאוגוסט בחר הלקוח לשדרג את מכשירו ולרכוש מכשיר חדשני ומתקדם מדגם Nokia 6680 התומך בטכנולוגיית הדור השלישי. חשוב לציין, כי הלקוח משויך לתוכנית עסקית ייחודית ובהתאם לכך נהנה מהתנאים ומההטבות הכלולים בתוכנית זו.

 

"המחירים אינם כוללים מע"מ - כך נהוג"

 

כנהוג בעולם העסקי, המחירים המצוינים אינם כוללים מע"מ. יחד עם זאת, ככלל, בפרסומי החברה באשר למבצעים השונים המוצעים לקהל הלקוחות העסקיים, מצוין אף הסכום הכולל מע"מ. לפיכך, בהתאם לתנאי התוכנית אליה משויך הלקוח ברשת orange, שילם הלקוח עבור מכשירו החדש 49 שקלים לחודש, לא כולל מע"מ.

 

"כמו כן, כדי שהלקוחות יוכלו ליהנות מהשימוש בשירותי הדור השלישי מעמידה לרשותם פרטנר חבילת הטבה, המאפשרת גלישה סלולרית עד לנפח מקסימלי של 100 מגהבייט בחודש, עלותה החודשית ללקוחות העסקיים הנה 25 שקלים לא כולל מע"מ. בעת רכישת המכשיר, הלקוחות מיודעים כי החבילה מופעלת אוטומטית וניתנת להפסקה בפנייה לשירות הלקוחות".

 

3. ספרים רבותי ספרים

 

הגולשים נועם ויעקב מתלוננים, כל אחד בנפרד, על חנות הספרים ב-BookMe, ממנה רכשו ספרים. נועם ציין כי רכש מהחנות כמה ספרים עבור יום הולדתה של חברתו. "קיבלתי דרך הדואר האלקטרוני מייל המאשר את קנייתי בתוספת מספר ההזמנה. לצערי הספרים בוששו מלהגיע", הוא כתב.

 

"בשירות הלקוחות ענו לי בשוויון נפש שהם לא רואים את פרטי ההזמנה, זאת למרות שהיא קיימת ונשלח לי אימייל מאשר (ההזמנה כמובן בשרת מאובטח). וכן שהבעיה מוכרת להם. חבל שלא הודיעו לי מראש שיש צורך לבדוק שההזמנה באמת "הגיעה" ושאי מייל מטעמם עדיין לא מספיק. הם עשו לי טובה ושלחו לי פקס המצהיר כי ההזמנה "לא נקלטה" כי אני חששתי שבאותה פתאומיות, היא תופיע והכרטיס יחויב".

 

מקרה דומה קרה גם לגולש יעקב. אך זה שלא כמו נועם, חשב כי דובר בתקלה חמורה בהרבה. "החברה לא שלחה לי ספר שקניתי, הם לא עונים בטלפון (רק מענה קולי) ולא עונים למייל ששלחתי", הוא ציין.

 

פנינו לחברת "ספר לכל", מפעילת אתר BookMe והצגנו את הדברים בפני אודי זלוף, מנהל החנות המקוונת. "אפשר להירגע, אנחנו קיימים 'רק' 40 שנה ולא מתכוונים לקרוס בגלל סניף מקוון באתר אינטרנט", הוא אמר, "בנוגע לגולש נועם, אני רואה כי הזמנתו מבוטלת וזאת בגלל תקלה באתר או משום שהגולש עשה משהו לא נכון בהעברת הנתונים ולכם הגיעה ללא פרטים ועל כן בוטלה מיד. שני הגולשים יקבלו מאיתנו פיצויים והזמנתם תטופל". 

 

4. כשהחלקים יקרים מהשלם

 

הגולש גל מאוכזב מחברת Dell לאחר שהגיע למסקנה כי רכישת מדפסות מהחברה אינה כדאית. "תמו חיפושיי אחר דיו למדפסת ה-Dell 720 שקניתי, והמסקנה היא אחת: לא לקנות Dell. איזו אכזבה. Dell מוכרת בעולם כחברת מחשבים וטכנולוגיה יעילה ותחרותית. כבר לפני 3 שנים היא חתמה עם חברת Lexmark על הסכם שיתוף פעולה, ומדפסת ה-720 ידועה כזהה למדפסת ה-Lexmark Z612 615.

 

למרות זאת, נאמר לי שאין כל ראש דיו תחליפי למדפסת זו ועלי לרכוש את ראשי הדיו המקוריים של Dell. את המדפסת שלי קניתי ברשת מגה ב-150 שקלים כולל שני ראשי דיו בגודל מלא (לא ראשי ניסיון קטנים). הבוקר מסרו לי בטלפון מחברת גלקסי שניתן לרכוש את הדיו רק דרכם והמחיר הוא 219 שקלים לדיו שחור ו-249 שקלים לדיו צבעוני.

 

הסברתי להם שהמחיר לא הגיוני, ושבמחיר ראש הדיו השחור אני יכול לקנות שני ראשי דיו של HP. אני גם יכול במחיר זה (כ-220 שקלים) לקנות ראש דיו שחור וראש דיו צבעוני תואמי Lexmark מסדרת Z600 המתאימים למדפסת. אם אתעקש על דיו מקורי של Dell, הרי שהמחיר בארה"ב הינו כחצי מהמחיר בארץ. אני צרכן נבון. אני אתייחס למדפסת Dell שקניתי כאל מוצר חד פעמי ואשליך אותה לפח כאשר הדיו ייגמר".

 

פנינו אל חברת Dell על מנת להבין מה עומד מאחורי המחיר הגבוה. מהחברה נמסר: "מחסנית הדיו אותן אנו משווקים בארץ הינן בעלות דיו איכותי ומחסנית מלאה עד סופה בניגוד למחסניות שניתן למצוא בשוק. מחסנית זו תורמת לחיסכון בעלויות שכן היא מחזיקה יותר זמן ו-DELL מעניקה עליה אחריות. איננו יודעים לאילו מחסניות התייחס המתלונן שכן קיימות בשוק מחסניות ממוחזרות וכן מחסניות בעלות כמות חלקים ( half capacity)".

 

נפגעתם משירות לקוי של ספק האינטרנט? קניתם מודם או מעבד וגיליתם שעבדו עליכם? שלחו אלינו את התלונה: יש להקליד computers בשורת הכתובת ולאחר מכן להוסיף y-i.co.il@.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שי רוזנצוויג
הגולש נועם: "הספרים בוששו מלהגיע"
צילום: שי רוזנצוויג
מומלצים