דיווח ביפן: האזעקה באניה הופעלה, ללא תגובה
על פי הדיווחים ביפן הודה מנכ"ל "צים" שמכ"ם האניה זיהה את ספינת הדיג היפנית ואזעקה הופעלה, אך איש לא שמע אותה וצוות האניה המשיך בהפלגה. בחברה טענו עד כה שלא הייתה כל התרעה ולכן הצוות לא הרגיש בהתנגשות. נציגי "צים" ביקרו את משפחות שבעת ההרוגים וזכו למתקפת זעם. "הייתם צריכים לבוא לפני 10 ימים. למה נזכרתם להגיע רק עכשיו?". המנכ"ל הבטיח לשלם פיצויים למשפחות אך סרב לחתום על מסמך התחייבות. חקירת האניה בהונג קונג הסתיימה
התפתחות בפרשת התאונה הימית בצפון יפן. כלי התקשורת ביפן דיווחו היום (יום ו') כי בפגישה ביום חמישי בין מנכ"ל "צים", דורון גודר לבין מושלת הוקאידו, הרומי טאקהשי, גילה לה גודר שסמוך לשעה המשוערת של התאונה זיהה המכ"ם של האניה הישראלית "צים אסיה" את ספינת הדיג היפנית, ובעקבות כך הופעלה באניה אזעקה המתריעה מפני קרבת יתר בין כלי שיט.
גודר, על פי הדיווח, אמר למושלת שלמרות האזעקה, אף אחד מאנשי הצוות לא שמע או הגיב להתרעה, אך הדגיש שהצוות לא הרגיש בהתנגשות - ולכן המשיכה האניה בדרכה מבלי לעצור.
עוד בפרשה:
- בכנסת: "צים גרמה נזק לקשרי ישראל-יפן"
- תרבות ההתנצלות היפנית בשירות בכירי "צים"
- גורם ב"צים": רב החובל ישן בעת התאונה
- התאונה ביפן: נציג "צים" התנצל בפני השגריר
- "צים" משנה כיוון: אם פגענו - ניקח אחריות
גורם ישראלי בטוקיו אמר ל-ynet כי בימים האחרונים אכן עלה חשד שהאזעקה פעלה בעת האירוע. הגורם סיפר על שיחה שקיים עם מקור בעל ניסיון ימי המקורב ל"צים", שאמר לו כי על אניה מסוג זה מותקנות אזעקות מסוגים רבים, וקשה להבחין בכל אחת מהן. הגורם ציטט את המקור שאמר: "זה כמו שאתה מתקין אזעקות בבית ואז כל חתול שעובר מפעיל אותן".
ההתפתחות האחרונה עומדת בניגוד גמור לטענות החברה - גם אחרי שלקחה אחריות על התאונה בתחילת השבוע - לפיהן לא הייתה כל התרעה לפני ההתנגשות ולכן איש באניה לא חש בה. גם גודר עצמו, מאוחר יותר, הכחיש את הדיווח ואמר שלא הובן כהלכה. הוא טען שהאזעקה פעלה - אבל בגלל קרבה של כל שיט אחרים לאניה. בתאונה ביום רביעי בשבוע שעבר נהרגו שבעה דייגים יפנים.

מנכ"ל צים, דורון גודר, כורע בפינת זיכרון לאחד מההרוגים (צילום: אי.פי)
גורם ב"צים" אמר מוקדם יותר השבוע ל-ynet כי הפרסומים לפיהם מערכות הרדאר של האניה זיהתה את ספינת הדייגים היפנית לפני ההתנגשות אינם נכונים. הוא סיפר ששוחח עם אנשי האניה ו"הקצין התורן מתעקש לטעון שלא הבחין בכל סימן ברדאר שמתריע על הפגיעה" לא לפניה ולא לאחריה, כדבריו.
דובר "צים", רני רהב, מסר בתגובה כי אין בכוונת החברה להתייחס לדיווחים, וכי ועדת החקירה תדון בנושא ותחליט כיצד לנהוג.
