שתף קטע נבחר

המורה החדש: ידע מקצועי ופחות השכלה כללית

לאחר שדו"ח דוברת הכריז על מהפכה בהכשרת המורים ועל קיצוץ מספר המכללות למורים, מציגה מכללת אחוה שבדרום מודל ראשון לפיו תעוצב דמותו של המורה החדש: "בעל גישה חינוכית נכונה – שמוכן להתמסר לתלמידיו ומסוגל להעביר ידע שהוא רכש לתלמידיו, להנחיל ערכים ומסוגל להביא תלמידים למצב שבו יהיו מורים מוכשרים בעתיד". כך הסביר יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה הגבוהה

המודל החדש להכשרת מורים בישראל: יותר ידע מקצועי מעמיק, פחות השכלה כללית רחבה. כך עולה מתוכנית הכנס בו הוצג המודל היום (ב') במכללת אחוה שבדרום הארץ.

 

המועצה להשכלה גבוהה צפויה לאשר את המודל, שנבנה כחלק מהמלצות ועדת דוברת לשינוי מעמד המורים. בדו"ח הומלץ לשדרג את התוכניות להכשרת מורים ולהעבירן לאחריות המועצה להשכלה גבוהה.

 

המכללה האקדמית אחוה היא הראשונה שגיבשה מודל הכשרת מורים לתואר ראשון בהוראה ומדעים, והוא הוצג בכנס "דמות המורה, ההשכלה הגבוהה והפרצוף שלנו – מי יחנך את ילדינו?" בהשתתפות ראשי מערכת ההשכלה הגבוהה בארץ. ברגע שיאושר המודל על ידי המל"ג הוא צפוי לשמש קו מנחה קו לשאר המכללות להוראה בארץ.

 

התואר החדש נקרא "תואר להוראה ולמדעים" ומודגשים בו מדעי הטבע והתרבות, הכשרת מורים וחינוך ומעורבות והשתלבות בחיי הקהילה. הלימודים יכללו הכשרה דיסיפלינרית מעמיקה, הכשרה פדגוגית ויישומית מקיפה ומעורבות עמוקה ורגישות לקהילה. הלימודים יימשכו ארבע שנים. בשלוש השנים הראשונות ירכשו הסטודנטים תואר אקדמי (B.A או B.Sc) והשנה הרביעית תוקדש להסמכה בהוראה.

 

"המורה האידיאלי: בעל גישה חינוכית"

 

יו"ר הות"ת (ועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה), פרופ' שלמה גרוסמן, נדרש לאחת המחלוקות הגדולות לגבי שינוי התואר למורי המדעים. המחלוקת נבעה מההמלצה לפיה הם יתמקצעו במקצוע אחד בלבד ויהיו בעלי ידע פחות נרחב.

 

 "אנחנו בהחלט רוצים מורים עם ידע בסיסי רחב יותר תוך התמקדות במקצועות שאותם בחרו ללמוד ברמה אקדמית גבוהה. מורה למתמטיקה יקבל כל מה שהוא זקוק לו. כיום המגוון הרחב של הנושאים שמורה נחשף לה במוסדות להכשרת עובדי הוראה מאפשר ידע רחב אבל פחות התמקצעות. מה עדיף על מה? מורה בעל ידע כללי רחב, אך שטחי יחסית במקצוע אותו הוא מלמד, או מורה מקצועי מהשורה הראשונה, המעורה יותר בחומר שהוא מלמד, ומעודכן לגבי הפיתוחים הטכנולוגיים והמדעיים? מבחינתנו דמות המורה האידיאלית היא ראשית מורה בעל גישה חינוכית נכונה – שמוכן להתמסר לתלמידיו ומסוגל להעביר ידע שהוא רכש לתלמידיו, להנחיל ערכים ומסוגל להביא תלמידים למצב שבו יהיו מורים מוכשרים בעתיד", הסביר גרוסמן.

 

כזכור, שתי המלצות בדו"ח דוברת עומדות לשנות משמעותית את מפת המכללות להוראה ואת סוג ההכשרה של המורים, מתוך שאיפה לשפר את איכות ההוראה בבתי הספר. המלצה אחת נגעה לצמצום המכללות הממלכתיות והדתיות להוראה מ-27 ל-12 בלבד. ההמלצה האחרת נוגעת לאופי ההכשרה ולמידת ה"אקדמיות" שלה - הוועדה המליצה לבטל את התואר הראשון בחינוך, B.ed, ולהמירו בתואר ראשון דיסיפלינרי בשילוב תעודת הוראה. בנוסף, יעברו המכללות לפיקוח ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, במקום להיות חלק ממשרד החינוך כבעבר. בעקבות המלצות אלה עולים רעיונות שמטרתם להעביר לאוניברסיטאות נתח משמעותי יותר מהכשרת המורים.

 

הסיבה לצמצום מספר המכללות להכשרת מורים נעוצה לדברי גרוסמן בכך ש"בעשור האחרון ריבוי מספר המוסדות להכשרת עובדי הוראה פגע באיכות המורים. לכן ההחלטה שקיבלנו היא לאחד מוסדות".

 

לדבריו, "שיפור איכות ההוראה ניתן לביצוע רק במכללות גדולות, בהן ישנה מסה קריטית של סטודנטים. במקום מוסדות של 200 סטודנטים להוראה יהיו מוסדות של 2,000 ויותר. צריך ללמד מגוון של נושאים ורק במוסד גדול זה אפשרי". 

 

בעקבות המלצות הרפורמה בחינוך הוקמו במועצה להשכלה גבוהה שתי ועדות לנושא: "השתלבות מוסדות להכשרת עובדי הוראה עם אוניברסיטאות ומכללות קיימות" שבראשה סגן יו"ר המועצה להשכלה גבוהה, פרופ' יחזקאל טלר. הוועדה השנייה בראשותו של גרוסמן: "הוועדה לאיחוד המכללות והעברתן לתקצוב ות"ת".

 

גרוסמן הבטיח: "אותם מוסדות שיעברו לתיקצובנו ינוהלו במינהל תקין ויאפשרו הכשרת עובדי הוראה במוסדות מתוקצבים כהלכה עם מסה קריטית מתאימה. יש פה הזדמנות פנטסטית לדון בדמות המורה העתידי, כשמצד אחד דו"ח דוברת ומצד שני ההתפתחויות הטכנולוגיות".

 

הצהרתם בעבר כי במועצה רוצים להעלות את מספר סטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות שירכשו השכלה גבוהה. לכאורה, יש בכך סתירה בין מצוינות ונגישות רבה לאוכלוסייה.

 

"אנחנו בעד נגישות לצד מצוינות וכל מי שראוי ללמוד אכן יתקבל. ישנם כיום 22 אלף סטודנטים להוראה, ואנחנו מצפים להגדיל את המספר, כך שיענה על הצרכים של מדינת ישראל. ישנה עלייה בשנים האחרונות במספר הסטודנטים להוראה ובכלל. גם אם המספר יתייצב סביב זה, אנו עונים על הדרישות".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הכנס במכללת אחוה היום
צילום: ישראל הדרי
הכשרת מורים (ארכיון)
צילום: חיים הורנשטיין
צילום: מאיר פרטוש
ידע מקצועי מעמיק (ארכיון)
צילום: מאיר פרטוש
מומלצים