שתף קטע נבחר

  • טיול לעבר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    חיפה-דמשק: 100 שנה לרכבת העמק

    מסע בתמונות אל העבר, והפעם בעקבות רכבת העמק הנוסטלגית, בתוואי החוצה את עמק יזרעאל ומקשר את חיפה לקו החיג'זי. בין תקופות ותחנות בדרך למדינה

    ב-15 לאוקטובר 1905 יצאה הרכבת הראשונה מתחנת חיפה (היום תחנת חיפה מזרח) בדרכה לעיירה הסורית דרעא, על מסילת הברזל החיג'זית שהגיעה עד מדינה. הוגה הרעיון היה סר לורנס אוליפנט שעוד בשנת 1880 כתב על הצורך בפיתוח הישוב היהודי בעבר הירדן ובגולן, וביצירת נתיבי סחר של רכבות אל נמלי עכו וחיפה. בסיוע המהנדס הטמפלרי גוטליב שומאכר, ערך אוליפנט סקר ומדידות קרקע, וניסה לגייס מימון לרכישת הזיכיון ולהקמת מסילת הברזל, אך לא הצליח.

     

    מאוחר יותר הפקיד השלטון העותמאני את הזיכיון להקמת המסילה בידי היינריך אוגוסט מייסנר, מהנדס רכבות גרמני שהיה נאמן לסולטן. מייסנר פעל

    בנמרצות רבה. בשנת 1904 הגיעה המסילה עד בית שאן, ובאוקטובר 1905 כבר חוברה בתחנת דרעא לקו דמשק-חיג'אז. כיוון שהגשר על הירמוך לא הושלם נאלצו הנוסעים הראשונים לעבור לרכבת אחרת שנשלחה לכיוונם מדמשק.

     

    תמונות שנמצאו בארכיונים של כפר יהושע, עין חרוד מאוחד, אשדות יעקב איחוד, אמריקן קולוני, משפחות וותיקות מעפולה ואוספים נוספים שנסרקו במעבדת "ביתמונה", מנציחים תחנות ותקופות שונות שעברה הרכבת בדרכה מחיפה לדמשק. בימים אלו, לציון 100 שנה לפתיחת הקו, חברו יהודה לבנוני ויעקב שורר, מורי דרך וחוקרי א"י, ל"ביתמונה" במטרה להנציח בספר את סיפורה של רכבת העמק. אם יש לכם תמונות ו/או מידע שעשויים לסייע בפרויקט אנא צרו קשר עם "מעבדת ביתמונה", 598992 04.

     


    ליד תחנת הרכבת תל שמם (כפר יהושע). 

     


    הרכבת מגיעה לתחנת עפולה. 

     


    בשנות העשרים-שלושים פעל השוק הכפרי של עפולה בתחנת הרכבת, על הפסים. 

     


    בין מרחביה לגבע הרכבת "צוללת" מתחת לגובה פני הים.

     


    1926. בתחנת עין חרוד (מול כפר יחזקאל).

     


    קבוצת נוער ב' מגיעה לקיבוץ עין חרוד. ילדי קבוצה א', שהגיעו מגרמניה וכבר נקלטו בקיבוץ, מגיעים "לאסוף" את החברים החדשים מתחנת הרכבת בעגלה רתומה לסוס. 

     


    תחנת הרכבת שאטה (שרידים מהתחנה "כלואים" היום בחצר בית הסוהר).

     


    1925. תחנת הרכבת בבית שאן. 

     


    תחנת הרכבת "בית יוסף" (צילום: אליהו כהן, שנות ה-30'). 

     


    שלושת הגשרים בג'יסאר אל מגמעא (גשר), על הירדן: הגשר הרומי, גשר הכביש וגשר הרכבת. 

     


    תחנת הרכבת בדלהמיה (אשדות יעקב).

     


    תחנת הרכבת צמח. צולם בשנות ה-20'.

     


    במרץ 1948 פסקה פעולתה של הרכבת, לאחר פיצוץ גשרי הירדן ליד קיבוץ גשר. בתמונה: מסילת הברזל חוצה את שדות העמק. 

     

    רוצים לצפות במסעות קודמים בסדרה? לחצו כאן

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    קרונות משא ונוסעים בתחנת צמח
    בצלאל גורדון, מנהל תחנת רכבת עפולה בשנות ה-30, ליד מזרקת המים בתחנה
    התנגשות בין הרכבת לרכב נוסעים ליד עפולה
    תחנת הרכבת בעפולה
    שנות ה-40. ילדי מרחביה נוסעים לרחצה בנחל אסי
    רכבת העמק חוצה את עמק הירדן
    צילום: אליהו כהן
    מומלצים