"לא יכול להיות כזה דבר ושהקפטן לא ידע"
בעקבות הדיווח על האזעקה שהתריעה מפני התקרבות מסוכנת אמר ל-ynet גורם אחר המקורב לנושא: "משהו מאוד מסריח שם. אם הדיווחים האחרונים נכונים, זה ממש נשמע כמו 'פגע וברח'".
הוא ציין כי קצין משמרת היה צריך לחפש מה משמעות הסימן במכ"ם. "אם הנקודה נעלמת – צריך לחשוד ולחפש מה משמעותה. נכון שבמרבית המקרים זו אזעקת שווא וזה שוחק לאורך זמן. אם לא ראו בעין אין לדעת מה זה היה. זו יכולה להיות להקת ציפורים או להקת דולפינים, ובגלל גלים גבוהים ישנן מטרות על המכ"ם שהולכות ונעלמות. אבל לפי הנוהל - אם יש מטרה במכ"ם יש לחפש אותה בעין.
"ההשערה שלי היא שהקצין לא היה בגשר. הוא כנראה היה בחדר המפות או שלא שמע את האזעקה, או ששמע והחליט להתעלם מהצפצופים. יתכן שהוא שמע והגיב ואז ניסה לתמרן. לפי הסימן שהיה על האניה ההתנגשות הייתה בדופן ולא חזיתית, אז כנראה הוא ניסה לתמרן. בכל מקרה, לא יכול להיות כזה דבר ושהקפטן לא ידע", הוסיף הגורם, בהתייחסו להודאתה של "צים" לפיה רב החובל של האניה ישן בעת האירוע, ואנשי צוותו לא העירו אותו.
בעקבות הפרסומים האחרונים לפיהם אניית "צים אסיה" המשיכה במסלולה אחרי שהנקודה נעלמה מהמכ"ם, אמר המקור: "מוזר מאוד שמנכ"ל צים מודה בעניין הזה. אין לו אינטרס להודות בשלב הזה". עם זאת הדגיש הגורם, כי "כל זה לא מפחית מהאחריות של ספינת הדיג. לרוב כשספינה כזו מגיעה למרחק של 20-30 מטר מהאוניה היא עוצרת. יכול להיות שהדייגים ישנו. היו מקרים כאלה בעבר, ואפילו מקרה בו הייתה מעורבת אניה ישראלית".

ספינת הדייגים היפנית אחרי התאונה (צילום: איי פי)
בכלי התקשורת ביפן דווח בימים האחרונים באופן נרחב גם על שינוי בנתיב הפלגתה של האניה הישראלית בסמיכות לזמן התאונה המשוער. בחברה הכחישו את הדיווחים לפיהם האניה שינתה כיוון באופן פתאומי בגלל ההתנגשות, וטענו כי עשו זאת כדי להימנע מהתנגשות עם ספינות אחרות שהיו באזור באותה עת. בחברה דחו גם את הטענות ביפן לפיהן שינוי הנתיב הפתאומי מטיל חשד על התנהלות אנשי האניה הישראלית.
הסתיימה חקירת הצוות בהונג-קונג; רב החובל ייחקר גם בארץ
בינתיים הגיעה אמש "צים-אסיה" לנמל הונג-קונג, שם עלו על סיפונה המפקח מטעם רשות הספנות והנמלים, רב חובל חורחה מגיד, צוות של אנשי "צים" וכן צוות של חוקרים מטעם משמר החופים היפני ואנשי הרשות לתאונות ימיות. תחילה שוחח מגיד עם רב החובל משה בן דוד ואז התאפשר גם ליפנים ולאנשי "צים" לתחקר אותו ואת שאר אנשי הצוות.
החוקרים היפנים ביקשו מהצוות הישראלי את רישומי הרדאר של האניה ונתוני ניווט נוספים אודות התאונה, וכן בחנו את סימני ההתנגשות על דופן האניה. לקראת שעות הצהריים השלים מגיד את גביית העדויות מצוות האוניה. כעת צפויה "צים אסיה" להמשיך בדרכה ליעד הבא – סינגפור. רב החובל בן דוד ישוב בשבוע הבא לישראל להמשך החקירה ברשות הספנות והנמלים.
התאונה בה הייתה מעורבת האניה הישראלית התרחשה לפני יותר משבוע במים בינלאומיים ולפיכך אין ליפן את הסמכות לחקור אותה אלא רק לישראל. נוכחותם במקום של החוקרים היפנים התאפשרה לאחר ש"צים" התחייבה בפני יפן לחקור את התאונה לעומק, והזמינה נציגי יפן לקחת חלק בחקירה.
איש רשות הספנות והנמלים נשלח מישראל לאניה בהוראת שר התחבורה מאיר שטרית, שהורה גם לחקור את התאונה באופן רשמי, בנפרד מהחקירה הפנימית של "צים".
המשפחות תקפו את "צים"; המנכ"ל סרב לחתום על התייבות לפיצוי
בבוקר הגיעה משלחת מטעם "צים" לבקר את משפחות שבעת הנספים בתאונה בצפון יפן. בניגוד לרוח הטובה בה התקבלה ההתנצלות הפומבית של המשלחת בימים האחרונים בציבור היפני, והסיקור הנרחב והאוהד בתקשורת - לא חסכו משפחות הדייגים שנהרגו מלים קשות מהמבקרים.
ראשי "צים" הגיעו עם שגריר ישראל ביפן, אלי כהן, אל העיירה אוצ'י-אישי שבאזור העיר נמורו, והביעו בפני משפחות הנספים התנצלות עמוקה. "הדבר היחידי שאני מוכן לומר הוא שאני מתנצל על האירוע הטראגי. לא היינו בורחים לא היינו יודעים שהייתה תאונה", אמר גודר. "הצוות לא הרגיש בדבר".
אנשי "צים" הבטיחו למשפחות פיצוי כספי, אפילו עוד לפני שהחקירה הסתיימה. איגוד הדייגים המקומי דרש מגודר לחתום על התחייבות לפיצוי מלא של המשפחות אבל גודר סרב לחתום ואמר: "אנחנו לא יכולים לחתום על המסמך הזה לפני שהחקירה מסתיימת.
הפגישה הייתה טעונה ומתוחה והרגשות הסוערים בקרב בני המשפחות ניכרו. העיתון היפני "אסהי שימבון" דיווח כי במהלך הפגישה צעקו כמה מבני המשפחות אל השגריר הישראלי וחברי המשלחת "מדוע נזכרתם לבוא רק עכשיו?".
עיתון יפני אחר, "מייניצ'י שמבון", דיווח כי הירושי טאקונו, אביו של הדייג ההרוג היסאשי טאקונו, אמר במהלך המפגש למנכ"ל "צים": באת לכאן מאוחר מדי. לקח לך 10 ימים להגיע לכאן מאז שקרתה התאונה. היית צריך לבוא קודם אלינו, תתנצל גם על כך בפני כל המשפחות".
האב מתח ביקורת על כך שראשי "צים" לא מיהרו להגיע ולהביע התנצלות והשתתפות בצער בפני משפחות הדייגים ההרוגים בעיירה אוצ'י אישי מיד לאחר התאונה, אלא בחרו להתנצל קודם בפני משמר החופים היפני בטוקיו ובפני מושלת הוקאידו.
בתו של אחד הקורבנות אמרה לגודר: "אני מאמינה שהתאונה היתה חייבת להיות 'פגע וברח'".
סוכנות הידיעות "קיודו" דיווחה שגודר ביקר גם בבית החולים בנמורו את קאנמה פוג'יסטו (53), הניצול היחיד מהתאונה. פוג'יסטו הטיח בגודר שלא יתכן שאנשי האניה הישראלית לא הבחינו או הרגישו בהתנגשות בין שני כלי השיט שכן המכה הייתה חזקה מאוד. על פי הדיווח, גודר לא השיב.